نقوی حسینی: ایران هیچ فعالیت هسته ای را پنهان از چشم آژانس انجام نمی دهد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته ای را پنهان از چشم آژانس انجام نمی دهد و تمام فعالیت های هسته ای خود را تحت نظارت آژانس قرار داده است.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به صحبت های اخیر آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران، در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی، فقط اجازه بازدید از مراکز هسته ای را دارد؛ بنابراین هر مکانی که گزارش مستندی در ارتباط با فعالیت هسته ای در آنجا به آژانس داده شود، آژانس می تواند فقط از آن مکان بازدید به عمل آورد.

وی افزود: هر مکانی را که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش مستندی از فعالیت های هسته ای در آن جا داشته باشد آژانس اجازه بازدید دارد؛ دعوایی که در رسانه ها درباره این موضوع درست شده است، هیچ کدام به موضوع اصلی اشاره نمی کند و از نظر ما این ها تحریکات آمریکایی ها است.

نقوی حسینی با بیان این که اظهارات آمانو مسئله جدیدی نیست اضافه کرد: به عنوان مثال، یک کشور عضو آژانس انرژی اتمی را فرض کنید که فعالیت های هسته ای آن تحت نظر آژانس است؛ اگر از این کشور گزارشی برسد مبنی بر این که در یک یکی از پایگاه های نظامی خود در حال انجام فعالیت های هسته ای است و گزارش رسیده نیز مستند و دقیق باشد، در این صورت آژانس اجازه بازدید از این مرکز نظامی را دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس تاکید کرد: این مسئله غلط است که هرمکانی را که آژانس بخواهد می تواند از آن بازدید کند؛ آقای آمانو نیز به این مسئله اشاره کرده و تاکید داشتند هر مکانی که گزارش فعالیت هسته ای در آن مکان به ما برسد چه نظامی باشد و چه غیر نظامی، می توانند از آن بازدید کنند.

وی تصریح کرد: اگر گزارشی به آژانس برسد که ایران فعالیت هسته ای دارد که از چشم آژانس پنهان مانده است، در این صورت اجازه بازدید را دارد؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته ای را پنهان از چشم آژانس انجام نمی دهد و تمام فعالیت های هسته ای خود را تحت نظارت آژانس قرار داده است.

نقوی حسینی سوء برداشت از صحبت های اخیر آمانو را شانتاژ رسانه ای آمریکایی ها دانست و خاطر نشان کرد: آمریکایی ها می خواهند به یک نحوی ایران را در نگاه آژانس متخلف نشان دهند زیرا که آژانس با تمام نظارت هایی که انجام داده است فعالیت های هسته ای ایران را تایید می کند که این در اظهارات اخیر آمانو نیز مستند بود.

302

کد خبر: 836217

وب گردی

وب گردی