چشمهای نگران ناتو به مانور روس و بلاروس

دور جدیدی از مانور مشترک دو کشور روسیه و بلاروس قرار است ظرف روزهای آتی آغاز شود. این مانور که هر چهار سال یکبار اجرا می شود بار دیگر روسیه را در کانون توجه بین المللی قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، با آغاز تمرین نظامی موسوم به "زاپاد-2017" از سوی نیروهای روسیه و بلاروس چشم های نگران بسیاری از کشورهای همسایه به منطقه غرب روسیه دوخته شده است.
"زاپاد- " 2017 یا (غرب-2017) یک تمرین نظامی سطح استراتژیک مشترک است که از نیروهای نظامی روسیه و بلاروس تشکیل شده و انتظار می رود که در 14 سپتامبر در منطقه نظامی "کالینینگراد" واقع در غرب روسیه آغاز شود.
احتمال داده می شود این عملیات که برای یک هفته برنامه ریزی شده است زمان بیشتری به طول انجامد.
با این وجود، عملیات امسال "زاپاد" توجه جهانی بیشتری را نسبت به عملیات 2013 به خود جلب کرده است، چرا که شرایط نسبت به آن زمان به طور بارزی تغییر کرده است. روس ها شبه جزیره کریمه را مصادره کرده و از یک "جنگ جدایی طلبانه در شرق اوکراین" پشتیبانی نموده اند. بنابراین اکنون بسیاری از کشورهای عضو ناتو، روسیه را تهدید جدی تری می دانند.
"پترو پورشنکو" رییس جمهور اوکراین این تمرین را یک آماده سازی برای جنگی تهاجمی در مقیاس قاره ای توصیف کرد.
این دیدگاه اما از سوی دیده بانان ناتو چندان مورد قبول واقع نشد هر چند که " کر گیلس" یک کارشناس روس با وارد دانستن این نگرانی ها معتقد است این که تمرین هایی در چنین مقیاسی منجر به جنگ شدند مسبوق به سابقه است چرا که در سال 2008 جنگ گرجستان و در 2014 نبرد اوکراین از پیامدهای این مانور نظامی بودند.
وی اما در تکمیل سخن خود تاکید کرد که پیش از هر دو جنگ قبلی وجود یک بحران سیاسی جدی نقش تاثیرگذاری داشت که اکنون دیگر موجود نیست.
با این وجود ناتو با استقرار واحدهای کوچک چند ملیتی در لهستان و کشورهای بالتیک طی چند سال اخیر نشان داده که به اندازه کافی این تمرین های نظامی را جدی گرفته است.

کد خبر: 835726

وب گردی

وب گردی