همه همدان حاشیه‌شهر است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وخامت وضعیت شهر همدان تأکید کرد: همه شهر همدان حاشیه‌شهر است و نیاز به توجه دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی دوشنبه 20 شهریور در صحن شورای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: شورای پنجم ترکیب خوبی دارد و یک قدم به جلو آمده و با توجه به اینکه معمولا مردم انتخاب خوبی دارند، این موضوع نشان می‌دهد مردم خواهان حل مشکلات شهر هستند.

وی با بیان اینکه مشکل شهر همدان کلیدی و اساسی است بنابراین اگر به مشکلات شهر رسیدگی نشود مانند سیلی ما را با خود خواهد برد، از بودجه 246 هزار میلیاردی دولت سخن به مبیان آورد و گفت: 60 هزار میلیارد آن به استان همدان اختصاص یافته که جاری و عمرانی بودن آن نیاز به بازبینی دارد چرا که بودجه وازرتخانه‌ای همچون آموزش و پرورش که سرمایه‌گذاری روی تولید علم و نیروی فکور جامعه را عهده‌دار است را نباید در ردیف بودجه‌های جاری کشور شمرد.

حاجی‌بابایی بودجه عمومی دولت را یک سوم بودجه خواند و عنوان کرد: دو سوم باقیمانده باید از محل شرکت‌های خصوصی تأمین شود و 14.5 درصد پول فروش نفت که به وزیر نفت داده می‌شود، به منظور انجام امور عمرانی است که چندین برابر بودجه دولت را شامل می‌شود.

وی بودجه جاری و عمومی دولت را به عنوان رتق و فتق امور روزمره عنوان کرد و گفت: 200 میلیارد تومان از محل بودجه ملی برای ساخت بیمارستان اکباتان تخصیص داده شده و با حضور وزیر بهداشت در استان توانستیم بودجه 300 میلیاردی برای ساخت بیمارستان دیگری را نهایی کنیم.

نماینده همدان در خانه ملت از وجود 22 پروژه در استان خبر داد و گفت: 18 پروژه از پروژه‌های استانی همدان ملی است؛ به طور مثال پروژه‌هایی چون پردیس سینمایی که قرار است استان همدان را به مرکز انیمیشن کشور تبدیل کند، پروژه‌ای ملی است.

ورودی‌های شهر بوی تعفن می‌دهد

وی با اشاره به وخامت وضعیت شهر همدان اظهار کرد: همه شهر همدان حاشیه‌شهر است و نیاز به توجه دارد و ورودی‌های شهر بوی تعفن می‌دهد که باید علت آن مورد رسیدگی مسئولان و مدیران شهری قرار گیرد.

حاجی‌بابایی 3 ورودی شهر همدان را دارای پتانسیل معرفی کرد و یادآور شد: باید برای توسعه ورودی‌های شهر طرح اقتصادی ارائه کنیم، 3 طرحی که بتواند 3 هزار میلیارد تومان سرمایه را از بخش خصوصی جذب کند.

وی از مسابقه سنگینی که در میان استان‌های کشور به راه افتاده سخن گفت و تأکید کرد: با تعارف نمی‌توان شهر را جلو برد همانگونه که بزرگترین پروژه صنعتی همدان که از سال 87 ردیف بودجه‌ای برای آن تعیین شده، گم شد و پس از 6 استان قرار بود اجرایی شود که محقق نشد.

وجود بیش از 100 هزار نیروی جوان بیکار در همدان

نماینده مردم همدان در مجلس بیش از 100 هزار نیروی جوان استان را بیکار معرفی کرد و گفت: از 600 هزار نفر نیروی کار موجود در استان 17 درصد بیکار هستند بنابراین شما نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید در کارهایی که پیگیری می‌کنید، این موضوع مهم را فراموش نکنید.

وی توجه به بیمارستان‌های همدان را لازم دانست و تصریح کرد: در بازدیدی که از بیمارستان فاطمیه شهر همدان داشتیم مشاهده شد که مکان و ابزار و تجهیزات و امکانات آن درست نبوده و در شأن یک بیمارستان نیست.

پاسخ به شایعات

حاجی‌بابایی درباره انتخاب شهردار برای همدان نیز تأکید کرد: شایعاتی شده بود که از قول من گفته‌اند شهردار غیربومی بهتر است که باید بگویم اگر شهردار غیرهمدانی قدرتمند در گزینه‌ها دارید بله انتخاب کنید، اگر اصلاح‌طلب قدرتمند و توانا دارید، انتخاب کنید و اگر اصولگرای قدرتمند دارید، روی کار آورید.

وی افزود: ما می‌خواهیم شهر 700 هزار نفری را مدیریت کنیم، مدیریت جسارت و تصمیم‌گیری می‌خواهد و بحث در مورد کلانشهر همدان و پایتخت تاریخ و تمدن کشور است.

تکمیل طرح جامع شهر همدان تا اسفندماه امسال

نماینده همدان از تکمیل طرح جامع شهر همدان تا اسفندماه امسال خبر داد و گفت: پس از طرح جامع شهری طرح تفضیلی شهر همدان آماده می‌شود و براساس آن برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری صورت خواهد گرفت.

وی به بازدید از روستای حسن‌آباد همدان اشاره کرد و گفت: در آن منطقه به علت تخصیص آب چاه به سبزیکاران چاه‌های مناطق مسکونی خشک شده و نزدیکی چاه آب و فاضلاب موجب شده آب با فاضلاب مخلوط شود و وقتی از شرکت آب می‌خواهیم به موضوع رسیدگی کند می‌گوید این روستا مربوط به بخش مرکزی است و جزء شهر محسوب نمی‌شود.

نداشتن امتیاز آب، برق و گاز 2 هزار خانوار همدانی

حاجی‌بایایی از نداشتن امتیاز آب، برق و گاز 2 هزار خانوار همدانی خبر داد و گفت: ابلاغ شده تا سه سال آینده این مشکل برطرف و امتیازات به نواحی حاشیه‌شهر داده شود.

وی از کم کردن 8 درصد بودجه کلانشهرها و اختصاص آن به همدان سخن به میان آورد و تأکید کرد: این چهار سال تاریخی‌ترین زمان شورا است و با توسعه اقتصادی رینگ شهر و 3 ورودی شهر باید 7 محور گردشگری و اقتصادی برای شهر تعریف شود.

حاجی‌بابایی 18 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری را برای استان پیش‌بینی کرد و گفت: از این میزان باید 10 درصد توسط نهادهای عمومی که 27 نهاد هستند، 12 درصد از محل بودجه‌های دولتی و 10 درصد از صندوق توسعه ملی تأمین شود.

وی شهر همدان را 7 هفدهم کشور دانست و عنوان کرد: 8 هزار میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص داده شده بود که 2 هزار میلیارد تومان آن را باید بانک‌ها تأمین کنند.

لزوم تدوین جدول وضعیت و سرمایه‌گذاری‌ها در استان

وی بر لزوم تدوین جدول وضعیت و سرمایه‌گذاری‌ها در استان تأکید کرد و گفت: تا کنون هیچ کاری برای منطقه ویژه اقتصادی ما که در سال 87 مشخص شده، صورت نگرفته و در مقایسه با دیگر استان‌ها که با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد هستند، سرعت کمی داریم و در واقع رو به عقب می‌رویم.

حاجی‌بابایی در ادامه به سه پروژه ملی استان اشاره و خاطرنشان کرد: پردیس سینمایی، تالار 5 هزار نفری و موزه معاصر همدان قرار است موجب ترقی استان شوند و همدان باید از تمام امکانات خود استفاده کند چرا که در بالای‌شهر با انبوه‌سازی و برج‌سازی امکانات شهری محدود شده و در پایین‌شهر نیز بیابانی ایجاد شده که هرچه در آن آب بریزیم، آباد نمی‌شود.

لزوم مهاجرپذیر شدن همدان

وی بر لزوم مهاجرپذیر شدن همدان تأکید کرد و افزود: موافق شهر یک میلیون نفری همدان هستم و الان که شهرداری همدان از نظر اقتصادی ورشکسته است و 54 خرج دارد و 46 دخل؛ باید برای درآمد پایدار برنامه درستی درنظر گرفت.

وی با اشاره به اختصاص بودجه 15 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده برای ورزش استان اظهار کرد: کسی باید شهردار همدان شود که زینت همدان باشد و بتواند مشکلات موجود را سروسامان بخشد و کلانشهر همدان را سرافراز کند.

حاجی‌بابایی مردم همدان را در دو نکته دقیق و حساس معرفی کرد و گفت: اگر کار کنید و مردم بدانند که برای جیب خودتان کار نکرده‌اید، مردم رصد کرده و به خوبی درک می‌کنند.

وی از مطبوعات خواست تا مسئولان و مدیران را منصفانه نقد کنند و از نظر کاری آنان را مورد رصد قرار دهند و گفت: با این کار می‌توانید شغل برای برادران و فرزندان خود ایجاد کنید چرا که با سفارش یک یا دو نفر اشتغال ایجاد نمی‌شود و باید باران ببارد.

902/900

کد خبر: 835865

وب گردی

وب گردی