چین، مصر، عراق و امارات ناظران جدید فرآیند صلح سوریه

چهار کشور چین، مصر، عراق و امارات ممکن است به عنوان ناظران جدید در مذاکرات صلح سوریه شرکت کنند. در این دور از مذاکرات صلح در آستانه، ایران، ترکیه و روسیه ایجاد یک منطقه امن در استان ادلب در شمال غرب سوریه را در دستور کار قرار خواهند داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اسپوتینک، ممکن است کشورهای چین، مصر، عراق و امارات به عنوان ناظر در مذاکرات صلح سوریه در آستانه شرکت کنند. در حال حاضر تنها ایالات متحده آمریکا و اردن به عنوان ناظر در این مذاکرات­ها حضور دارند. قرار است در این دور از مذاکرات در مورد گسترش دولت های ناظر بحث­هایی صورت گیرد. درخواست­هایی از سوی دولت­های مختلف برای عضویت ناظر در این مذاکرات وجود دارد. روند بازسازی سوریه باید آغاز شود، این نیازمند حضور کشورهای بیشتری در این مذاکرات است.

روز گذشته نمایندگان دولت سوریه و گروه­های مسلح اپوزیسیون، فرستاده ویژه سازمان ملل درموضوع سوریه استفان دی مستورا و نماینده آمریکا برای شرکت در دور ششم مذاکرات صلح آستانه وارد پایتخت قزاقستان شده اند. قرار است در این دور از مذاکرات نمایندگان دولت­های روسیه، ایران و ترکیه به عنوان دولت­های ضمانت کننده این مذاکرات و نمایندگان آمریکا، اردن و سازمان ملل نیز حضور داشته باشند.

موضوع اصلی این دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه ایجاد منطقه چهارم و آخرین منطقه امن سوریه در استان ادلب است. در ماه ژوئیه روسیه، ترکیه و ایران با حضور نظارتی ایالات متحده و اردن توانستند مشخصه­های ایجاد چهار منطقه امن در این کشور را هماهنگ سازند اما آنان در دستیابی به جزئیات کامل و صورتبندی اسناد این تفاهم ناموفق بودند.

مذاکرات صلح آستانه پس از پایان دیدار وزیرخارجه روسیه سرگئی لاوروف از عربستان و اردن شروع خواهد شد.

کد خبر: 836911

وب گردی

وب گردی