15 تا 26 درصد کارگران معتادند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت:در بحث اعتیاد جامعه کارگری به ویژه در بخش صنعتی متاسفانه آسیب بیشتری را متوجه هستیم. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمار کارگران گرفتار در بند اعتیاد در استان های مختلف متفاوت است، گفت: در برخی استان ها بین 15 تا 18 درصد کارگران و در برخی استان ها نیز بین 20 تا 26 درصد کارگران آلوده به موادمخدر هستند.

علی مویدی افزود: عمده بیماران ما در امر اعتیاد مصرف کننده مواد سنتی هستند و شرایط فعلی کشور ما نشان می دهد که استفاده از مواد مخدر سنتی غلظتش بیشتر از مواد صنعتی است.
وی تاکید کرد: مواد مخدر صنعتی پاشنه آشیل تمامی کشورها محسوب می شود و این نگرانی و دغدغه از جهت آسیب زدن به سرمایه های اجتماعی نیز در کشور ما وجود دارد.
مویدی اظهار کرد: نگرانی ما بیشتر در حوزه مصرف مواد صنعتی و روانگردان هاست و رسانه ها در جهت آگاهی دادن به مردم نقش بسزایی ایفا می کنند.
وی ادامه داد: نگاه بلند ستاد مبارزه با مواد مخدر و دولت تدبیر و امید همراه با آگاهی بخشی به جامعه می تواند شیب اعتیاد را ملایم کرده و هرروز شاهد کاهش آن در جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه کارهای مهمی با همکاری وزارت کار و سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه های موثر در حال اجراست، افزود: برای مثال برای هر کارخانه و مجموعه صنعتی که بیش از 50 کارگر دارند، متعهد شده اند که آموزش های لازم مرتبط با اعتیاد برای آنها برگزار شود.
مویدی همچنین تاکید کرد: کوپنی کردن مواد مخدر بحث درستی نیست و در هیچ کشوری مواد مخدر توزیع نمی شود و در کشور ما که سلامتی سرمایه های اجتماعی مورد توجه است، این موضوع شدنی نیست.
وی ادامه داد: مباحث مربوط به کوپنی کردن مواد مخدر نیز حرف های خامی بود که توسط برخی دوستان ناآگاه بیان شد و مورد استفاده دشمنان و فرصت طلبان قرار گرفت و تاکید می کنم چنین فکری در حاکمیت وجود ندارد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با بیان اینکه 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرز و جدار مرزهای کشور اتفاق افتاده است، گفت: در حوزه مقابله با مواد مخدر اقدامات اساسی در کشور انجام شده، به طوری که مرزهای شرق و جنوب شرق جهت جلوگیری از ورود مواد مخدر در چهار سال گذشته به شدت کنترل شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مقابله نگاه ما نگاهی سخت گیرانه است، ادامه داد: در مرزهای غربی نیز به عنوان یک اقدام بشر دوستانه برای جلوگیری از ورورد مواد مخدر به سایر کشورها تلاش می کنیم.
مویدی با اشاره به اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ، گفت: به همت استاندار آذربایجان شرقی اقدامات بسیار خوبی در این استان انجام گرفته که می تواند برای سایر استان ها الگو باشد.
وی ادامه داد: در بحث پیشگیری از اعتیاد در حوزه فرهنگی در مراکز علمی و دانشگاهی یک وحدت و انسجام با رویکردی هدفمند در این استان ترسیم شده و در آینده شاهد کاهش بحث اعتیاد در آذربایجان شرقی خواهیم بود.
مویدی افزود: همچنین در بحث مشارکت دادن مردم در امر کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه بحث اعتیاد خوشبختانه در آذربایجان شرقی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی گفت: در بحث صیانت از بهبودیافتگان نیز اقدامات برجسته و قابل توجهی در این استان اتفاق افتاده و کارفرمایان توانسته اند صدها نفر از بهبود یافتگان را جذب کنند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: تا رسیدن به نقطه مطلوب و تامین نیازهای همه بهبود یافتگان از اعتیاد، فاصله قابل توجهی داریم ولی این فاصله در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها کمتر شده و گام های خوبی برداشته شده است.
وی گفت: در حوزه مقابله نیز با همدلی و همفکری بسیار خوبی که بین دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی در این استان وجود دارد ضربه های بزرگی به باندها و شبکه های توزیع زده شده است.
مویدی افزود: در بحث ساماندهی معتادان نیز شاهد اتفاق مبارکی در آذربایجان شرقی هستیم و امروز آذربایجان شرقی به استان بدون معتاد متجاهر تبدیل شده که قابل تقدیر و تشکر است.
مویدی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور برای شرکت در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرده است.

705

کد خبر: 835827

وب گردی

وب گردی