تاتو سرطان زا است/جوهرهای خالکوبی حاوی مواد سمی خطرناک هستند

دانشمندان فرانسوی از سرطان زا بودن خالکوبی روی بدن خبر می دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، وقتی کسی برای خالکوبی (تاتو) به مکان‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مراجعه می‌کند ،تصورمی‌کند که سوزن و وسایل به گرفته شده باید استریل باشد و با رعایت این موارد خطر دیگری سلامتی انسان را تهدید نمی‌کند. بسیاری دیگر نیز انجام تاتو را دارای ریشه تاریخی می‌دانند و عنوان می‌کنند که در قرن‌های گذشته و حتی دوران باستان نقوشی روی بدن به‌صورت خالکوبی کشیده می شده‌ که خطری برای سلامتی نداشته است اما دانشمندان فرانسوی با انجام تحقیقات جدید که مقاله آن در مجله معتبرعلمی ساینس به چاپ رسیده است ،ثابت کردند انجام تاتو روی بدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

محققان برای بررسی بیشتر سراغ جوهرهای به‌کار رفته در خالکوبی رفتند و دریافتند که تمامی این جوهرها حاوی ذرات اکسید تیتانیوم و دیگر مواد سمی خطرناک هستند که در مرحله اول ایجاد التهاب در پوست بدن می کند و گاهی بیماری‌های پوستی ناخوشایندی را به وجود می‌آورد. در ادامه با کمک چهار داوطلبی که روی بدن آن‌ها تاتو انجام شده بود،تحقیقات وارد مرحله دقیق‌تری شد.

با نمونه‌برداری از پوست محل‌های خالکوبی و به کمک اشعه ایکس مشخص شد که ذرات رنگدانه های تاتو از داخل پوست نفوذ کرده‌اند.این ذرات نانویی به داخل سیستم لنفاوی نفوذ کرده و در میان غدد لنفاوی گسترش یافته‌اند و به تدریج باعث التهاب و تجمیع مولکول‌های شیمیایی فعال در بدن می‌شوند که بطور بالقوه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد و او را به سرطان مبتلا می‌کند.

محققان پزشکی به علاقه‌مندان به خالکوبی هشدار می‌دهند که انجام این کار به منزله پیروی از یک مد و یا روش سنتی نیست بلکه عملی خطرناک برای ابتلای شخص به سرطان است که باید از آن جلوگیری شود.

701

کد خبر: 837106

وب گردی

وب گردی