آیا توتال به توافق با ایران پایبند خواهد بود؟/ تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود

اکثر صاحب‌نظران معتقدند امضای قراردادهای جدیدنفتی با شرکت‌های بیگانه، نوعی امتیاز دادن به آن‌هاست چرا که تجربیات بسیار تلخی را با این شرکت‌ها در گذشته چشیده‌ایم . بایستی برای دفاع از حقوق ملت، مسوولان مراقب باشند تا سرمایه های ملی از کف نرود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ موضوع قرارداد نفتی ایران و توتال یکی از مهم‌ترین مباحثی است که از زمان انعقاد قرارداد تا اتمام آن حرف و حدیث‌های زیادی را در پی خواهد داشت؛ به طوری که برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان، این قرارداد را مهم‌ و تاثیر گذار بین دو طرف می‌دانند و برخی نیز آن را خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کنند و معتقدند که اجرای چنین قراردادهایی امتیاز دادن به کشورهای بیگانه است و با این عمل حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود.

براساس این گزارش، عمر بسیاری از میادین و مخازن نفتی و گازی به دلیل نبود سرمایه و تکنولوژی در کشور رو به پایان است و نیاز صنعت نفت کشور به مشارکت با غول های نفتی دنیا بیش از پیش احساس می شود عده ای از منتقدان امضای قرارداد با توتال را با توضیحاتی مبنی بر اینکه سرمایه و تکنولوژی لازم برای توسعه در کشور هست، خیانت به کشور دانستند.

طبق این گزارش، پیوند قدیمی ایران با توتال بعد از طی سالیان سال دوباره به هم گره خورده تا جاییکه مذاکرات متناوب و نفس گیری را به دنبال داشت و امضای این قرارداد در جای خود مخالفان و موافقانی نیز داشت اما با وجود این امر‌مهم قرارداد جدید نفتی بین ایران و توتال برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی به امضا رسید. این موضوع را نباید نادیده گرفت که این شرکت در گذشته بدعهدی های زیادی داشت و با وجود اعلام موجودیت در اجرای قراردادها مدام از انجام کارها طفره می‌رفت تا جایی که بحث قرارداد با شرکت فرانسوی توتال مطرح شده است، مهمترین نکته‌ای که بسیاری از منتقدان مطرح کرده‌اند مسئله سابقه شرکت توتال در ایران و بدعهدی آن‌ها در توسعه پارس جنوبی با تاخیر ۱۶ ساله در توسعه فاز ۱۱ بوده است حال باید دید این شرکت تا چه حدی در اجرای این قرارداد با ایران پایبند خواهد بود.

در همین رابطه بیژن زنگنه در مجلس برای دفاع از این قرارداد گفته بود که این قرارداد برای ما امنیت‌زا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمی‌شود .مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، ۱۲ میلیارد و ۹ میلیون دلار است و این که گفته می‌شود دولت قراردادی منعقد کرده که در طول ۲۰ سال، ۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می‌دهد، حرف نادرستی است.

به گفته زنگنه قرار است که "در راستای اجرای این قرارداد ۳۰ حلقه چاه حفر شود، ‌۲ سکو احداث شود و ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۵۴ کیلومتر انجام شود. در واقع بخش اول اجرا ۲ میلیارد و ۹۷۴ میلیون دلار هزینه دارد .در فاز دوم اجرای پروژه ما به فشارافزایی بر سر سکوها می پردازیم که باعث می شود تولیدمان تداوم یابد. بعد از ۳ سال و نیم که فاز اول وارد مدار شد تولید ۵۶ میلیون متر مکعبی آغاز می شود و بعد از چند سال از آن هم سکوی جدید به منطور فشارافزایی فعالیت خواهد کرد. زمانی که ما افت فشار داشته باشیم، فاز دوم این پروژه یعنی فشارافزایی برای سال ۲۰۳۲ تولید خواهد داشت، در واقع تولید ما دو برابر می شود و ما باید این تکنولوژی را بدست آورده ضمن اینکه برای دیگر فازها هم مورد استفاده قرار دهیم."

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص قرارداد توتال گفت: قرارداد توتال یک قراداد حرفه ای و تخصصی است و این قراردادها مطابق با چارچوب هدفگذاری های وزارت نفت در تامین منابع درآمدی ملی رقم خورده و آنچه که در تفاهم بین وزارت نفت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و شرکت بین المللی توتال در دست مبادله است،هدفگذاری‌ها برای تامین درآمد ملی کشور در اجرای اسناد بالادستی است بنابراین وزارتخانه‌های زیربط مطابق رسالتشان باید خود در مقابل مقامات کشور پاسخگو باشند.

او تصریح کرد: اکنون توانمندی خوبی در شرکت های داخلی مشاهده شده و اگر دانش فنی را نیز بتوانیم به همان میزان ارتقا دهیم می توانیم در پروژه های نفتی سهم بسزایی داشته باشیم.

پدیدار بیان کرد: شرکت های ایرانی در صورتی که در بخش فنی با مشکلاتی مواجه هستند می توانند با شرکت های خارجی شریک شده و کار را به دست گیرند. باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شده حدود 60 درصد تجهیزات مورد نیاز برای پروژه های نفتی از داخل خریداری شود.

فرشید سیم‌بر استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتو گو با ایسکانیوز، گفت: امضای قراردادهای جدیدنفتی با شرکت‌های بیگانه نوعی امتیاز دادن به آنهاست چرا که تجربیات بسیار تلخی را با این شرکت‌ها در گذشته داشته‌ایم.

او تصریح کرد: ما با امضای این قرارداد به قراردادهای 100 سال گذشته برگشتیم چرا که اجرای چنین قراردادی با کشورهای استعمارگر نوعی خیانت به کشور است و حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود، باید مسوولان کشور در زمان انعقاد قراردادها این موضوع را در حیطه کاری خود قرارداد دهند و از تجربیات تلخ گذشته عبرت بگیرند.

سکینه الماسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتو گو با ایسکانیوز، گفت: شرکت‌ توتال موظف به استفاده از ‌‌توان تولیدی و خدماتی ایران در توسعه پارس جنوبی شد.

او انتقال دانش فنی مرتبط با این پروژه از سوی شرکت‌های خارجی را از ویژگی‌های مهم این قرارداد عنوان کرد و گفت‌: در طول مدت قرارداد شرکت‌های خارجی موظف به استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخل کشور به منظور ارتقا و افزایش توان داخلی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود‌: در مجموع انعقاد این قرارداد از سه طرف برای ایران بسیار مهم است، یکی انتقال دانش فنی ساخت سکوهای تقویت فشار به داخل کشور، دوم حفظ استانداردهای زیست محیطی و سوم صحه گذاشتن بر امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است که اکنون فضا و فرصت برای این امر با مشاهده رغبت شرکت فرانسوی توتال مهیاست و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 835789

وب گردی

وب گردی