همت لازم برای تک نرخی کردن ارز وجود ندارد

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه دولت نیز قبول دارد که چند نرخی بودن ارز باعث فساد است گفت:‌ اما جزمیت و همتی که برای عملیاتی شدن تک نرخی شدن ارز لازم است در دولت وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در مورد علت نوسانات نرخ ارز در این روزها گفت: تغییر تقاضای ارز ناشی از افزایش نقدینگی که متقاضی ارز هست بوده است.

او با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی به این نتیجه رسیدند تا اجازه دهند نرخ ارز بالا رود گفت:‌در نظام چند نرخی تصمیمات دولت بسیار در افزایش یا کاهش نرخ ارز اثر گذار است چرا که اگر دولت می‌خواست نرخ ارز به مقدار سابق باشد می‌توانست با فروش ذخایر ارزی خود نرخ ارز را در همان مقدار 3700 تومان نگه دارد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن قول داده بود که ارز را تک نرخی کند اما این اتفاق صورت نگرفت گفت: دولت یازدهم از ابتدا هر شش ماه یک بار بحث تک نرخی کردن ارز را مطرح می‌کرد اما تا پایان دولت نیز عملیاتی نشد؛ امیدواریم این اتفاق در دولت دوازدهم رخ دهد و شاهد ارز تک نرخی باشیم چرا که در ارز تک نرخی می توان عامل اصلی تغیر قیمت ارز را نوسانات بازار دانست و نه سیاست های دولت.

مظاهری با بیان اینکه دولت به این نتیجه رسیده است که ارز باید تک نرخی باشد گفت: هر کارشناسی به اینکه کالا اعم از ارز و .. باید تک نرخی باشد اذعان دارد ؛ چرا که در هر اقتصادی اگر کالای مصرفی دارای چند نرخ باشد عامل فساد است.

او با بیان اینکه دولت نیز قبول دارد که چند نرخی بودن ارز باعث فساد است گفت:‌اما جزم و همتی که برای عملیاتی شدن تک نرخی شدن ارز لازم است در دولت وجود ندارد.

مظاهری با بیان اینکه تقاضای ارز در اقتصاد سالم در شرایطی بیشتر می‌شود که مصرف‌کنندگان بخواهند با ارز کالا، خدمات و ماشین‌آلات بخرند و وارد کشور کنند گفت:‌اما در شرایط کنونی کشور عامل اصلی افزایش نرخ ارز حفظ ارزش پول است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 837133

وب گردی

وب گردی