سفر به مشهد چقدر آب می خورد؟/ از هزینه های دانشجویی تا مسافرت عیانی + جدول

حساب کردن خرج و مخارج یک سفر ساده، مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کارمندان و کارگران برای مسافرت‌های تابستانی است. در گزارش زیر هزینه‌های اقامت و رفت و برگشت یک جمع 4 نفره و سه روزه به شهر مشهد محاسبه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افرادی که قصد مسافرت دارند بعد از نگاه کردن به تقویم و زمان حرکت، باید نیم‌نگاهی هم به حساب بانکی خود داشته باشند تا یک سفر حساب شده و کم دردسر را تجربه کنند. هزینه هایی که گاهی در طول سفر ناخودآگاه افزاینده می شوند و حساب بانکی مادر خرج را خالی می کنند. در کنار افرادی که با مدیریت و برنامه ریزی قصد سفر کم هزینه و به اصطلاح دانشجویی را دارند، هستند افرادی که با فراغ بال و ژست عیانی به سفر می روند و هیچ ترسی از هزینه های گزاف در طول سفر ندارند و سعی می کنند بهترین ها را تجربه کنند.

با رسیدن شهریور ماه، آخرین دور سفرهای تابستانی نیز شروع شده است. مشهد، شیراز و اصفهان پرترافیک‌ترین شهرها از نظر حضور مسافران تابستانی هستند. در این میان مشهد به دلیل داشتن وجه زیارتی، جایگاه مهمی دارد. مشهد، دومین کلان شهر بزرگ و پر طرفدار کشورمان است که سالانه پذیرای مسافران بسیاری از سراسر ایران و کشورهای مختلف است. بسیاری به عشق امام هشتم شیعیان، چند روزی را برای سفر به مشهد کنار می گذارند تا مسافرتی متفاوت را رقم بزنند. البته که در کنار ساعاتی زیارت و گذران لحظاتی مقدس، تفریحات هیجانی، باغ ها و پارک های مشهد نیز فرصت مناسبی برای خوش گذرانی در مشهد هستند که نباید از دستشان داد.

حساب کردن خرج و مخارج یک سفر ساده، مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کارمندان و کارگران برای مسافرت‌های تابستانی است. در گزارش کوتاه زیر هزینه‌های اقامت و رفت و برگشت یک جمع 4 نفره و سه روزه به شهر مشهد محاسبه می شود.

در این گزارش، هزینه های سفر به مشهد مقدس، در سه سطح حداقلی که برای جمعی 4 نفره حدود 500 هزار تومان در طول سه روز رقم می خورد در کنار سفری متوسط از لحاظ هزینه برای افرادی که دوست دارند یکبار در سال در مسافرت راحت باشند تا مسافرت های عیانی که برای یک جمع 4 نفره بیش از پنج میلیون تومان هزینه خواهد داشت، بررسی شده است.

هزینه حمل و نقل

در این میان سه هزینه برای سفر مشهد در نظر گرفته خواهد شد. حداقل هزینه که با سفر اتوبوس صورت می گیرد و در یک سوییت معمولی اقامت ایجاد شود . هزینه ی متوسط با قطار است و اقامت در یک هتل آپارتمان و حداکثر هزینه زمانی است که از هواپیما استفاده شود و در یک هتل مجلل اقامت انجام شود.

هزینه ی اتوبوس تهران به سمت مشهد از 40 هزار تومان شروع می شود و برای اتوبوس vip تا هفتاد هزار تومان هم آب می خورد که چون قرار است اتوبوس جز کمترین قیمت ها باشد، قیمت 40 هزار تومان در نظر گرفته می شود که برای یک جمع 4 نفره هزینه رفت و برگشت با اتوبوس به مشهد 320 هزار تومان می شود.

هزینه های قطار نیز همچون دیگر وسایل نقلیه بسته به کیفیت متفاوت است. قطار صبا اتوبوسی دو طبقه از تهران به مشهد با هزینه ی 47 هزار تفاوت چندانی با اتوبوس ندارد و قطار 6 تخته ی لوکس مهتاب با هزینه ی 75 هزار تومان هم کیفیت خوبی دارد و هم به لحاظ قیمتی مناسب است. البته 5 ستاره ی زندگی با هزینه 150 هزار تومان برای هر نفر گران‌ترین قیمت قطار تهران مشهد است که چون قرار است هزینه ی سفر با قطار جز هزینه های متوسط به مشهد باشد، قیمت 75 هزار تومان برای قطار 6 تخته لوکس مهتاب برای مسافرت متوسط در نظر گرفته می شود که هزینه رفت و برگشت با آن برای یک جمع 4 نفره 600 هزار تومان می شود.

هزینه ی بلیت هواپیما بعد از آزاد سازی قیمت ها با توجه به عرضه و تقاضا و خدمات شرکت ها تغییر می کند که در زمان عادی مسافرت هوایی تهران مشهد 130 هزار تومان هزینه دارد البته پروازهای چارتری با قیمت زیر هفتاد هزار تومان هم اتفاق می افتد و در زمان پیک پرواز یا پرواز شرکت هایی با خدمات بهتر تا 200 هزار تومان هم افزایش می یابد که چون در این گزارش مسافرت هوایی برای حداکثر هزینه ی سفر است، قیمت حداکثری 200 هزار تومان برای مسافرت هوایی مشخص می شود که یک جمع 4 نفره به صورت رفت و برگشت یک میلیون و ششصد هزار تومان برای هزینه ی حمل و نقل هوایی باید کنار بگذارند.

البته در این بین استفاده از وسیله ی شخصی به صرفه ترین راه است و جمعی 4 نفره که قصد مسافرت به مشهد با وسیله ی شخصی را دارند با کنار گذاشتن کمتر از دویست هزار تومان می توانند در هزینه های خود مدیریت کنند.

هزینه اقامت

اسکان در شهر مشهد با درنظر گرفتن فاصله تا حرم امام هشتم، امکانات و دیگر عوامل متغیر است. کمترین هزینه ی اسکان در یک سوییت معمولی برای یک شب 30 هزار تومان است که فاقد امکانات رفاهی خاصی است و در فاصله ی دورتری نسبت به حرم وجود دارد با این احتساب حداقل هزینه ی اقامت سه شب در شهر مشهد 90 هزار تومان است. هزینه ی این سوییت ها برای جمعی 4 نفره هم هر شب همان 30 هزار تومان است که برای مسافرت های کم خرج استفاده از این سوییت ها پیشنهاد می شود.

در یک مسافرت متوسط، برای اسکان هر شب در سوییت آپارتمان برای هر نفر 50 هزار و برای جمع 4 نفره 100 هزار تومان هزینه در بردارد که هزینه اقامت جمعی 4 نفره برای یک مسافرت سه روزه مشهد 300 هزار تومان آب می خورد. پس به صرفه است که مسافرت مشهد با جمعیت بیشتری صورت بگیرد که در هزینه های اسکان صرفه جویی شود چون هزینه ی یک سوییت چهار نفره فقط دو برابر یک سوییت یک نفره است.

اقامت در یک هتل مجلل پنج ستاره هزینه ی بسیار زیادی در بر دارد طوری که اسکان هر شب در هتل پنج ستاره برای هر نفر تا 350 هزار تومان و برای یک جمع 4 نفره 700 هزار تومان هزینه دارد که اقامت برای سه روز مسافرت عیانی یک جمع 4 نفره 2 میلیون و صد هزار تومان هزینه دارد. امکانات رفاهی مانند خودروهای لوکس شخصی برای گردش در شهر و غذاهای سلف سرویس از جمله امکانات این هتل ها برای مسافران است.

هزینه خوراک

حداقل هزینه ی خوراک با کمترین تنقلات و میوه برای سه روز برای هر نفر 30 هزار تومان است که شامل خرید اجناس خام اولیه و پخت و پز غذا می شود. این هزینه برای جمع 4 نفره 120 هزار تومان آب می خورد. همچنین در مسافرت با هزینه متوسط قیمت وعده های غذایی با کمی چاشنی میوه و تنقلات در سه روز برای هر نفر به 75 هزار تومان می رسد و یک جمع 4 نفره برای مسافرتی متوسط باید 300 هزار تومان صرف خوردن کنند. خورد و خوراک مسافر مرفه که برای خوراک خود هم ارزش زیادی قایل است و در رستوران های مجلل غذا صرف می کند و سفر را برای خوردن غذا و تنقلات دوست دارد، در سه روز حداقل سیصد هزار تومان هزینه خواهد داشت که این مبلغ برای جمعی 4 نفره 1میلیون و دویست هزار تومان می شود.

تفریحات

برای افرادی که قصد مسافرت با حداقل قیمت به مشهد مقدس را دارند اماکن تاریخی و تفریحی وجود دارد که به صورت رایگان پذیرای بازدید کنندگان هستند مانند کوه سنگی و طرقبه که برای بازدید و تفریح در آن ها نیاز به پرداخت هزینه نیست. بنابراین تفریحات می تواند بصورت کاملا رایگان صورت گیرد. اما تفریحات متوسط برای یک جمع 4 نفره در شهربازی و تفرجگاه ها تا 120 هزار تومان هزینه دارد و یک جمع 4 نفره که قصد تفریح و خوش گذرانی بیشتری را در مشهد داشته باشند، باید مبلغ 600 هزار تومان کنار بگذارند.

هزینه های مسافرت مشهد برای هر نفر و برای یک جمع 4 نفره در جداول زیر نشان داده شده است.

این گزارش نشان می‌دهد اگر یک جمع 4 نفره بخواهند سه شبانه‌روز را در مشهد بگذرانند، در ارزان‌ترین حالت ممکن، با احتساب هزینه خوراک و مدیریت مخارج، حدود 530 هزار تومان از موجودیشان را باید هزینه کنند. در حالتی متوسط و معمول نیز یک میلیون و 320 هزار تومان هزینه ی یک مسافرت 4 نفره می شود، این در حالیست که پایه حقوق مصوب سال 96 ، ماهانه 930 هزار تومان است و جامعه ی کارگری مجبورند با همان هزینه های ملقب به دانشجویی مسافرت کنند. باید یادآور شد مسافرت عیانی به مشهد برای یک جمع 4 نفره در مدت سه روز 5 میلیون و پانصد هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت که حدود 6 برابر حقوق پایه مصوب کارگری در سال جاری است.

403

کد خبر: 836356

وب گردی

وب گردی