«ترامپ»  مانند «موسولینی» دیوانه است

«مارتین ایمیس»، نویسنده انگلیسی، «دونالد ترامپ» را با «موسولینی»، دیکتاتور ایتالیایی، مقایسه کرد و گفت: او به همان اندازه دیوانه است.

به گزارش ایسکانیوز از گاردین، «مارتین ایمیس»، نویسنده انگلیسی ساکن آمریکا، در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» گفت: «ترامپ» قصد دارد ارتشی از نازی‌های نو جمع‌آوری کند.

نویسنده کتاب «پول» که تاکنون دوبار نامزد جایزه «من بوکر» شده، گفت که مقایسه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با «هیتلر» غلط است،‌ چون «ترامپ» در واقع به یک فاشیست دیگر شباهت دارد. «ایمیس» اذعان دارد که «ترامپ» متحد «موسولینی» است. این نویسنده سپس اشاره کرد که یادش می‌آید در دهه ۱۹۷۰ روی یکی از پل‌های ایتالیا نوشته بود: حق همیشه با موسولینی است.

«ایمیس» در ادامه اظهار کرد: «ترامپ» به همان اندازه دیوانه، خودستا و فریب‌خورده است. حتی «موسولینی» هم پیش از از دست دادن قدرت، چند سال خوب را تجربه کرد. اما افرادی که «هیتلر» و «استالین» را دوست داشتند، می‌خواستند طبیعت انسان را عوض کنند. این به معنای استبداد است. «ترامپ» نمی‌خواهد ادعایی کلی درباره تو به عنوان یک شخص داشته باشد، او می‌خواهد بر سر قدرت بماند و همه‌اش همین است.

نویسنده «پیکان زمان» و «دشت‌های لندن» همچنین گفت: «ترامپ» دارد سعی می‌کند ارتشی از نئونازی‌ها جمع کند تا اگر پیش از موعد برکنار شد،‌ تصور کنند که یک کودتا بوده است. همه آن‌ها سلاح‌های بزرگ دارند، این شمشیری است که با آن وضعیت را به دست می‌گیرند. آن‌ها را از همین می‌ترسانند. طرفداران او همان تیپ آدم‌هایی هستند که قبل از سال ۲۰۰۸ سرشان را از تریلرشان بیرون می‌آوردند و می‌گفتند: «شاید من کسی نباشم اما از یک سیاهپوست بهترم.» بعد «اوباما» را دیدند که خیلی خوش‌تیپ، حاضرجواب و باسواد بود و فکر کردند: «واقعا می‌توانم چنین چیزی بگویم؟»

«گاردین» نوشت: «مارتین ایمیس» این مصاحبه را به مناسبت نزدیک شدن به زمان انتشار مجموعه مقالاتش «معضل زمان» انجام داده. او در کتاب جدیدش درباره موضوعات متعددی همچون «اثر خرفت‌کنندگی» اینترنت و این که خود هرگز وارد شبکه‌های اجتماعی نشده، نوشته است.

وی سپس با نقل قولی از یک تاریخدان آلمانی، دوران پس از انتخاب شدن «هیتلر» به عنوان رهبر آلمان را با وضعیت جامعه آمریکا پس از رای آوردن «دونالد ترامپ» مقایسه کرده است.

این رمان‌نویس ۶۸ ساله در ادامه مصاحبه‌اش گفت: «ترامپ» طی یک دهه گذشته تغییر زیادی کرده و این می‌تواند نشانه زوال عقل باشد. اگر به فیلم‌های او در برنامه تلویزیونی «چارلی رز» نگاهی بیندازید، می‌بینید که او کلماتی مثل «آزردگی» را درست استفاده می‌کند و کنایه‌های خوبی در آستینش دارد.

«ایمیس» نویسنده انگلیسی است که از سال ۲۰۱۱ مقیم نیویورک شده و گفت: انگلستان در شرایط اضمحلال اخلاقی بود و من ترجیح دادم انگلیسی نباشم. البته احساسات او نسبت به وطنش نرم‌تر شده و می‌گوید شاید روزی به انگلیس برگردد، چون دلش «برای انگلیسی بودن و لندنی‌ها تنگ شده...».

«ایمیس» به استیضاح «ترامپ» امیدوار نیست اما معتقد است یک رخداد بین‌المللی می‌تواند شخصیت او را به همه نشان دهد: من به نوعی تشنه یک بحران بین‌المللی هستم. نه درباره کره شمالی که «ترامپ» در موردش وسوسه شده و فکر می‌کند اگر آن را از روی نقشه پاک کند، جایزه صلح نوبل را کسب می‌کند. بلکه اتفاقی واقعا بحرانی، مثل بحران گروگان‌گیری بعد از انقلاب ایران، که او نتواند در موردش کاری انجام دهد و مردم او را تحت فشار ببینند.

منبع:ایسنا

502

کد خبر: 837372

وب گردی

وب گردی