نباید به بهبود قیمت طلای سیاه در بازار خوش‌بین بود/ احتمال افزایش سقف تولید اوپکی‌ها

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که قیمت نفت چند روزیست که در مسیر افزایشی قرار گرفته است گفت: در حال حاضر چشم انداز بازار نفت چشم انداز خیلی امیدوار کننده ای نیست.

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص تحولات بازار جهانی نفت اظهار کرد: تحولاتی که بازار نفت در چند روز اخیر داشته ماندگار نیست. تولیدات نفتی در آمریکا به دلیل طوفان های شدید روند کاهشی به خود گرفته است، در حال حاضر چشم انداز بازار نفت چشم انداز خیلی امیدوار کننده ای نیست چرا که بعد از توافق اوپک همگان شاهد افزایش تولید در بین کشورهای عضو اوپک و همینطور افزایش تولید در بین کشورهای غیر اوپکی هستند.

او تصریح کرد: بایستی از نظر بنیادی بحث عرضه و تقاضا در بازار مورد توجه قرار گیرد چرا که هم اکنون در بازار مازاد عرضه وجود دارد و اینها بر قیمت ها فشار وارد می‌کند.

خطیبی با بیان اینکه برخی افزایش‌های قیمت نفت ناشی از تغییرات موقت در فرایند تولید نفت است، گفت: چنین افزایش قیمت هایی، با گذر زمان و بهبود اوضاع تولید، به روند سابق خود باز می گردد. باید تصمیمات جدی برای مدیریت بازار گرفته شود.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: رشد قیمتی اخیر نباید کشورهای صاحب نفت را گمراه کند چرا که افزایش چند دلاری طلای سیاه در بازارهای جهانی ناشی از وقوع طوفان های سهمگین در منطقه آمریکاست.

او تصریح کرد: اکثر کشورهای عضو در اوپک به سقف تولید خود پایبند است ولی لیبی و نیجریه مقداری پایبند نیستند چون اینها آزادی عمل دارند و می‌توانند سقف تولیدی خود را افزایش دهند. بنابراین لازم است در داخل چارچوب اصولی وارد شوند تا این افزایش تولید را نداشته باشیم.

خطیبی تاکید کرد: اوپکی‌ها وغیر اوپکی ها اگر می خواهند قیمت ها در کانال بالای ٥٠ دلار برای هر بشکه قرارگیرد باید عرضه را مجددا کاهش دهند در غیر این صورت پیش بینی می شود نرخ طلای سیاه بین ٤٠ تا ٥٠ باقی بماند.

او افزود: برای سال آینده میلادی پیش بینی شده که تولیدات غیر اوپکی افزون بر یک میلیون بشکه افزایش پیدا کند بدون شک با رشد تولیدات غیراوپکی جای امیدواری برای ارتقای قیمت های نفت وجود نخواهد داشت. در زمان توافق کاهش تولید نفت بین اوپکی ها و غیر اوپکی ها هدف این بود که قیمت نفت به 60 دلار برسد که متاسفانه تاکنون چنین نشده است.

نماینده سابق ایران دراوپک افزود: اگر اوپک بخواهد موازنه عرضه و تقاضا را در دستور کار خود قرار دهد همزمان با افزایش تولید غیر اوپک بایستی قدری از تولیدات خود بکاهد تا بتواند به قیمت های مورد نظر دست پیدا کند.

خطیبی در خصوص وضعیت تولید و صادرات نفت ایران اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید و صادرات ایران به دوره قبل از تحریم ها بازگشته است باید برنامه ریزی‌های اصولی برای مدیریت طلای سیاه اتخاذ شود و این امر مهم نیز زمانبر است و سرمایه گذاری‌های به موقع باعث می‌شود تولیدات افزایش پیدا کند. بنابراین سه یا چهار سال طول می‌کشد تا مخزن نفتی توسعه پیدا کند. در حال حاضر ایران در وضعیت بهتری قرار دارد.

402

کد خبر: 836581

وب گردی

وب گردی