«شرح خطبه امام حسین (ع) در منا» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم «شرح خطبه امام حسین (ع) در منا» به قلم حجت الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی توسط نشر معارف منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشر معارف به تازگی چاپ دوم «شرح خطبه امام حسین (ع) در منا» تبیین شرایط جامعه اسلامی در دهه 60 هجری و اهداف قیام را به قلم حجت الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی وارد بازار نشر کرده است.

از بین بیانات عرشی خامس آل عبا، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، خطبه مِنا از شور و حرارت و حساسیّت و وزانت ویژه‌ای برخوردار است، امّا کمتر شیعه‌ای از نام و مفادّ بلند این خطبه آگاه است.

خطبه مِنا را می‌توان آهنگ رسمی طلیعه کربلا و حماسه عاشورا نامید، چرا که برای نخستین بار در چنان شرایطی و در یک تریبون رسمی، امام (ع) در همایشی، بزرگان دین و سیاست را دور هم جمع کرده و ضمن اعلام هشدار و بیدار کردن فطرت‌های خواب‌ آلود مسلمین، رنج‌های حقیقی که دامن اسلام و مسلمین گرفته را معرّفی کرده و با شدّت از آن اعمال و عُمّال برائت جستند.

نویسنده تلاش کرده است در 10 گفتار، به شرح مختصر «خطبه مِنای امام حسین (ع)» بپردازد و از سویی تلاش کرده‌ نگاه خویش را از اوضاع فعلی جامعه هم برندارد؛ چرا که معتقد است نمی‌توان چشم را از اوضاع و نیازهای فعلی مسلمین پوشاند و به تفسیر دین و قرآن و قیام عاشورا پرداخت! با شرح این خطبه درصدد تبیین شرایط جامعه اسلامی در دهه ۶۰ هجری، اهداف قیام امام حسین (ع)، عبرت آموزی از قیام عاشورا و همچنین بصیرت بخشی به مخاطبان در زمینه احتمال تکرار حوادث مشابه در جامعه اسلامی ماست.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«حسین بن علی (ع) در این خطبه شریف جوانب مختلف اجتماعی ـ مذهبی دوران پس از شهادت امیرمؤمنان (ع) و علّت تسلّط معاویه بن ابی سفیان بر جامعه اسلامی انگیزه‌ به دست گرفتن سرنوشت مسلمین توسّط این دشمن دیرینه اسلام را مطرح کرد. سپس به خطرهایی که آینده اسلام را تهدید می‌کند اشاره کرد و زنگ خطر را به حرکت در آورد که اگر مسلمانان قیام نکنند و سران قوم و آگاهان ملّت به خود نیایند و وظیفه خود را انجام ندهند، نه تنها چراغ پرفروغ رسالت بی فروغ، بلکه مشعل فروزان نبوّت با دست دشمنان به خاموشی خواهد گرایید.»

چاپ دوم «شرح خطبه امام حسین (ع) در منا» تبیین شرایط جامعه اسلامی در دهه 60 هجری و اهداف قیام به قلم حجت الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی در 176 صفحه، چاپ رقعی و با قیمت 8000 تومان به همت نشر معارف راهی کتابفروشی ها شد.

502

کد خبر: 836563

وب گردی

وب گردی