مسعودی: پیام تحریم های اخیر ترس همکاری بانکی با ایران است

یک کارشناس حوزه تحریم تاکید داشت : مهم ترین اثر اقتصادی تحریم های اخیر آمریکا افزایش ترس همکاری بانکی با ایران است؛ یعنی افزایش افراد قرار گرفته در لیست تحریم ها یک فضای نامناسبی را علیه ایران ایجاد می کند و احتیاط طرف های خارجی را در همکاری با ایران افزایش می دهد.

محمدعلی مسعودی کارشناس حوزه تحریم درباره تحریم های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: اقدامی که خزانه داری آمریکا انجام داده است و افراد و شرکت های جدیدی را که به لیست تحریم های خود اضافه کرده است، اقدام جدید و تازه ای نیست و موضوعی است که هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ وجود داشته است.

وی افزود: هرگامی که دولت آمریکا برای اجرای تعهدات خود طبق توافق هسته ای انجام می دهد، با افزودن تعدادی از افراد و نهاد های ایرانی در لیست تحریم همراه است؛ که این یک رویه ثابت در این 2 سال گذشته از اجرای توافق هسته ای است.

این کارشناس ادامه داد: اولین گام این تحریم ها، بلافاصله بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای در روز 26 دی ماه سال 94 بود که در همان روز، دولت آمریکا افراد جدیدی را به بهانه های غیر هسته ای داخل لیست تحریم ها قرار داد.

مسعودی نبستن مسیر آمریکا برای افزایش تحریم های جدید علیه ایران را یکی از ایرادهای برجام دانست و تصریح کرد: این موضوع فضا را باز گذاشته است که آمریکا با بهانه های واهی مانند حمایت از تروریسم و بحث های حقوق بشری، افراد و نهادی های جدیدی را داخل لیست تحریم های خود قرار بدهد.

وی با بیان این که در سال 94 حدود 178 فرد و نهاد ایرانی داخل تحریم های آمریکا قرار داشتند خاطر نشان کرد: در حال حاضر این عدد به بالای 200 نفر رسیده است؛ یعنی آمریکا در طول مسیر و به صورت گام به گام هر زمانی که بر اساس برجام تعهدات خود را انجام داده است، همزمان تعدادی فرد و نهاد ایرانی را به لیست تحریم های خود اضافه کرده است.

این کارشناس دلیل تحریم های اخیر آمریکا را اعلام پا فشاری آن ها بر تحریم های غیر هسته ای به جامعه جهانی دانست و اظهار داشت: آمریکایی ها می خواهند با این تحریم ها، به عرصه بین المللی اثبات کنند ما در تحریم های مرتبط با مسائل حقوق بشری وحمایت از تروریسم ثابت قدم هستیم و هیچ گونه ترس و واهمه ای از این موضوع نداریم.

مسعودی با اشاره به آثار اقتصادی این تحریم ها اضافه کرد: مهم ترین اثر اقتصادی این تحریم ها، افزایش ترس همکاری با ایران است؛ یعنی افزایش افراد قرار گرفته در لیست تحریم ها یک فضای نامناسبی را علیه ایران ایجاد می کند و احتیاط طرف های خارجی را در همکاری با ایران افزایش می دهد.

وی با بیان این نکته که اشخاصی که در این لیست تحریمی قرار می گیرند به صورت خودکار مشمول تحریم های ثانویه بانکی نیز می شوند اظهار کرد: هر چقدر که تعداد این افراد افزایش پیدا کند، بانک های خارجی در همکاری با ایرانی ها احتیاط بیشتری را در پیش می گیرند.

این کارشناس حوزه تحریم تاکید کرد: به دلیل همین تحریم ها، بعد از برجام بانک های بزرگ خارجی با ما ارتباطی ندارند زیرا که ریسک همکاری با ایران برای آن ها زیاد است؛ بانک های کوچک نیز به همین صورت با احتیاط زیاد در حال همکاری با ما هستند.

مسعودی افزود: هر چقدر تعداد افراد موجود در لیست تحریم ها افزایش پیدا کند، بانک های کوچیک نیز با احتیاط بیشتری همکاری خواهند کرد و حتی امکان دارد همکاری خود را به طور کامل قطع کنند.

وی با اشاره به قانون سیاه چاله تحریم ها که قرار است در آبان ماه اجرایی شود گفت: این تحریم ها باعث می شود به تعداد افراد قرار گرفته در این لیست تحریمی افزوده شود و حتی به چند هزار نفر نیز برسد؛ این وضعیت همکاری های اقتصادی با ایران را سخت تر از قبل خواهد کرد.

این کارشناس ادامه داد: اتفاق دیگری که با تصویب این تحریم ها رخ می دهد این است که طرف های خارجی از طرف ایرانی به طور جدی تری تقاضای اجرایی کردن استانداردهای FATF را خواهند داشت تا بتوانند در خصوص نقض تحریم ها به یک اطمینان خاطر برسند.

مسعودی در پایان با بیان این که با وضعیت فعلی افق روشنی در وضعیت اقتصادی کشور دیده نمی شود اظهار کرد: مسیر فعلی در وضعیت اقتصادی کشور، ما را به نقطه از بین رفتن امتیازات برجامی می رساند؛ اگر تصمیم جدی در مقابل با این روند گرفته نشود، کشور در یک سراشیبی خواهد افتاد که دیگر هیچ چیزی برای استفاده کردن نخواهد داشت.

302

کد خبر: 837409

وب گردی

وب گردی