قاچاق کالا یا فرار مالیاتی؛ مکانیزم فروش و تخفیف در فروشگاه های اینترنتی چگونه است؟

فروشگاه های اینترنتی از کسب و کارهای نو در دنیای امروزی محسوب می شوند که به علت تبلیغات گسترده و تخفیف های زیاد جذابیت خاصی را برای خریداران به همراه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اینترنت یکی از شاهراه‌های کسب درآمد است. از اینترنت می‌توان پول به دست آورد، کسب‌وکار راه‌اندازی کرد، خرید و فروش کرد و به نوعی اینترنت می‌تواند راهی برای امرار معاش باشد.

امروزه خرید اینترنتی به یک روش رایج برای خرید تبدیل شده است. افراد بسیاری هستند که به دنبال گزینه های شگفت انگیزی برای خرید هستند، طراحی فروشگاه اینترنتی برای چنین افرادی خلق شده است. خرید اینترنتی دارای مزایای بسیاری است و به همین دلیل طراحی فروشگاه های اینترنتی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و به یک تجارت پر رونق تبدیل شده است.

با وجود موفقیت هایی که در طراحی فروشگاه اینترنتی وجود دارد، هنوز هم وجود یک‌سری معایب موجب شکایت مشتریان می شود. یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی افراد با آن مواجه هستند، عدم بررسی کالا و تماس نزدیک با محصول است. در فروشگاه های اینترنتی تنها شرح محصول و عکس آن نمایش داده می شود که این موجب بروز مشکل برای خریداران آنلاین می شود. هم چنین برخلاف خرید در دنیای واقعی، کاربر بعد از خرید کالای مورد نظر خود از فروشگاه های اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از محصول که موجب ایجاد رضایت بیشتر می شود، نخواهد بود و در خرید آنلاین، مشتری باید مدتی برای دریافت محصول درب منزل خود صبر کند.

بحث دیگری که در فروشگاه های اینترنتی باید مورد توجه قرار گیرد توجه به ساز و کار کیفیت و نحوه ی تخفیف های کلانی است که این فروشگاه ها می دهند که شبهات زیادی را به وجود آورده است. برخی فرارهای مالیاتی و عدم پرداخت مالیات را به این تخفیف ها ربط می دهند و برخی ورود کالاهای قاچاق به فروش های اینترنتی را مطرح می کنند.

در همین خصوص موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مورد فروشگاه های اینترنتی که عده ای از طریق اینترنت، کار بازاریابی می کنند و خرید و فروش انجام می دهند، بعضی از علما یک سری ایرادات گرفته اند مبنی بر اینکه فروش های اینترنتی و بازاریابی، جایگزین شرکت های هرمی سابق می شود چون یک عده ای را برای خرید و فروش اجیر می کنند.

او افزود: وقتی کسی بخواهد فروشنده اینترنتی و شبکه ای شود باید همراه خودش افراد دیگری را نیز ببرد، مانند همان شرکت های هرمی سابق، که این موضوع اشکالاتی دارد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: ولی اگر فروشگاهی که پایگاه مشخصی دارد، بخواهد اجناسش را از طریق اینترنت به فروش برساند و با تبلیغات تلویزیونی که انجام می دهد کالا را در اختیار مردم قرار دهد، اشکال خاصی ندارد تنها ایرادی که در اینجا وارد است این است که جنسی که تبلیغ می شود و چیزی که در اختیار مردم قرار می گیرد، تفاوت دارد.

نماینده ی فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از این فروشگاه های اینترنتی اجناسی که به معرض فروش می گذارند، کالایی است که از طریق قاچاق وارد کشور شده است و عوارضی گمرکی این کالاها پرداخت نشده است که برای نپرداختن مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی، از طریق اینترنت کالاها را به فروش می گذارند که این کار می تواند جنبه ی فرار مالیاتی داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عدم نظارت بر فروشگاه ها، چه اینترنتی و چه فروشگاه حقیقی که جنس قاچاق می فروشند باعث می شود که این مشکلات به وجود بیاید مثلا در فروش های تلویزیونی بعضا مشاهده می شود که تبلیغ می کنند اگر عدد 1 را به فلان سامانه بفرستید می توانید جز اولین خرید کنندگان باشید و از 200 هزار تومان تخفیف بهره مند شوید که در این فروش ها نیز جنسی که تبلیغ می شود و چیزی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد تفاوت زیادی دارد.

در همین رابطه نعمت الهی مدیر روابط عمومی سازمان حمایت گفت: فروشگاه های اینترنتی با توجه به موضوع‌شان اتحادیه صنفی دارند و سازمان حمایت ذاتا روی این فروش ها نظارت دارد و تا بحال شکایتی در این مورد ثبت نشده است البته ممکن است این مصداق یک مورد در کشور وجود داشته باشد ولی نه به عنوان یک داستان عمومی که وفور شکایت داشته باشد.

او افزود: یک بخشی از کالاهای اینترنتی که با تخفیف و بی کیفیت به فروش می رسید کالاهای سلامت محور بودند که سازمان حمایت پیگیری هایی انجام داد و مانع از تبلیغات آن ها از صدا و سیما شد. قسمتی از فروش های تلویزیونی هم لوازم آشپزخانه و قابلمه و از این دست محصولات است که قطعا تولید کننده ایرانی آن ها را تولید می کند.

نعمت الهی در خصوص تخفیف های زیاد فروشگاه های اینترنتی گفت: تولید کننده ها باید یک سودی به بنک دارها بدهند و بنک دارها به عمده فروش و عمده فروش به خرده فروش، هم چنین مبلغی هم باید هزینه تبلیغات کنند که به‌نظر می رسد بجای این زنجیره خرید، بصورت مستقیم کالا را با تخفیف مناسب می فروشند و ادعا دارند که بجای اینکه پول تبلیغ بدهیم و به هایپر استارها تخفیف دهیم خودمان در فروش های اینترنتی قیمت ها را کاهش می دهیم تا زنجیره ی خرید کوتاه شود و مشتری مستقیم جنس خود را بخرد.

مدیر روابط عمومی سازمان حمایت تصریح کرد: سازمان حمایت بدون گزارش مردمی موردی را پیگیری نمی کند و اگر شکایتی به این سازمان اعلام شود، بررسی های لازم صورت می گیرد.

او افزود: تخفیف های 50 یا 60 درصدی شگرد تبلیغاتی برای ترویج مردم به خرید است اما متاسفانه این تبلیغات در فروش های اینترنتی اشکالاتی را به همراه دارد.

در هر حال تجارت الکترونیکی به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌تواند مشاغل جدید جایگزین را ایجاد کند و درواقع تسهیل روابط تجاری، افزایش فروش و درآمد، ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه زندگی مردم، تسریع در دسترسی به اطلاعات جهانی، حذف واسطه‌های غیرضروری، ایجاد موقعیت‌های جدید تجاری برای کارآفرینان از جمله مزایای حاصل از تجارت الکترونیکی است که البته نیازمند نظارت ارگان های مربوطه است تا کالای قاچاق اقتصاد و تولید داخلی را منزوی نکند و البته سازمانی به نام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده هم بایدبه هوش باشد تا در قواره نامش برای حقوقی که این فروشگاه ها ممکن است از مصرف کنندگان ضایع کنند، رگ غیرتش ورم کند.

403

کد خبر: 836693

وب گردی

وب گردی