برگزاری همایش استقبال از ماه محرم در مسجد اعظم اردبیل

شانزدهمین همایش آئینی استقبال از ماه محرم و مراسم طشت گذاری سنتی با حضور عزاداران حسینی دیشب در مسجد اعظم اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم معنوی مذهبی که همه ساله 25 ذیحجه و در آستانه ماه محرم در مسجد اعظم اردبیل برگزار می شود، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، عزاداران محلات ششگانه اردبیل، پیرغلامان حسینی و مردم متدین و حسینی اردبیل حضور داشتند.

در این همایش با سخنرانی در خصوص فلسفه قیام امام حسین (ع)، حفظ و گسترش فرهنگ محرم و عاشورا و پرهیز از تحریف و بدعت در عزاداریها، بر ترویج فرهنگ تشیع و احیای آئین ها و مراسم سنتی و اصیل عزاداری ماه محرم اردبیل تاکید شد.

همچنین در این آیین معنوی مذهبی مراسم طشت گذاری که یکی از قدیمی ترین سنتهای عزاداری ماه محرم است با حضور عزاداران حسینی برگزار و مدیحه سرایی و عزاداری شد.

آیین طشت گذاری در استانهای ترک زبان، از ریشه دارترین آیینهای ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این مراسم سنتی عزاداران حسینی شهرستان اردبیل طشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب مشکها را در طشتها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند./

902/900

کد خبر: 837615

وب گردی

وب گردی