اگر قبل از بازنشستگی سرپرست خانوارفوت کندمستمری به خانواده تعلق می گیرد؟

کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: بیمه شده از نوع "مشمولان قانون کار" و تأمین اجتماعی هستم و در یکی از شرکت های خصوصی مشغول به کار هستم سئوالم این است که آیا قبل از بازنشستگی در صورت فوت اینجانب مستمری به خانواده ام تعلق می گیرد یا خیر ؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین،یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی بر اساس مواد 80 و 81 قانون تامین اجتماعی پرداخت مستمری فوت به بازماندگان بیمه شدگانی است که فوت می کنند.
در این باره روابط عمومی تامین اجتماعی پاسخ داد: یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی بر اساس مواد 80 و 81 قانون تامین اجتماعی پرداخت مستمری فوت به بازماندگان بیمه شدگانی است که فوت می کنند. البته برقراری مستمری برای بازماندگان مستلزم داشتن این شرایط است:
اگر بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار در کارگاه یا محل های مرتبط با کارگاه یا در هنگام ماموریت کاری یا برای نجات جان سایر کارکنان و یا بر اثر بیماری های حرفه ای جان خود را از دست بدهد، نیاز به شرایط خاصی برای برقراری مستمری فوت نیست. در چنین شرایطی چنانچه بیمه شده یک روز هم سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد بازماندگان از مستمری بهره مند می شوند. این افراد و کارگران اگر در سازمان تامین اجتماعی بیمه هم نشده باشند با صرف احراز روابط کاری با کارگاه توسط سازمان تامین اجتماعی و هیات های حل اختلاف وزارت کار،بازماندگان می توانند از مستمری برخوردار شوند.


اما اگر فوت بیمه شده ناشی از کار یا بیماری های مرتبط با کار نباشد نیاز به شرایطی است که به ترتیب عبارتست از:
- در صورت فوت بیمه شده­ای که در ده سال آخر حیات خود، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه یک سال را داشته باشد، مشروط بر اینکه (90) روز از سابقه مذکور(یکسال) ظرف آخرین سال حیات بیمه شده باشد، برای بازماندگان مستمری برقرار می شود.
- در صورت عدم وجود شرایط بند قبل، چنانچه بیمه شده­ای حداقل(20) سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از فوت داشته باشد، بازماندگان وی از مستمری فوت برخوردار خواهند شد. بر اساس این بند چنانچه حقوق تعیین شده برای خانواده متوفی از حداقل حقوق مقرر در سال مربوطه کمتر باشد، تا حداقل حقوق ترمیم خواهد شد.


- در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده (111) قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (83) همان قانون مستمری پرداخت می‌شود.
بنابراین در صورتی که حقوق پرداختی از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر باشد، تا حداقل حقوق افزایش نیافته و حقوق استحقاقی پرداخت می شود.
- بر اساس اصلاحات جدید در صورتی که بیمه شده متوفی هیچ یک از شرایط مذکور را نداشته و بین یک تا 10 سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه بدون رعایت ماده 111 قانون تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت حداقل حقوق سال مربوطه از مستمری برخوردار می شوند.

705

کد خبر: 836736

وب گردی

وب گردی