پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوراز 20 طرح پسادکتری

پشتیبانی از 20 طرح پسادکتری از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور(بنیاد ملی علم ایران) در قالب متمم تفاهم نامه همکاری این صندوق با دانشگاه تربیت مدرس از امروز 19 شهریورماه اجرایی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، در متمم این تفاهم نامه که امروز یکشنبه به امضای دکتر نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران و دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس رسید، آمده است که حمایت از این طرح ها در راستای سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی صندوق، به طرح های مورد حمایت موضوع تفاهم نامه دوطرف اضافه می شود.
بر اساس متمم این تفاهم نامه، دانشگاه تربیت مدرس متعهد شد داوری لازم درخصوص موضوع طرح پسادکتری، استاد میزبان، پژوهشگر و خروجی هر طرح را که در قالب فرم های مصوب صندوق تهیه می شود، انجام و طرح مورد تایید داور را همراه با مستندات داوری به صندوق ارسال کند.
همچنین پس از ارسال طرح به صندوق، برای ارزیابی طرح و داوری انجام شده توسط دانشگاه، تعیین ناظر، مبلغ مورد حمایت، مدت اجرای طرح و تصویب، وارد کارگروه صندوق متشکل از رئیس کارگروه مربوطه و یک نفر متخصص صندوق خواهد شد و پس از تصویب کارگروه، برای تایید نهایی در کمیته تخصصی صندوق مطرح خواهد شد.
علاوه بر این، در متمم تفاهم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه تربیت مدرس آمده است که مالکیت فکری نتایج حاصل از طرح های تحقیقاتی اجراشده مشترک و همچنین دانش فنی که جزئی از نتایج است، به نسبت مساوی به صندوق، دانشگاه و پژوهشگر تعلق خواهد گرفت.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در مراسم امضای متمم تفاهم نامه همکاری بین صندوق و دانشگاه تربیت مدرس به برخی اقدامات این بنیاد درخصوص حمایت از طرح های پژوهشی و توسعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: مدت کرسی های پژوهشی با هدف الگوبرداری از مراکز علمی کانادا از چهارسال در سال جاری به 10 سال افزایش یافته است و بودجه آن از حدود 100 میلیون تومان به 2 میلیارد تومان افزایش یافته به این صورت که صاحب کرسی می تواند تا سقف 2 میلیارد تومان از حمایت های این صندوق بهره مند شود.
ضرغام با بیان اینکه این کرسی ها با هدف جذب دانشجویان و جلوگیری از خروج نخبگان از کشور برگزار می شود، افزود: این کرسی های پژوهشی به این صورت است که پنج سال اول داخلی و پنج سال دوم با حداقل یک همکاری بین المللی ادامه می یابد.
وی در مورد حمایت از اختراعات نیز اظهار کرد: اخیرا 12 اختراع از سوی ایران در آمریکا پتنت شده و با هماهنگی های انجام شده با کارگزاران ایران در خارج از کشور، قرار است 22 درصد از این اختراعات تجاری سازی شوند.
ضرغام همچنین از انعقاد قراردادی با پژوهش سراهای دانش آموزی خبر داد و افزود: تعداد کارگروه های صندوق به 12 کارگروه افزایش یافته و کارگروه هوافضا نیز به صورت پایلوت راه اندازی شده است که در صورت داشتن عملکرد یک ساله مناسب، دائمی می شود.
وی راه اندازی هسته های علمی را از دیگر فعالیت های این صندوق عنوان کرد و گفت: در قالب این برنامه، دانشجویان دوره کارشناسی زیرنظر یک استاد برجسته و پایبند به ارزش ها به فعالیت های پژوهشی می پردازند و به اساتید یک کارت اعتباری برای تامین هزینه های این پژوهش ها داده می شود.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین از حمایت از پایان نامه های دکتری خبر داد و افزود: سال گذشته از 103 پایان نامه دکتری حمایت کردیم و امسال طبق فراخوان اعلام شده، از 142 پایان نامه حمایت شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این تعداد به 300 پایان نامه افزایش یابد.
ضرغام خاطرنشان کرد: همچنین با بررسی مدارک بیش از هزار فارغ التحصیل دکتری که وارد کشور شده اند، به 100 نفر از افرادی که از دانشگاه های معتبر مدرک داشته اند، گرنت پژوهشی اعطا شده است.
وی گفت: عضو شورای جهانی پژوهش هستیم و تاکنون با چین، روسیه، ایتالیا، سوئیس، آلمان و ترکیه قراردادهای همکاری داشته ایم؛ همچنین ایران یکی از 10 عضو اکو است و از این رو برگزاری جشنواره اختراع و نوآوری و این که دبیرخانه این جشنواره در ایران دایر باشد، را به این سازمان پیشنهاد کرده ایم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران درخصوص دانشگاه تربیت مدرس گفت: حدود 200 طرح این دانشگاه از حمایت های این صندوق بهره مند شده اند و این دانشگاه در بین دانشگاه های کشور بالاترین میزان حمایت را از صندوق داشته است.
ضرغام افزود: این دانشگاه از سال 1392 تا 1395 تمام قراردادها را اجرایی کرده است اما در خصوص علوم انسانی و اقتصاد مدیریت نیاز به تلاش بیشتری است.
وی فعالیت های این صندوق درحوزه آموزشی را نیز یادآور شد و گفت: دو دوره مدیریت استعداد در هزاره سوم، برگزار شده و امسال نیز دوره سوم این برنامه اجرایی می شود که در این دوره شبکه استعدادیابی اروپا مشارکت دارد و از چین، هند و آفریقا نیز برای مشارکت دعوت شده است.
ضرغام ادامه داد: برنامه مالکیت فکری و نقش آن در توسعه علمی کشور نیز از دیگر فعالیت های این صندوق در حوزه آموزشی است.
وی با تاکید بر افزایش توجه به بخش آموزش در کشور گفت: دیوار بین دانشگاه و مردم باید برداشته شود و دانشگاه ها جایگاهی مردمی پیدا کنند تا اولویت اول جامعه شوند؛ ارتباط موثری بین این دو بخش ایجاد شود، مشکلات از سوی مردم مطرح شده و دانشگاه ها بتوانند با اقدامات پژوهشی آنها را برطرف کنند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه 740 نفر عضو هیات علمی دارد که حدود 60 درصد از آنان استاد دانشیار جوان بوده اما دارای توانمندی های خاص و بانشاط و روحیه مثبت هستند و در صورتی که حمایت شوند، از ورود به حوزه پژوهش و فعالیت در این زمینه استقبال می کنند.
دکتر مختار جلالی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس نیز با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بخش آموزش اظهار کرد: آموزش و پژوهش دو بال توسعه علمی کشورها هستند؛ در حوزه پژوهش اقدامات خوبی در کشور انجام شده اما لازم است فعالیت های بیشتری در زمینه آموزش صورت گیرد زیرا اگر آموزش خوبی داشته باشیم، می توانیم پژوهش موثری نیز داشته باشیم.

کد خبر: 835566

وب گردی

وب گردی