چرا برخی استارت آپ ها با شکست روبرو می شوند؟

بسیاری از استارت آپ ها به دلیل تاکید بیش از اندازه به ایده و کم توجهی به "مدل تجاری" با شکست روبرو می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، فرهنگ فردی زاد کارشناس اقتصادی و مشاور کارآفرینی با بیان این مطلب اظهار داشت: برخلاف تصور بسیاری از کارآفرینان و صاحبان ایده های استارت آپی، آنچه باعث موفقیت یک پروژه نوظهور می شود داشتن یک استارت آپ با مدل تجاری و توجه به درآمدزایی است و درواقع توجه به کسب درآمد توان رقابت را حفظ می کند وگرنه ایده های ناب هر روز به ذهن بسیاری از افراد خطور می کند.

وی تصریح کرد: طراحی روش کسب درآمد یک امتیاز برای جذب سرمایه ‌گذار است، زیرا ریسک سرمایه‌ گذاری را کمتر می‌ کند، درواقع افزایش سرمایه سرعت رشد استارت‌آپ را بیشتر می کند به همین دلیل ظهور یک استارت آپ رابطه تنگاتنگی با شتاب دهندگان دارد.

وی ادامه داد: مدل تجاری یک استارت آپ، زمانی می تواند باعث جذب شتاب دهندگان شود که در آن به مسئله عمومی بودن توجه شده باشد، به عبارتی، سرمایه گذاران مایلند با استارت آپ هایی همکاری کنند که در آن ایده ها ساده و قابل پذیرش و استفاده برای عموم جامعه باشد، تجربه نشان داده ایده هایی که فقط برای گروهی خاص و تخصصی طراحی شده کمتر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کارآفرینان پیش از هر اقدامی باید پذیرش و ظرفیت بازار و زیرساخت های لازم را مورد توجه قرار دهند افزود: اگرچه همواره از ایده های پیشتازانه تقدیر می شود ولی واقعیت این است که این طرح ها باید منتظر بمانند تا زیرساخت های تکنیکی و قانونی برای اجرای ایده آماده شوند راه اندازی ایده ای که جامعه و بازار پذیرش آن را ندارد شاید شروع یک فرهنگ سازی باشد اما توجیح اقتصادی قوی برای یک سرمایه گذار ندارد چراکه برای به سود دهی رسیدن نیازمند زمان طولانی است و کمتر شتاب دهنده ای حاضر به پذیرش چنین ریسکی است.

فردی زاد گفت: بسیاری از استارت آپ ها با گذشت سالها فعالیت همچنان در جذب سرمایه دچار مشکل هستند که مهمترین دلیل ناکامی آنها در توجیح شتاب دهندگان نداشتن صورت مالی است که البته همین امر باعث عقب نشینی و بی میلی سرمایه گذار می شود.

این مشاور کارآفرینی تاکید کرد: استارت آپ هایی که از عمر فعالیت شان بیش از یکسال می گذرد در جلسات توجیهی خود با سرمایه گذاران باید صورت‌ های مالی خود را به نشانه صداقت ارائه دهند، صورت‌ های حسابرسی شده بی تردید اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذارانی که به دنبال راستی آزمایی هستند خواهد داد، مدل مالی، همان کسب ‌و کاری است که به اجزای آن تجزیه شده است.

فرهنگ فردی زاد در پایان خاطر نشان کرد: شرکت‌های مشهوری مثل گوگل، فیسبوک و یوتیوب در آغاز یک مدل تجاری برای کسب درآمد نداشتند، این شرکت‌ها در زمان‌بندی، تیم، اجرا و ایده چنان هوشمندانه عمل کردند که وقتی یک مدل تجاری برای کسب درآمد طراحی کردند، تبدیل به شرکت‌های چند میلیارد دلاری شدند، اتفاقی که به سادگی می تواند برای کارآفرینان ایرانی نیز رخ دهد.

کد خبر: 835562

وب گردی

وب گردی