نوحه‌ خوانی سه شهر منتشر شد

سه عنوان کتاب تازه از مجموعه نوحه‌خوانی با محوریت استان‌های یزد، اصفهان و بوشهر منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز از انتشارات دعبل خزاعی، در آستانه ماه محرم سه مجلد تازه از مجموعه نوحه نواحی را با موضوع نوحه‌خوانی در اصفهان و بوشهر و یزد منتشر کرد.

مجموعه‌ «نوحه نواحی» محصول پروژه‌ای تحقیقاتی است که به سفارش «بنیاد دعبل خزاعی» و با هدف ثبت میراث ارزشمند نوحه‌خوانی در مناطق مختلف کشور با روش پژوهش میدانی، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

محقق این مجموعه متین رضوانی‌پور ـ پژوهشگر موسیقی مذهبی ـ است و آوانگاری نوحه‌ها را محمدباقر زینالی و علی شادکام برعهده دارند.

این مجموعه کتاب، محصول یک پروژه‌ تحقیقی میدانی است که با حمایت و هدایت بنیاد دعبل خزاعی توسط متین رضوانی پور که سالهاست در حوزه‌ پژوهش موسیقی مذهبی فعال است، به انجام رسیده است.

برای هر مجلد از این مجموعه پس از تحقیقات اولیه و هماهنگی‌های لازم با مداحان پیشکسوت هر شهر، به آن آنجا سفر شده و حین پژوهش میدانی، به ضبط و ثبت نوحه‌های هر شهر پرداخته شده است پس از آن، نوحه‌های اصیل‌تر یا منحصربه‌فردتر انتخاب و در موضوعات مختلف (مناسبتها و اشخاص) دسته‌بندی می‌شوند و مشخصات فنی هر نوحه از جمله نوع دستگاه موسیقی و...درج می‌شود

در هر جلد از این مجموعه، متن ۷۲ نوحه‌ منتخب به تفکیک موضوعات (مثلا نوحه‌های مسلم، نوحه‌های علی‌اکبر و...) همراه با مشخصات فنی و نت آن نوحه آمده است. در مقدمه نیز محقق، توضیحات کلی درباب سبک نوحه‌خوانی در آن شهر آورده است.

همچنین در آغاز کتب نیز راویان (نوحه خوانان)‌ به مختصر معرفی شده و هر مجلد نیز با خود لوحی فشرده‌ که شامل اجرای نوحه‌ها با صدای نوحه‌خوانان همان شهر است را به همراه دارد.

از این مجموعه پیش از این چهار عنوان مربوط به نوحه‌خوانی در مناطق همدان، سمنان، گلستان و شیراز منتشر شده بود و مجلدات بعدی نیز در دست آماده‌سازی است و توسط انتشارات دعبل خزاعی منتشر خواهد شد.

502

کد خبر: 836682

وب گردی

وب گردی