چابک سازی فقط به معنی کوچک شدن و کاهش پست های سازمانی نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفت: چابک سازی فقط به معنی کوچک شدن و کاهش پست های سازمانی نیست. یک سازمان چابک، سازمانی است که در برابر تغییرات محیطی به سرعت واکنش نشان داده و بتواند خود را در سطح بالای رقابت حفظ کند.

سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ به بهانه آغاز سال تحصیلی 97-96 و رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید با دکتر بهروز میرزا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در فضایی صمیمی گفتگو کرده ایم.علی بختیار خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در این مصاحبه از دکتر بهروز میرزا سئوالات متعددی درباره برنامه های دانشگاه آزاد واحد کرج برای آغاز سال تحصیلی، وضعیت علمی و فرهنگی این واحد و سیاست های جدید مدیران دانشگاه آزاد اسلامی پرسیده است.

با توجه به آغاز سال تحصیلی مهمترین برنامه های واحد کرج برای استقبال از دانشجویان ورودی جدید چیست ؟

"دانشگاه آزاد اسلامی کرج امسال نیز مانند سال های گذشته، برنامه های ویژه ای برای دانشجویان ورودی جدید در نظر گرفته است. مهمترین این برنامه ها شرکت این دانشجویان ورودی جدید در جلسه آشنایی با فعالیتها و مقررات آموزشی، فرهنگی، دانشجویی، پژوهشی و ورزشی دانشگاه است و معاونین و مدیران آموزش، پژوهش، امور دانشجویی و فرهنگ اسلامی در دانشگاه، دانشجویان را نسبت به فرایند انجام امور علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی در دانشگاه توجیه می نمایند. از نحوه ثبت نام و انتخاب واحد گرفته تا شرکت در مسابقات ورزشی و اردوهای دانشجویی. تهیه و اهداء بسته فرهنگی به دانشجویان ورودی جدید از دیگر برنامه هاست. کتابچه آشنایی دانشجویان با قوانین و مقررات آموزش و پژوهش، بروشور آشنایی با فعالیتها و نهاد های فرهنگی اعم از معاونت دانشجویی و فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بسیج دانشجویی، کانون های فرهنگی و نشریات دانشجویی همراه با آشنایی با فعالیتها و مسابقات ورزشی، همچنینCD پرسمان دانشجویی که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تهیه شده است به همراه کتاب سلوک دانشجویی نوشته آقای جواد محدثی و بروشور پوشش دانشجویی در ایران و جهان در قالب یک بسته فرهنگی به دانشجویان اهدا می شود."

وضعیت فرهنگی و علمی واحد کرج را چگونه ارزیابی می کنید ؟

"ارزیابی وضعیت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با توجه به شاخص های فرهنگی انجام می شود. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در طول چندین سال گذشته همواره رتبه برتر اقامه نماز در بین ادارات و موسسات استان البرز را کسب نموده است. همچنین سال گذشته رتبه سوّم کشوری فعالیتهای اقامه نماز در بین واحد های دانشگاهی را به دست آوردیم. در سال گذشته بیش از 3000 نفر از استادان ، کارکنان و دانشجویان در مسابقات سراسری قرآن و عترت که همه سال در واحد های دانشگاهی برگزار می شود، شرکت کردند؛ که بیش از 30 نفر حائز رتبه در استان و 5 نفر موفق به کسب رتبه کشوری شدند. در زمینه صیانت از حقوق شهروندی که توسط استانداری در بین دستگاههای مختلف استان پایش می شود، دانشگاه آزاد کرج همواره در طول چند سال گذشته رتبه برتر را در استان البرز کسب نموده است. در زمینه سایر فعالیتهای فرهنگی مانند برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، راهیان نور، عمره دانشجویی، اربعین حسینی(ع)، عتبات عالیات و نیز برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، اعتکاف، مشاوره های مذهبی و عقیدتی، برگزاری مناسبتهای مذهبی و ملّی و .... فعالیتهای بسیار چشمگیری در این واحد دانشگاهی انجام می شود."

با توجه به اینکه همواره مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بر پسوند اسلامی دانشگاه تاکید کرده اند، برای توجه بیشتر به فعالیتهای فرهنگی در سال تحصیلی جدید چه برنامه ای دارید؟

"همه آنچه ذکر شد نشان از رویکرد فرهنگی و اسلامی این واحد دانشگاهی دارد. علاوه بر آن می توان به تقویت رویکرد پژوهش محوری در فعالیتهای فرهنگی، تقویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر که متشکل از نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری، بسیج دانشجویی، مسئولین فرهنگی، روسای دانشکده ها و نیز ایجاد اتاق فکر و تقویت کارگروه عفاف و حجاب اشاره نمود. همچنین آسیب شناسی برنامه های فرهنگی، بهره گیری حداکثری از پایگاهها، مراکز و تشکل های فعال دینی، اولویت بندی طرح ها و برنامه های فرهنگی، برگزاری حلقه های مطالعاتی جهت تقویت و رشد فکری دانشجویان و بهره گیری از فضای مجازی در دستور کار این واحد دانشگاهی می باشد."

سیاست مدیران جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ارتقای کیفی و چابک سازی را چگونه ارزیابی می کنید و بفرمایید در این زمینه واحد کرج چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد؟

با توجه به تغییر شرایط جذب دانشجو و رقابت به وجود آمده در بین نهادهای مختلف آموزش عالی در کشور، ارتقاء کیفی سطح آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند نقش مهمی در این محیط رقابتی ایفا نموده و مورد توجه مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. لازمه این ارتقاء، توانمندی مالی واحدها در پشتیبانی برنامه های ارتقاء کیفی است. در این راستا با تلاش در زمینه افزایش درآمدهای غیر شهریه، کاهش هزینه های واحد به نحوی که در کیفیت خدمات آموزشی خللی ایجاد نکند، فعالیت در بخش بین الملل و جذب دانشجوی خارجی، توسعه تحصیلات تکمیلی، جلوگیری از جذب غیر ضروری هیات علمی، کاهش نیروی انسانی که به مرور با بازخرید و بازنشستگی پرسنل در حال اجرا می باشد، می توان وضعیت مالی واحدها را بهبود بخشید. البته چابک سازی فقط به معنی کوچک شدن و کاهش پست های سازمانی نیست. یک سازمان چابک، سازمانی است که در برابر تغییرات محیطی به سرعت واکنش نشان داده و بتواند خود را در سطح بالای رقابت حفظ کند. در استان البرز حدود 8 مرکز بزرگ آموزش عالی در حال فعالیت هستند که دانشگاه آزاد اسلامی کرج به عنوان بزرگترین و جامع ترین واحد دانشگاهی استان باید در جذب دانشجو با آنها رقابت کند؛ لذا در دانشگاه آزاد کرج، افزایش رضایتمندی دانشجویان، ارتقای کیفی خدمات آموزشی، کاهش بوروکراسی اداری، تبلیغ و آشنا نمودن صنایع و آموزش و پرورش با قابلیت ها و توانمندهای واحد کرج از جمله برنامه هایی است که به عنوان اهداف و سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مورد نظر قرار گرفته است."

مهمترین موفقیت ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی کرج در سال تحصیلی گذشته چه بوده اند؟

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سایه الطاف الهی و تلاش اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان خود توانست در سال 95 دستاوردهای بزرگی کسب کرده و حضوری درخشان در سیستم های مختلف رتبه بندی دانشگاه ها در سطح کشور و جهان داشته باشد. حضور دانشگاه آزاد اسلامی کرج در جمع 14 دانشگاه برتر ایران در سیستم رتبه بندی تایمز، رتبه 646 جهانی و رتبه 53 دانشگاههای ایران در رتبه بندی سایماگو، رتبه جهانی 2947 در سیستم رتبه بندی وبومتریکس، سهم 35 درصدی جذب دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در بین مراکز آموزش عالی استان، سهم 53 درصدی هیات علمی در استان البرز، رشد 4 درصدی تعداد دانشجویان نسبت به سال 94 ( و این در حالی است که بسیاری از مراکز آموزشی با کاهش دانشجو مواجه بوده اند)، کسب مدالهای رنگارنگ در رشته های مختلف ورزشی در سطح کشور و جهان، تولید 1514 مقاله isi و 1176 مقاله علمی پژوهشی از سال 90 تا 95، تعداد 18 واحد فناور مستقر در مرکز رشد، اجرای طرح برون دانشگاهی توموگرافی درختان سرپا با شهرداری کرج، افزایش 126 درصدی درآمدزایی ساها نسبت به سال 94، معرفی مجله ریاضی واحد کرج به عنوان مجله isi ، عنوان نهاد برتر در زمینه اقامه نماز در استان البرز از جمله دستاورهای مهم واحد کرج در سال 95 می باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در راستای سیاست ها و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی برنامه هایی جهت افزایش کیفی خدمات آموزشی، افزایش تولیدات علمی و فعالیت های پژوهشی، توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب دانشجویان خارجی، افزایش درآمدهای غیر شهریه ای، گسترش دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی، توسعه ارتباطات و همکاری های مشترک با صنایع و سازمان های استان در دست اقدام دارد."

کد خبر: 837246

وب گردی

وب گردی