یکه تازی چین در بازار پوشاک ایران/ سقوط ایران از پله های صادرات پوشاک

ماجرا از زمانی شروع شد که تن پوش چینی مهمان ایرانی ها شد و اینک پس از چند سال به میزبانی تبدیل شده است که موجب بیکاری کارگر و تولیدکننده و فعالان صنعت پوشاک داخلی شده است و این روزها بی رقیب در بازار می تازد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بازار پوشاک همواره درکشور مورد توجه قاچاقچیان بوده و سود بالا در این بخش موجب شده تا بیش از نیمی از بازار را کالاهای قاچاق قبضه کنند. این در حالی است که در سال های اخیر اقدامات بسیاری برای ریشه کن کردن این پدیده انجام شد اما هنوز سهم خارجی ها از بازار ایران بیش از تولیدات داخلی است.

ماجرا از چندسال پیش شروع شد.زمانی که پوشاک چینی راه به بازار ایرانی باز کرد و کم کم جای پای خود را در بازار میلیاردی ایران محکم کرد. پوشاکی که تنها زرق و برق داشت و در کنار آن از قیمت مناسبی نیز برخوردار بود. همین دو عامل نیز موجب شد تا فروشگاه های پوشاک چینی مانند قارچ از زمین بیرون بیایند و سود سرشاری را به جیب واردکننده ها و دلالان روانه کنند.

بر اساس این گزارش با رونق بازار پوشاک چینی کم کم بازار پوشاک داخلی از رونق افتاد و صنایع وابسته به تولید پوشاک تعطیل شدند و کارگران ایرانی نیز خانه نشین شدند.این در حالی بود که در کنار چین کم کم بازار پوشاک ترک و اروپایی و برند نیز داغ شد و وارد کنندگان به طمع سود بیشتر زمانی که مسوولان در خواب بودند اقدام به افزایش واردات کردند.

البته این تنها یک روی سکه بازار پوشاک ایران است و زمانی زنگ خطر اقتصاد به صدا درامد و مسوولان را بدخواب کرد که ردپای پوشاک قاچاق در بازار دیده شد و کار به جایی رسید که فروشندگان برای منفعت بیشتر با سفر به کشورهای خارجی پوشاک را در قالب بار همراه مسافر بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی به کشور وارد کردند.

همین موضوع موجب شد تا تولیدات داخلی دیگر توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را به کل از دست بدهند. این موضوع را محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم تایید کرد و گفت :در سال های اخیر بازار پوشاک را مفت و مجانی در اختیار خارجی ها قرار دادیم.

او با اشاره به آمار 12 میلیارد دلاری واردات پوشاک گفت:طبق آمار 2.5 میلیارد دلار حجم قاچاق پوشاک به ایران است که این آمار دقیق نیست و حجم قاچاق بیش از این است.

***شیرینی کام واردکنندگان با واردات پوشاک


نگاهی به آمار واردات پوشاک ایران در ده سال اخیر نشان می دهد که در سال 95 تنها 60 میلیون دلار پوشاک از مبادی رسمی به کشور وارد شد که چین اولین صادر کننده پوشاک به ایران بود و پس از آن ترکیه ،هند،ایتالیا و انگلیس هستند.

این افزایش واردات در حالی است که در سال 94،نزدیک به 14.2 میلیون دلارو در سال 93 تنها 5.3 میلیون دلار و در سال 92،نزدیک به 3.1 میلیون دلار صرف واردات پوشاک به ایران شد.

این گزارش می افزاید در سال های 85 تا 90 واردات پوشاک روند افزایشی را طی کرده است و واردات این کالا از 5 میلیون دلاردر سال 85 به 22 میلیون دلار در سال 90 رسیده است .

***سقوط ایران در ده سال اخیر در صادرات پوشاک


بر اساس این گزارش این افزایش واردات در حالی است که در ده سال اخیر صادرات پوشاک ایرانی به شدت کاهش یافته است و صادرات پوشاک ایرانی در سال 85 از 130 میلیون دلار به 46 میلیون دلار در سال 95 کاهش یافت.

بر اساس این گزارش در سال 95 تنها 46.2 میلیون دلار پوشاک ایرانی به کشورهای عراق،افغانستان،قرقیزستان،آذربایجان و ترکمنستان صادر شد که عراق اولین مشتری پوشاک ایرانی بود.

****سود بالای فروش پوشاک خارجی


گزارش میدانی ایسکانیوز از فروشگاه های سطح شهر حاکی از آن است که هنوز پوشاک خارجی بی رقیب در مغازه ها خودنمایی می کنند.محمدی که فروشنده روسری و شال در یک فروشگاه است به خبرنگار ایسکانیوز گفت:بیش از 80 درصد اجناس بازار، وارداتی است .

او با تاکید بر اینکه اجناس مغازه اش همه خاص هستند و در هیچ مغازه دیگری مشابه آن نیست،گفت: ما اجناس را خودمان با سفر به کشورهای خارجی می خریم و چون اجناس را خودمان به سلیقه و انتخاب خود می خریم درسایر مغازه های تهران مشابه آن نیست.

او در پاسخ به این سوال که چرا در مغازه اجناس ایرانی را به فروش نمی رساند،تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که فروش اجناس ایرانی سود ندارد.

***چشم امید تولیدات داخلی به دست دولت


البته این روزها تولیدات داخلی نیز دست از تلاش برنداشته و هنوز با تمام توان می کوشند تا سهمی را در بازار به دست بیاورند. نکته جالب توجه این است که برخی از تولیدات داخلی قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند اما هنوز از رقبای خارجی خود نالان هستند.

اصغری که فروشنده پوشاک بچه گانه تولید داخلی در یکی از مراکز خرید تهران است در گفتگو با ایسکانیوز گفت: تولیدات ما کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند اما مشکل اصلی ما این است که پوشاک وارداتی با قیمت پایین تری در سطح بازار به فروش می رسند و داستان وقتی جالب تر می شود که فروشنده های آن‌ها با همین قیمت پایین باز هم سود دارند اما اجناس ما با سود بسیار ناچیزی به فروش می رسند.

او با اشاره به اجاره بالای مغازه برای فروش اجناس گفت:دولت فقط نباید به واحدهای تولیدی تسهیلات ارائه کند چرا که اگر در بازار کشش نباشد تولیدکنندگان نیز با مشکل مواجه می شوند. بلکه باید تسهیلاتی را برای واحدهای صنفی که اجناس ایرانی را می فروشند در نظر بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز در حالی که مقام معظم رهبری حمایت از بنگاه های تولیدی متوسط و کوچک ،کاهش واردات کالاهای مصرفی،حمایت از کارگر ایرانی،پرهیز از اسراف،مبارزه با قاچاق و مصرف کالای داخلی را از راه های خروج از رکود عنوان کردند ،حمایت از پوشاک ایرانی و تولیدکنندگان داخلی در این صنعت می تواند نقش مهمی در خروج از رکود ایفا کند ،ضمن این که با رونق تولید در این بخش شاهد افزایش اشتغال و رونق صادرات خواهیم بود که این موضوع در کنار تدابیر دولت نیازمند همت مردم برای تهیه پوشاک ایرانی است.

400

کد خبر: 835674

وب گردی

وب گردی