موانع رونق نوشت افزار داخلی؛ واردات بی رویه و نبود استاندارد تعیین کیفیت

صنعت نوشت افزار و تولیدات آن یکی از صنایع مهمی است که تقریبا همه با آن سروکار دارند و گستردگی بسیار زیادی دارد ودر برخی از کشورهای بازار و صنعت نوشت افزار سهم عمده ای در تولید ناخالص داخلی آن ها دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پنجمین دوره از نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی با هدف عرضه محصولات تولید شده با محتوای اسلامی ایرانی و سهولت دسترسی خانواده‌ها به این محصولات، امروز سهشنبه چهاردهم شهریورماه کار خود را آغاز کرد و تا پایان شهریورماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب ادامه خواهد شد.

در این دوره از نمایشگاه حدود 70 تولیدکننده از سراسر کشور حضور دارند. رونمایی از تولیدات و طرح‌های جدید از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

در ایران این صنعت مانند بسیاری دیگر از صنایع، با واردات بی رویه و بعضا بی کیفیت کنار می آید و حالا بعد از پس گرفتن بازار از چینی ها، چند سالی است که خبرهای خوبی در این خصوص به گوش می رسد.

به گفته برخی از تولیدکنندگان این صنعت، استقبال مردم از اجناس با کیفیت موجب شد تا بساط چینی های بی کیفیت ها چینی از بازار خارج شود. در چنین شرایطی فضا برای عرضه تولیدات ایرانی و رونق بازار لوازم تحریر ایجاد شد.

اما عدم حمایت مناسب از واحدهای تولیدی لوازم التحریر موجب شد تا برخی از تولیدی ها تعطیل شوند و نگاه ویژه به صنعت نوشت افزار ایرانی باعث خواهد شد تا افزایش تولید،توسعه صادرات و اشتغال‌زایی نیز صورت گیرد و این صنعت سهم بیشتر در رشد صنعتی ایفا خواهد کرد.

در همین خصوص سعید حسینی، کارشناس اقتصاد فرهنگ گفت: این گونه نیست که در همه ی محصولات قیمت های ایرانی بالاتر باشد و در بازار اجناسی با قیمت های مناسب و رقابتی تولید داخل هم وجود دارد.

او ادامه داد: در بعضی محصولات وقتی وارد کننده با جنگ قیمتی روبرو می شود، سعی می کند کیفیت را کاهش دهد و وارداتی که از کشورهای چین و هند می آید به شدت بی کیفیت هستند، هم چنین محصولات نوشت افزار به نحوی است که مردم نمی توانند کیفیت مناسب را تشخیص دهند.

مدیر صنعت لوازم التحریر ایرانی اسلامی افزود: متاسفانه وقتی از قیمت کاسته می شود در برخی نوشت افزارها مثل پاک کن و ماژیک که از محصولات شیمیایی و پتروشیمی تهیه می شوند، محصولات نامرغوب وارد می شود و این محصولات خطرات بهداشتی زیادی دارند.

حسینی با اذعان اینکه تولید کننده ی داخلی هم ضعف هایی دارد گفت: به لحاظ سخت افزاری تولیدی که در داخل کشور اتفاق می افتد 30 درصد کل بازار است که از 30 درصد هم از لحاظ طرح و محتوا تنها 10 درصد طرح ها ایرانی است و بخش زیادی از تولیدات داخلی طرح های خارجی دارند.

او افزود: امسال سبد کالاهای نوشت افزار ایرانی کامل تر شده است سال های گذشته فقط دفتر، کیف و جامدادی تولید می شد اما امسال بیش از 10 محصول تولید داخلی در بازار عرضه شده است.

این فعال فرهنگی اقتصادی تصریح کرد: از تولید کننده داخلی هیچ حمایتی نمی شود و متولی درستی در این بخش وجود ندارد. وزارت ارشاد به لحاظ فرهنگی و وزارت صنعت به لحاظ تولید هستند اما کسی حوزه ی نوشت افزار را پیگیری نمی کند و این فضایی هم که شکل گرفته کاملا مردمی و خودجوش است مردم بودند که با خرید نوشت افزار ایرانی از این صنعت حمایت کردند که در طول 5 سال تعداد تولید کننده ها از 4 به 70 افزایش پیدا کرده است هم چنین کمک رسانه ها که با اطلاع رسانی خوبی که دارند نوشت افزار ایرانی را مورد حمایت قرار می دهند.

حسینی خاطر نشان کرد: باید واردات نظام مند شود و با تنظیم شاخص هایی در بحث کیفیت، سلامت و محتوا سخت گیری شود هم چنین در محصولاتی که تولید داخلی باکیفیت وجود دارد، محصولی وارد نشود که این امر برنامه ریزی هدفمندی را در حوزه ی واردات می طلبد.

مدیر صنف نوشت افزار ایرانی اسلامی افزود: در حوزه ی تولید هم کارهای زیادی باید انجام شود مثلا در صنعت نوشت افزار چیزی به نام مجوز وجود ندارد و نیاز است که مانند بقیه ی محصولات فرهنگی بحث استاندارد ورود پیدا کند چون در صنعت نوشت افزار استاندارد و علامتی که مردم مطمئن شوند از لحاظ محتوا و سلامت محصولات بی خطر هستند وجود ندارد.

او در پایان گفت: آموزش و پرورش چون خواستگاه اصلی مصرف این حوزه است، در حوزه ی فرهنگ سازی و نظارت بر مصرف می تواند به رونق تولیدات داخلی کمک شایانی کند.

403

کد خبر: 836039

وب گردی

وب گردی