پارتنونِ  از کتاب «در نمایشگاه دوکومنتا آلمان»  تخریب می‌شود

پارتنونِ ساخته شده از کتاب در نمایشگاه دوکومنتا آلمان به دست بازدیدکنندگان تخریب می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان ، مهم‌ترین نمایشگا‌ه‌ هنر معاصر جهان(دوکومنتا) هفته آینده در کاسل آلمان به پایان می‌رسد و امروز سه شنبه بازدیدکنندگان اجازه یافتند؛ اولین حلقه کتاب‌ها را از پارتنونِ ساخته شده از کتاب‌های ممنوعه جدا کنند و آن را با خود ببرند. به گزارش روزنامه آلمان غربی، پارتنون ساخته شده از کتاب‌های ممنوعه، پروژه بزرگ نمایشگاه داکومنتای امسال بود. این پارتنون شبیه معبد بزرگ آکروپلیس آتن ساخته شده بود که البته با جدا شدن کتاب‌ها، به تدریج نمای ساختمان خود را از دست خواهد داد.

پارتنون ساخته شده از کتاب، اثر مارتا مینوخین هنرمند آرژانتینی، در واقع دادخواستی علیه تمام اشکال سانسور است. او از پایان پروژه خود ناراحت نیست، بلکه می‌گوید: این پارتنون مشهورتر از پارتنون در یونان خواهد بود.

چندین هزار تماشاگر در فریدریچ پلاتز مشاهده کردند که چطور این هنرمند آخرین کتاب از 67 هزار کتاب را در ساختمان معبد آویزان کرد. این کتاب اثر تنسی ویلیامز نویسنده آمریکایی با عنوان « بهار رومی، مرد سنگی» بود.بنابراین ساخت پارتنون به طور کلی از کتاب‌هایی شکل گرفت که روزگاری ممنوع بوده‌اند یا هنوز هم ممنوع هستند، اما انحلال در روز یکشنبه نیز به یک رویداد بزرگ تبدیل شد و صدها نفر از بازدیدکنندگان در حال جدا کردن کتاب‌های معبد بودند. مارتا مینوخین در این باره البته ذهنیتی نداشت، او از مردم خواسته بود تا کتاب‌ها را جمع و جور کنند. این هنرمند قبلا اعلام کرده بود: این پارتنون برای بسیاری از مردم یادآور خاطرات خواهد بود.» طبق گفته سازندگان این نمایشگاه، تخریب پارتنون طی چند روز انجام خواهد شد.

نمایشگاه دوکومنتا تا ۱۷ سپتامبر امسال در شهر کاسل ادامه دارد و به پایان این نمایشگاه تنها یک هفته باقی است.. در نمایشگاه امسال ۱۶۰ هنرمند آثار خود را در شهر کاسل به نمایش گذاشتند.

503

کد خبر: 836297

وب گردی

وب گردی