پزشکان در محیط‌های بالینی چطور باید لباس بپوشند؟

نحوه پوشش پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید چگونه باشد؟ و حرفه‌مندان پزشکی در هنگام حضور در محیط‌های بالینی باید چطور لباس بپوشند؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، اینها سوالاتی است که در راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اعضای سازمان نظام پزشکی پاسخ داده شدند؛ به طوریکه این راهنما به طور دقیق تعیین می‌کند که حدود و ضوابط پوشش کارکنان بهداشت و درمان کشور چگونه باید باشد.

در راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اعضای سازمان نظام پزشکی بحث‌هایی درباره پوشش حرفه‌ای در محیط‌های بالینی مطرح شده است. بر این اساس در اولین ماده این راهنما اعلام شده است که اعضا در انتخاب و رعایت پوشش حرفه‌ای علاوه بر رعایت مقررات عمومی کشور، مکلفند پوششی را انتخاب کنند که در بردارنده حفظ شان و حرمت حرفه‌مندان پزشکی، برانگیختن حس احترام، آرامش و اعتماد در دریافت‌کنندگان خدمات و جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ ایمنی خود و بیماران باشد.

طبق اعلام این راهنما، لازم است در زمان ارائه خدمت به دریافت‌کنندگان و بیماران از لباس‌های ساده و تمیز و فاقد تصاویر، علایم تبلیغاتی نامتعارف و حاوی پیام استفاده شود. همچنین اعضا موظفند ضابطه محیط‌های بالینی را در پوشدن لباس فرم (روپوش) جلو بسته را رعایت کنند.

در راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای جامعه پزشکی تاکید شده که اعضا در خارج از محیط‌هایی که اسکراب جزو ضوابط است، نباید اسکراب بر تن داشته و یا باید آن را با روپوش سفید بپوشانند. در عین حال آنها باید در محیط ارائه خدمات، کارت شناسایی عکس‌دار در محل قابل رویت همگانی روی لباس‌شان نصب کنند. طبق این راهنما اعضا نباید از پوششی استفاده کنند که تداخلی در روند ارائه خدمات سلامت ایجاد کند، در محیط بالینی نباید پوششی روی لباس فرم پوشیده شود که مزاحم کار بالینی باشد.

همچنین در این راهنما گفته شده که ظاهرا اعضا باید در محیط ارائه خدمت، بدون آرایش غلیظ بوده و به استثنای یک حلقه یا انگشتر ساده، سایر زیورآلات در آن آشکار نباشد. در عین حال لازم است در جهت حمایت هرچه بیشتر از حفظ سلامت بیماران، بهداشت فردی در ابعاد مختلف رعایت شود. از جمله ناخن‌ها باید کوتاه، مرتب، تمیز و فاقد ناخن مصنوعی باشند.

701

کد خبر: 837108

وب گردی

وب گردی