افزایش قیمت بنزین در راه است؛ زنگنه مخالف نیست/ افزایش  مصرف سوخت به دلیل دستکاری چراغ های راهنمایی و رانندگی

رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور با بیان اینکه در خصوص افزایش قیمت بنزین در کشور جلسات متعددی با وزیر نفت تشکیل شده است، گفت: برای مدیریت مصرف بنزین در کشور باید قیمت سوخت افزایش پیدا کند.

ناصر رئیسی فرد رییس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که برای مدیریت مصرف بنزین در کشور چه کارهایی باید انجام شود، گفت: افزایش میزان مصرف بنزین طی روزهای اخیر طبیعی است و نمی توان این موضوع را ملاک قرار داد، چرا که هم اکنون به دلیل تردد سفرها میزان مصرف روند صعودی به خود گرفته است.

او تصریح کرد: برای مدیریت مصرف بنزین در کشور باید قیمت سوخت افزایش پیدا کند تا بتوان آن را مدیریت کرد. همچنین کم کردن سفرهای درون‌شهری موضوع دیگری است و باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود تا سفرهای درون‎‌شهری به حداقل برسد.

رییس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور افزود: با ارائه خدمات بهتر و نیز توسعه وسایل حمل و نقل عمومی، می توان علاوه برکاهش آلودگی، زمینه را برای مدیریت مصرف سوخت هموار کرد. در حال حاضر 27 درصد سوخت به دلیل دستکاری چراغ راهنما توسط ماموران راهنمایی و رانندگی در پشت چراغ ترافیک سوزانده می‌شود.

رئیسی فرد در پاسخ به این سوال که احتمال دارد تا پایان سال قیمت سوخت افزایش پیدا کند، گفت: بنده امیدوارم ولی دولت به هر حال گفته است نه. زمزمه افزایش قیمت سوخت از مدت‌ها پیش مطرح بوده چرا که خود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و وزارت نفت بر افزایش قیمت بنزین تاکید دارند و در همین راستا جلسات متعددی برگزار کرده‌اند.

رییس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور افزود: افزایش قیمت بنزین، تنها در کشور یک جو روانی ایجاد می کند و مردم از آن نگران هستند.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه سیستم نظارتی برای جلوگیری از سوء‌استفاده گران در کشور وجود ندارد، این نعمت خدادادی با مصرف بی‌رویه به هدر می‌رود. اگر ما به جای این همه دغدغه و نگرانی برای گران شدن قیمت، بتوانیم با هزینه این سوخت یک واحد تجارتی ساخته و طراحی کنیم بهتر می‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.

رئیسی فرد افزود: وزیر نفت و دولت به افزایش قیمت سوخت رضایت دادند، فقط می ماند مساله جو روانی برای تغییرات قیم، که مجلس باید تصمیم بگیرد.

او ورشکستگی جایگاهداران سوخت، ناچیز بودن کارمزد جایگاهها، نبود استانداردهای و میعارهای جهانی برای سنجش کیفیت بنزین را از چالش های پیش روی جایگاهداران برشمرد و گفت: دولت و مجلس باید در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند.

می‌توان گفت یکی از موافقان افزایش نرخ سوخت به منظور کنترل مصرف، «بیژن زنگنه» وزیر نفت است. این مقام مسوول در روزهای پایانی دولت یازدهم در این خصوص گفته بود: اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست های قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده ایم و این علامت بدی است. اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است. این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می گذارند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.

402

کد خبر: 837388

وب گردی

وب گردی