آیین بزرگداشت های جشن خانه سینما برگزار شد

آیین بزرگداشت های نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم بزرگداشت های جشن خانه سینما عصر امروز، ١٩ شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این دوره از جشن از سیروس ابراهیم زاده، کیانوش عیاری و حسین علیزاده تقدیر به عمل آمد.

هارون یشایایی، رئیس نوزدهمین جشن خانه سینما در ابتدای این مراسم، گفت: صد سال است که سینمای ملی داریم و حالا روز ملی سینما داریم و من در آستانه روز ملی سینما این روز را به همه دست اندرکاران سینما تبریک می گویم زیرا هنرمندان باعث بالندگی هنر هستند و ما را از ارزش های هنری آگاه می کنند.

وی افزود: اگر ادبیات فارسی شکل گرفت و الان به حیات خود ادامه می دهد به خاطر حافظ و سعدی است و حال اگر سینمای ما این افتخار را دارد که از ونیز و کن و اسکار جایزه می گیرد به خاطر افرادی است که در این زمینه زحمت کشیده اند.

وی ادامه داد: خانه سینما از این افراد همواره قدردانی کرده است زیرا اگر بقیه سعی می کنند ایران هراسی را ترویج کنند سینماگران تلاش دارند از فرهنگ ملی حفاظت کند.

رئیس جشن بزرگ سینمای ایران درباره چهره هایی که مورد تجلیل قرار گرفته اند، گفت: کیانوش عیاری روزهای سخت سینمای ایران را گذرانده است و حسین علیزاده هم بسیار برای سینمای ایران زحمت کشیده است.

پس از صحبت های یشایایی کلیپی درباره سیروس ابراهیم زاده پخش شد.

سپس سیروس الوند برای تجلیل از سیروس ابراهیم زاده رویصحنه آمد و گفت: ابراهیم زاده از نسلی است که باسواد بودند؛ نه اینکه نسل الان باسواد نباشند اما آن نسل حس می کردند سواد احتیاج است.

در ادامه ایرج پارسی نژاد از دوستان سیروس ابراهیم زاده درباره این بازیگر، بیان کرد: از زمان دانشگاه با هم بودیم و از همان زمان علاقه او به آموختن زیاد بود. ما نسلی بودیم که کتاب می خواندیم و کارهای هنری فراوانی انجام دادیم.

وی افزود: یکی از ویژگی های ابراهیم زاده این بود که از کار نوشتن هم غافل نبود و خوشحال هستم که امشب البته با تاخیر از این دوست با دانش و با شعور قدردانی می شود.

تورج منصوری، دبیر جشن خانه سینما در ادامه مراسمرویذصحنه آمد و در سخنانی اظهار کرد: سینمای ایران مثل تیر دانشی است که از متن جامعه شلیک شده و این تیر نوکی دارد و به جاهای مختلف می رود، نوک این پیکان کارگردانان خوب است که در دنیا می درخشند.

وی ادامه داد: سیروس ابراهیم زاده فردی است که هم به سواد مجهز است هم متین است. افرادی مثل سیروس ابراهیم زاده توشه این کار را فراهم می کنند.

سپس سیروس ابراهیم زاده اظهار کرد: تواضع نمی کنم که بگویم شایسته الطاف شما نیستم چون می گویند پشت تواضع زیاد، تفرعن فراوانی وجود دارد، بنابراین واژه های لازم را پیدا نمی کنم که بگویم چقدر خوشحال هستم. این شادی ها ارزشمند است چون نسل جوانی که خواهد آمد و در حال حاضر حضور دارند مطمئن می شوند این راه سخت بی اجر و مواجب نمی ماند.

وی ادامه داد: همچنین این تجلیل ها برای کسی که مورد تقدیر قرار می گیرد فرصتی می دهد به گذشته و افت و خیزهای زندگی خود نگاه کند و درس های واپسین زندگی را فرا بگیرد.

وی افزود: من مفتخرم که در عصری توانستم هنوز زنده بمانم که سینما پرچمدار بازشناسی فرهنگ غنی و تاریخ زندگی اجتماعی است. در حال حاضر کمتر جشنواره ای وجود دارد که یک ایرانی در آن نباشد و تاریخ معاصر از این جهت وامدار سینما است.

سپس علی دهکردی از سوی انجمن بازیگران لوح یادبودی به سیروس ابراهیم زاده تقدیم کرد.

در ادامه مراسم گروه موسیقی پالت نیز قطعه ای را برای او اجرا کردند.

پس از آن برای تجلیل از محمدحسن خوشنویس مدیر پیشین فیلمخانه ملی، فخرالدین انوار، سیدمحمد بهشتی، فاطمه معتمدآریا و بهرام دهقانی روی صحنه آمدند و درباره محمدحسین خوشنویس جملاتی را بیان کردند.

سپس خوشنویس روی صحنه آمد و تندیس سیف الله داد به او اهدا شد.

سپس خوشنویس ضمن تشکر از برگزاری این مراسم اظهار کرد: غیرممکن است کسی در یک امر فرهنگی فعالیت کند و مدعی باشد که خودش به تنهایی همه کارها را کرده است بنابراین من هم کار فرهنگی را به همراه خانواده ام انجام داده ام، البته در فیلمخانه ملی همه همکارانم همدلانه درباره این میراث فرهنگی فکر می کردیم. به طور کلی فرهنگ در جهان بر اساس تصویر است نمی توان از فرهنگ صحبت کرد و بحث تصویر وجود نداشته باشد، کسانی که در عرصه تصویرگری فعالیت می کنند مساله بزرگی بر دوششان است، ضمن اینکه کار فرهنگی یک امر مستمر و برای همه عمر است، نمی شود آن را رها کرد.

وی عنوان کرد: یک فرد فرهنگی باید تاریخ اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و ... سرزمین خود را در هر حرفه ای که است بشناسد. یک فرد فرهنگی نباید هیچ امیدی به دولت ها داشته باشد. کدام مدیر دولتی در این شان قرار گرفته که از یک فرد فرهنگی تجلیل کند؟ تعداد این مدیران بسیار اندک بوده است، توصیه من این است که این چند ویژگی را در نظر داشته باشیم و فرصت سازی کنیم، باید یاد بگیریم فرصت ها را بشناسیم و بسازیم.

گروه پالت برای محمدحسن خوشنویس نیز قطعه ای را اجرا کردند.

ادامه این مراسم به تجلیل از کیانوش عیاری کارگردان آثاری چون خانه پدری و مجموعه دکتر قریب اختصاص داشت که با حضور علیرضا داوودنژاد، حسن فتحی، فرشته طائرپور و مرتضی رزاق کریمی برگزار شد.
داوودنژاد در سخنانی خطاب به عیاری گفت: سرگذشت تو سرگذشت سینمای ایران است و البته که سرنوشت همه سینماگران سرنوشت سینما نیست و نخواهد بود.
فرشته طاهرپور نیز در ادامه مراسم گفت: چند کیلومتر بالاتر و در موزه سینما بزرگداشت عباس کیارستمی در حال برگزاری است اقای عیاری خوشحالیم که بزرگداشت شما با حضور خودتان برگزار میشود.
حسن فتحی نیز با بیان اینکه نسل فیلمسازان من بسیار مدیون شماست، گفت: شما سادگی در تکلم را به من اموختین و همواره در حال یادگرفتن از شما هستم.
مرتضی رزاق کریمی نیز عیاری را فرزند زمان خویشتن عنوان کرد و گفت: ویژگی منحصر به فرد عیاری فرزند زمان خویش بودن است اقای عیاری فیلم بسازید و فرزند زمان خویش بمانید.
کیانوش عیاری نیز بعد از انکه به دعوت مجری به روی سن حاضر شد در سخانی کوتاه بابت برگزاری این مراسم تجلیل کرد و سخنانی که درباره وی عنوان شد را جان مطلب درباره خود عنوان کرد.
عیاری پس از دریافت تندیس خانه سینما و لوح تقدیر سالن را ترک کرد.

اسعدیان نیز در این مراسم خطاب به حسین علیزاده گفت: نه بابت اثار بی نظری که خلق کرده اید بلکه به خاطر شور که در ما به وجود اورده اید سپاسگزار.
حسین علیزاده نیز پساز حضور در روی سن با بیان اینکه هیچگاه در کار موسیقی سختی نکشیده ام، گفت: همواره با امید کار کردم بنابراین هیچ چیز جلودار من نبود.
وی افزود: موسیقی هر فیلمی را که کار کردم غیر ممکن بود که عشق و انسانیت در ان وجود نداشته باشد. هر گاه احساس می کردم مقداری از جوانمر ی ام کم شده یه فیلم با همین موضوع پیشنهاد می شد و از این بابت خوشحالم.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه هنرمند ارشاد مردم است و افتخار میکنم که با سینمای ایران همکاری داشته ام.

کد خبر: 835602

وب گردی

وب گردی