صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه؛ شاید وقتی دیگر

در حالی که قرار بود صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه از ماه جاری میلادی آغاز شود، همچنان طرح در مراحل اولیه پیشرفت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در حالی که قرار بود از ماه جاری میلادی قرارداد روزانه فروش 100 هزار بشکه نفت ایران به روسیه اجرایی شود الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است موضوع عرضه نفت ایران به روسیه تحت طرح "نفت در برابر کالا" در مرحله پیشرفت خود قرار دارد و هنوز اجرایی نشده است.

پیشتر نیز نواک از این طرح به عنوان نفت در برابر کالا یاد کرده بود که موجب شد تا رسانه های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و از اجرای این طرح انتقاد کنند اما امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران طی گفت‌وگویی اعلام کرد: بر اساس این قرارداد ایران 100 هزار بشکه نفت به روسیه به قیمت روز ارسال کرده که در ازای آن 50 درصد کالا و تجهیزات و 50 درصد پول نقد دریافت می کنیم.

ظاهرا شرکت ملی نفت ایران ، نفت را می فروشد و یک شرکت دولتی روس آن را می خرد و پول را هم به یورو پرداخت می کند.

براساس این گزارش پیش از این، اعلام شده بود که ایران و روسیه در سال جاری می توانند همکاری خود را تحت قرارداد "نفت برای کالا" آغاز کنند که این یادداشت تفاهم نامه بین روسیه و ایران در سال 2014 امضا شد.

به گفته الکساندر نواک، شرکت "پرام سیریو ایمپورت" می تواند به عنوان یک خریدار عمل کند. با این حال، خریدار نهایی نفت ایران هنوز اعلام نشده است.

این طرح در سال 2014، در زمان شدت تحریم های غرب علیه ایران بین دو کشور بسته شد. فرض بر این بود که روسیه نفت ایران را برای فروش دریافت کند و به جای آن برق، انرژی هسته ای، گاز و نفت و همچنین محصولات صنعتی و کشاورزی را برای ایران تامین نماید.

در آن زمان دو کشور مفاد یک قرارداد تهاتری را مورد بحث قرار دادند که به موجب آن قرار بود مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران بخرد و در مقابل تجهیزات و کالا به این کشور صادر نماید.

گرچه این قرارداد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و با زیر سوال رفتن صرفه اقتصادی اش متوقف شد اما در می 2017 بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفت، تهران و مسکو موافقتنامه ای را به امضا رسانده اند که به موجب آن تهران در مقابل دریافت کالا به مسکو نفت خواهد فروخت.

نواک پیشتر گفته بود، حجم نفتی که قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشکه در روز است که به 5 میلیون تن در سال می رسد.

او همچنین گفته بود، شرکت بازرگانی دولتی پرومیسیری ایمپورت روسیه از سوی دولت این کشور موظف شده تا خرید نفت از ایران در قالب این موافقتنامه را انجام دهد.

آندری لوگانسکی، نماینده تجاری روسیه در ایران گفته، روسیه می تواند در چهارچوب این برنامه 45 میلیارد دلار کالا به ایران عرضه کند.

ایده نفت برای کالا در اوج تحریم‌های نفتی ایران مطرح شد که با واکنش تند کشورهای غربی به خصوص آمریکا مواجه و روسیه متهم به نقض تحریم‌های ایران شد و مورد تهدید قرار گرفت. در عین حال با از سرگیری صادرات نفت ایران در پسابرجام این طرح تا حدود زیادی موضوعیت خود را از دست داده است و اکنون در طرح‌هایی چون سوآپ نفت پیگیری می‌شود.

منبع: فارس

402

کد خبر: 835807

وب گردی

وب گردی