ضرورت ارتباط قوی میان دانشگاه و حوزه علمیه

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید در دیدار با رییس دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت ارتباط قوی میان دانشگاه و حوزه علمیه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با حضرت‌آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید و حضرت‌آیت الله سید هاشم بطحایی از مراجع تقلید و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به صورت جداگانه در قم دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آیت‌الله العظمی علوی گرگانی گفت: آذری‌زبانان در بحث دینی و زبانی آشنایی بالایی دارند و ارتباطشان با حوزه و مراجع همراه با یک محبت درونی است.

آیت الله العظمی علوی گرگانی، اردبیل را شهری مذهبی، مقدس و دارای شخصیت‌های علمی و معنوی بزرگ و ارزشمند و ملتی با تقوا و محبت معرفی کرد و افزود: روح تقدس و معنویت باید در این استان و شهر حفظ شود؛ چراکه دشمن در همه حال تلاش می‌کند تا روح تقدس و معنویت را از میان ما حذف کند.

این مرجع معظم تقلید تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید با حوزه‌های علمیه ارتباط داشته باشند تا موجبات انتقال کمالات و علوم میان این دو نهاد برقرار شود؛ چراکه این تبادل نظرات وصلت می‌آورد و یک داد و ستد علمی انجام می‌گیرد.

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی با تاکید بر افزایش ارتباط دانشگاه و حوزه علمیه، گفت: این افزایش ارتباط موجب پرورش یافتن جوانان و دانشجویان در دامن تقوا و کمالات می‌شود.

این مرجع تقلید ضمن ابراز خرسندی از موفقیت‌های دانشگاه محقق اردبیلی، خطاب به رئیس دانشگاه گفت: امیدواریم در آینده نزدیک دست پری از افتخارات برای ما به ارمغان بیاورید.

وی در پایان سخنان خود خطاب به رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سلام گرم ما را به دانشمندان اردبیلی برسانید و بگویید ما در حوزه دعاگوی شما هستیم.

آیت‌الله سید هاشم بطحایی از مراجع تقلید و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در حال حاضر برای وزارت علوم نیازمند وزیر شایسته و لایق برای تعلیم و تربیت و با تجربه و مقبول همه هستیم.

وی با بیان اینکه بنده حوزه و دانشگاه را به موازی هم طی کرده‌ام، افزود: انتظار داریم در جامعه اسلامی همه جناح‌ها، اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در یک جهت و مسیر الهی حرکت کنند.

آیت الله سید هاشم بطحایی با تاکید بر اینکه معیار ما سیره و سنت پیامبر است، تاکید کرد: رسالت دین، آگاهی و بیداری بشر در تمامی شئون زندگی است.

به گزارش ایسنا، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این دو دیدار ضمن ارائه گزارش کاملی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه محقق اردبیلی به صورت چشمگیر در حال انجام است و میان دانشگاه و دستگاه‌های فرهنگی رابطه بسیار خوبی برقرار است.

وی از راه‌اندازی اندیشکده علم و دین توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این اندیشکده در جهت اسلامی کردن اندیشه‌های علمی گام برخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه 140 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه ارتباط میان علم و دین را در زمینه‌های مختلف در این اندیشکده بررسی می‌کنند، تصریح کرد: در خصوص مقالات ISI دانشگاه نیز در سال 2016 میلادی نسبت به 2015 میلادی شاهد رشد 52 درصدی بودیم.

صادقی جذب نمایندگان ولی‌فقیه، ائمه جمعه، ورزشکاران و اسطوره‌ها را به عنوان اعضای هیات علمی برای دانشگاه‌ها ارزشمند دانست و تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلامی، در حال حاضر ده‌ها هزار نفر دارای مدرک دکتری جویای کار و ده‌ها هزار نفر نیز در حال تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم هستند و در سایر دانشگاه‌ها هم ده‌ها هزار نفر تحصیل می‌کنند که با این کار در حال پرورش لشگر بزرگ فرهیخته مخالف هستیم که باید با اندیشیدن تدابیری این معضل بزرگ را حل کنیم.

گفتنی است در این دو دیدار رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به صورت رسمی از حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی و حضرت آیت‌الله سید هاشم بطحایی برای حضور و سخنرانی در برنامه‌های علمی و فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی دعوت به عمل آورد.

کد خبر: 835420

وب گردی

وب گردی