پیش بینی ها از افزایش قیمت دلار تا پایان سال/ دلار قله 5 هزار تومانی را فتح می کند؟

پیش بینی های ارائه شده در خصوص نرخ ارز حاکی از افزایش قیمت دلار تا پایان سال جاری است و برخی معتقد به رشد قیمت این ارز به بالاتر از 5 هزار تومان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به اینکه تک نرخی شدن ارز مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد اما در هر کشوری از جمله ایران این اقدام به عنوان یک امر بسیار مهمی تلقی می شود، بنابراین وعده های بسیار زیادی در این راستا از دولت های قبل داده شده تا جایی که احتمال حتمی شدن آن تا پایان سال جاری بسیار زیاد است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تک نرخی شدن ارز وابسته به اقدامات و فراهم کردن زمینه آن از سوی بانک مرکزی است اما تاکنون کوتاهی های زیادی از طرف بانک مرکزی صورت گرفته که باعث به تاخیر افتادن تک نرخی شدن ارز شده است.

با توجه به خبرهای ارائه شده در این زمینه، بانک مرکزی با همکاری دولت بسیاری از اقدامات را در راستای زودتر اجرایی شدن تک نرخی شدن ارز انجام داده تا جایی که طی 2 روز گذشته خبرهایی مبنی بر توقف فروش ارز مسافرتی اعلام شد که در این خصوص مسافران از این پس باید ارز را با نرخ بازار آزاد تهیه کنند، بنابراین می توان گفت که این اقدام سرآغازی برای تک نرخی شدن ارز است.

از سوی دیگر زمزمه هایی در بازار آزاد در خصوص افزایش نرخ دلار تا پایان سال شنیده می شود که دولت با توجه به تبعات این اتفاق سعی در ثابت نگه داشتن نرخ دلار دارد اما پیش بینی ها حاکی از افزایش قیمت این ارز تا 4500-5000 تومان است، باید دید دولت تا پایان سال چه تلاش هایی را برای جلوگیری از این امر انجام می دهد.

اباذر نجمی، کارشناس ارز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پیش بینی خود از وضعیت بازار ارز تا پایان سال جاری را اینگونه بیان کرد: پیش بینی برخی از کارشناسان مبنی بر رسیدن نرخ دلار به 5 هزار تومان است، این پیش بینی را نمی توان رد کرد و احتمال این اتفاق بسیار زیاد است.

نجمی در ادامه بیان کرد: تاکنون سیاست بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی این حوزه و نیز سیاست دولت مشخص نشده است، در ابتدا باید مشخص شود که منابع ارزی تا پایان سال ثابت خواهد بود یا با تغییر همراه می شود بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی از نرخ دلار تا پایان سال جاری ارائه داد.

کارشناس بازار ارز با اشاره به وعده های داده شده در زمینه تک نرخی شدن ارز، اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز نیازمند زیرساخت ها و الزاماتی است که تاکنون زمینه هیچ یک از آنها در کشور فراهم نشده است.

او افزود: بانک ها در ابتدا باید امکان نقل و انتقال وسیع ارز را فراهم کنند و روابط کارگزاری ها با دیگر کشورها باید مانند دوران قبل از تحریم ها برقرار شود تا این اقدام با موفقیت همراه شود، در غیر اینصورت تک نرخی شدن ارز با شکست مواجه خواهد شد.

نجمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمینه و زیرساخت های لازم فراهم نشده است بنابراین امکان تک نرخی شدن ارز تا پایان سال بعید است و بانک مرکزی دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

در ادامه سید فرزاد هاشمی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: اکنون نرخ دلار در بازار پایین تر از 4 هزار تومان است اما اگر بخواهیم قیمت آن را به طور دقیق آنالیز کنیم می توان گفت که نرخ کنون دلار در بازار باید بالاتر از 5 هزار تومان باشد.

او در ادامه افزود: اگر تلاش دولت در راستای ثابت نگه داشتن ارز نبود، نرخ آن به بالاتر از 5 هزار تومان می رسید اما با توجه به تلاش و اقدامات دولت، نرخ ارز نسبت به 4 سال گذشته با ثبات همراه بوده است، در دوران احمدی نژاد نرخ دلار 4 هزار تومان بود و اکنون هم نرخ دلار در این حدود قیمتی در نوسان است.

این اقتصاددان اظهار داشت: دولت یازدهم در زمینه ثبات نرخ ارز بسیار موفق عمل کرد اما قادر به ثبات آن به مدت طولانی نخواهد بود؛ دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی سعی در نگه داشتن قیمت دلار پایین تر از 4500 تومان است و بعید به نظر می رسد که با توجه به تبعات سیاسی و اقتصادی نرخ دلار تا پایان سال به بالاتر از نرخ 4500 تومان برسد.

او با اشاه به تک نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری گفت: با توجه به عملکرد مثبت دولت و روند حاکم، تا پایان سال ارز تک نرخی می شود اما این بدین معنا نیست که نرخ ارز واقعی باشد یعنی دولت تلاش می کند که با توجه به تک نرخی شدن ارز نظارت خود بر این بازار را داشته باشد.

401

کد خبر: 836520

وب گردی

وب گردی