برگزاری کارگاه نشست ناشران تخصصی حوزه پزشکی

کارگاه نشست ناشران تخصصی حوزه پزشکی و سلامت، با مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران و حضور متخصصان این عرصه برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز از دومین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی، پزشکی- دانشگاهی و اولین نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور، رضوانی، مدیر مسئول انتشارات گزینه پارسیان طب با بیان اینکه فرآیند نشر، فرآیند مظلوم و همراه با مشکلات زیادی است، گفت: نشر تخصصی با وجود مخاطب خاص خود، هزینه زیادی را برای ناشر رغم می زند. در انتشار کتاب‌های عمومی مانند رمان، ناشر عمومی نیاز به آپدیت اطلاعات ندارد اما به روز رسانی در نشر تخصصی به خصوص حوزه پزشکی بسیار بر روند نشر تاثیرگذار است.

وی افزود: ناشران حوزه تخصصی پزشکی، رسانه‌ای را جهت اطلاع رسانی به مخاطبان در اختیار ندارند. لذا نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند فرصت خوبی برای معرفی باشد اما متاسفانه ساز و کار واحدی برای برگزاری همایش و نمایشگاه‌ها در کشور وجود ندارد.

مدیرمسئول انتشارات گزینه پارسیان طب با بیان اینکه هر ساله بیش از 100 همایش تخصصی در حوزه علوم پزشکی در سراسر کشور برگزار می‌شود اما سهم ناشر تخصصی پزشکی در این رویدادهای علمی اختصاص نشده است، اذعان داشت: متاسفانه همایش‌های علمی کنونی به فضایی برای جولان شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی تبدیل شده‌اند و اختصاص غرفه به ناشران با مبالغ هنگفتی صورت می‌گیرد که ناشران حتی در صورت تمایل به شرکت، توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند و در این صورت این گروه از شرکت در همایش‌های علمی رانده می‌شوند و به ویترینی برای شرکت‌هایی تبدیل می‌شود که کشور را به مصرف گرایی می‌کشانند.

وی اظهار کرد: از مسئولین وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان خواهشمندم تا کمیته‌ای جهت نظارت بر قیمت گذاری غرفه‌ها در همایش‌های علمی تشکیل شود.

رضوانی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی- دانشگاهی باید همه ساله به عنوان قطبی برای حضور ناشران تخصصی حوزه پزشکی تبدیل شود، اذعان داشت: اگر این نمایشگاه در تقویم نمایشگاه‌های کشور قرار گیرد، برند شده و قدمی در جهت ارتقای علمی و رغبت ناشران برای حضور در نمایشگاه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما نمی‌خواهد نقطه آغازی در جهت رهایی از وابستگی به منابع خارجی داشته باشد، گفت: پژوهش‌های رفرنس بومی تا به امروز با شکست مواجه بوده‌اند و ترس از انجام پروژه جدید به دلیل شکست مجدد و وابستگی کامل به منابع انگلیسی وجود دارد. علاوه بر این مسئله، یک نگاه خارج از مرزها در کشور حاکم است که تنها مفاخر خارج از کشور یاد می‌شوند و در حوزه تولید علم پزشکی از پتانسیل داخلی استفاده نمی‌شود.

مدیر مسئول انتشارات گزینه پارسیان طب با تاکید بر اینکه تولید کتاب رفرنس بومی درآمد ناشر را محدود می‌کند اما باید روزی وابستگی به منابع خارجی تمام شود، یادآور شد: اغلب اساتید بزرگ کشور ما معتقدند که پزشک باید به زبان اصلی مطالعه کند. بر اساس این دیدگاه به روز بودن علم پزشکی در کشور تضمین می‌شود اما در عوض سال‌هاست که سهم نشر پزشکی ایران از بازار بین المللی نا امید کننده است. بنابراین باید در جهت رهایی از این وابستگی گام برداشت.

**کتابی که با سرمایه ملی تولید شود، نباید از عرضه در نمایشگاه منع شود

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده در ادامه با بیان اینکه ناشران حاضر در دومین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی- دانشگاهی، 90 درصد تولید نشر تخصصی پزشکی را بر دوش می‌کشند، گفت: این نمایشگاه به گونه‌ای نمایی از مدیریت سلامت کشور است چرا که علاوه بر انتشارات حوزه تخصصی پزشکی، رسانه‌های سلامت محور نیز در اولین دوره برگزاری خود به سر می‌روند.

وی در ادامه با تاکید بر نامناسب بودن زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای انتشارات حوزه پزشکی، افزود: نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی- دانشگاهی با شروع ترم تحصیلی برگزار می‌شود که این مسئله موجب جذب دانشجویان برای خرید کتاب‌های مورد نیاز ترم تحصیلی می‌شود اما متاسفانه در این دوره شاهد بودیم که توقعی‌ای که از حضور مخاطبین در نمایشگاه داشتیم، برآورده نشد.

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده اظهار کرد: این مسئله را می‌توان ناشی از نوپا بودن این نمایشگاه دانست. لذا اگر زمان برگزاری در تقویم ذهنی مخاطبان بماند، شاهد استقبال بیشتر مخاطبان در سال‌های آینده خواهد شد.

تیمورزاده ضمن تشکر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نصب بیلبوردهای متعدد در سطح شهر، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها برای اطلاع رسانی از برگزاری این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: روابط عمومی این وزارتخانه در طی 4 ماه دغدغه برگزاری مطلوب این نمایشگاه را داشتند. از طرفی برگزاری این نمایشگاه در کنار نمایشگاه ایران فارما که وجهه صنعتی نمایشگاه محسوب می‌شود، منجر به کاهش هزینه‌ها برای گروه ناشران فعال در نمایشگاه شد.

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده، اذعان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی سال‌های اخیر بیشترین حمایت را از حوزه کتاب تخصصی پزشکی انجام داده است. در دوره پیشین نمایشگاه 20 درصد یارانه خرید کتاب در ساعات آخر نمایشگاه اختصاص داده شد که با جذب صفر درصد مواجه شد اما امسال گامی اساسی در جهت رفع این مشکلات برداشته شد. به طوری که غرفه بانک شهر در داخل سالن قرار گرفت و مبلغ یارانه تا 30 درصد افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 72 به دلیل قطع ارز اساتید و دانشجویان، کتاب‌های افست پزشکی منبع اصلی را تشکیل می‌دادند، افزود: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مجوز را برای کتاب‌های افست صادر می‌کند اما این کتاب‌ها با وجود مجوز قانونی اجازه عرضه در نمایشگاه را ندارند. لذا نیاز است تا این بلاتکلیفی هرچه زودتر رفع شود چون کتابی که با سرمایه ملی تولید شده است، نباید از عرضه در نمایشگاه منع شود.

تیمورزاده با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان هر دو در حوزه نشر کتاب دانشگاهی حوزه پزشکی دخیلی هستند، گفت: نشر کتاب دارای مخاطبین و سلایق متفاوت است و با تغییر 5 تا 10 درصدی اطلاعات، مخاطبین تمایل به خریداری نسخه جدید هستند. این مسئله موجب شد تا به فکر تأسیس انجمن فرهنگی کتاب علوم پزشکی بیفتیم که در طی ماه گذشته، وزارت ارشاد با این درخواست موافقت کرد. از این رو مقرر است در سال آینده این انجمن، مجری اصلی برگزاری این نمایشگاه باشد و با بهره گیری از پتانسیل ناشران پزشکی قدمی در جهت رشد کیفی و کمی نمایشگاه باشد.

**رکود حوزه نشر کتاب‌های تخصصی پزشکی نزدیک است

امامی زاده، مدیرمسئول انتشارات رویان پژوه با بیان این مسئله که متاسفانه نشر ایران هر ساله به رکود نزدیک‌تر می‌شود، گفت: بسیاری از همکاران بنده در حوزه نشر به سمت کتاب تخصصی روی می‌آورند اما با دغدغه‌هایی بیش از پیش مواجه می‌شوند. روی آوردن به نشر تخصصی نشان از ارتقای سطح نشر ایران توسط خود افراد و در بخش خصوصی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه رکود حوزه نشر را در درجات بالای علمی یعنی در سطح تخصصی، فوق تخصصی و دکترا شاهد هستیم.

مدیرمسئول انتشارات رویان پژوه با اشاره به اینکه بومی سازی کتاب‌های تخصصی در حوزه پزشکی نیاز به آمار مورد قبول در دنیاست و باید مورد تأیید رفرنس جهانی باشد، افزود: کتاب ملی دندان پزشکی گرفتار معضل شده است که بر تأیید و عدم تأیید آن دوگانگی‌های بسیار است.

**90 درصد نشر منابع دانش پزشکی برعهده بخش خصوصی است

کفاشی، مدیرمسئول انتشارات بشری در خصوص عملکرد دومین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی- دانشگاهی، یادآور شد: نمایشگاه امسال از جهت حمایت، نوع چینش غرفه‌ها، تعداد بازدید کننده با پیشرفت چشمگیری نسبت به سال گذشته مواجه شده است با اینکه هنوز از آنچه که انتظار می‌رود، فاصله دارد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این نمایشگاه می‌تواند از دوره‌های بعدی جایگاه اصلی خود را نشان دهد.

وی افزود: در حوزه پزشکی به شدت جایگاه تشکل تخصصی این حوزه خالی ست، لذا تمام سعی خود را به کار می‌بریم تا انجمن ناشران کتاب علوم پزشکی را فعال کنیم.

مدیرمسئول انتشارات بشری اظهار کرد: وزارت بهداشت عهده دار سلامت است و یکی از شاخه‌های سلامت، منابع دانش سلامت است. در این 40 سال بعد از انقلاب وزارت بهداشت و درمان عملکرد مطلوبی در حوزه نشر کتاب‌های تخصصی پزشکی انجام نداده است تا جایی که هم اکنون 90 درصد نشر منابع دانش پزشکی برعهده بخش خصوصی است. متاسفانه هیچ عزم ملی برای تألیف کتاب پزشکی به زبان فارسی وجود ندارد که مسئولیت این مسئله کاملاً برعهده وزارت بهداشت است.

کفاشی شاخص علم و دانش را حاصل تعامل دانش روز با اتفاقات بومی دانست و اذعان داشت: کتاب‌های تخصصی حوزه پزشکی خارجی بر اساس مطالعات اروپا و آمریکا تهیه شده‌اند و ممکن است بر اساس ژنتیک دیگر کشورها کارساز نباشد. متاسفانه تمام کتاب‌های پزشکی ما وارداتی هستند و برمبنای خارج کشور است. نیاز است کتاب‌هایی تهیه شود تا بر مبنای مطالعات داخلی و علم شرق و غرب باشد.

502

کد خبر: 837433

وب گردی

وب گردی