اهالی این روستا هرساله ثبت ملی حوله‌بافی را جشن می گیرند

معاون صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت:از تجربیات شهرهای جهانی استفاده می‌کنیم و اقدامات لازم را برای این کار انجام خواهیم داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،بعد از آن‌که حوله‌بافی روستای «خُراشاد» به فهرست ثبت ملی اضافه شد، مردم این روستا ۲۰ شهریورماه دور هم جمع می‌شوند تا این اتفاق را جشن بگیرند.

حسین عباس‌زاده - معاون صنایع دستی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: حوله و پارچه‌بافی سنتی خراسان جنوبی، یکی از رشته‌های شاخص صنایع دستی این استان است. شاید بخش عمده‌ای از چهارهزار صنعتگری که در این حوزه فعال هستند، حوله می‌بافند.

او ادامه داد: حوله‌بافی خراسان جنوبی با توجه به آموزش‌های پیاپی که داشته‌ایم، فراگیر شده است. با توجه به طرح و نقش‌ها، حوله‌بافی از استانداردهای لازم در این استان برخوردار است. در حال حاضر ۲۴۰ صنعتگر در روستای خراشاد خراسان جنوبی حوله می‌بافند. به همین دلیل، پرونده آن را آماده و برای ثبت ملی ارسال کردیم که خوشبختانه در فصل بهار، با ثبت ملی آن موافقت شد. به همین مناسبت، جشنی با حضور مسئولان استان و اهالی روستای خراشاد برگزار می‌شود. در این جشن، مراسم آیینی و محلی برگزار و از چند کارگاه فعال روستا نیز دیدن می‌شود.

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت تعاونی زنان خراشاد ۲۹۰ عضو دارد که ۲۴۰ نفر آن‌ها حوله می‌بافند. جوان‌ترین بافنده ۱۱ سال سن دارد و فکر می‌کنم پیرترین بافنده ۹۰ ساله است.

او همچنین با اشاره به کاروان پیوند، اظهار کرد: مجموع آثار حصیری نای‌بند طبس و دهسلم نهبندان به ارزشی حدود ۳۰ میلیون تومان در کاروان پیوند عرضه شد و با توجه به این‌که پروژه موفقی بوده، گفته می‌شود در آینده، حوله را جایگزین حصیر خواهند کرد تا در سراسر ایران فروخته شود؛ اما درباره نحوه خریدن حوله یا اجرایی شدن این کاروان تا کنون صحبتی نشده است.

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی همچنین از برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی از ۱۹ تا ۲۳ آذرماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بیرجند با ۱۱۰ غرفه برگزار می‌شود. فراخوان آن نیز اواسط آبان‌ماه اعلام می‌شود. با توجه به تجربه‌ای که سال گذشته داشتیم، بین سه‌هزار تا پنج‌هزار نفر از نمایشگاه استانی صنایع دستی دیدن کردند و نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان فروش و سفارش فروش صنایع دستی داشتیم.

عباس‌زاده درباره این‌که چرا نمایشگاه استانی آذرماه برگزار می‌شود، افزود: با توجه به تجربیات سال‌ گذشته و این‌که این استان دانشجویان بسیاری دارد، بهترین فرصت برای برگزاری نمایشگاه، آذرماه است که استقبال خوبی هم از آن می‌شود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم دومین نمایشگاه سراسری استانی را نیز در همین ماه برگزار کنیم.

705

کد خبر: 835801

وب گردی

وب گردی