سنجاقکها بیشتر از دو هفته دیگر میهمان شیراز نیستند، آن ها را نکشید!

این روزها با قدم زدن در کوچه و خیابانهای مجاور به فضاهای سبز با حشرات بالدار بسیار ریزی مواجه میشوید که اگر مراقب نباشید ممکن است وارد دهان یا بینی شما شوند. این حشرات ریز را که «سفید بالک» نام دارند با قدم زدن در پیاده رو یا پارکها بر روی برگ درختان میبینید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبر جنوب، این حشرات که نوعی آفت برای درختان محسوب میشوند علاوه بر آسیب رساندن، چهره زشت و نازیبایی به درختان میدهند هر چند آن گونه که صاحب نظران می گویند خطری جدی برای انسان ندارند اما اگر وارد دهان و بینی شوند ممکن است، حساسیت را به دنبال داشته باشند.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در گفت و گو با «خبر جنوب» در همین رابطه گفت: تغییر اکوسیستم و بر هم خوردن تعادل زیست محیطی در طغیان سفید بالک ها موثر است و استفاده از روش بیولوژیک با همکاری دستگاه ها بهترین راهکار برای کاهش جمعیت سفیدبالک ها است.
معصومی با بیان این که رسیدگی به موقع به درختان میتواند در کنترل جمعیت این حشره موثر باشد افزود: مبارزه با آفت سفید بالک باید جنبه بیولوژیک داشته باشد چرا که استفاده از سموم قطعاً اثرات زیست محیطی مخربی در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: در فضای شهری به دلیل مسائل بهداشتی و زیست محیطی استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل آفات دارای محدودیت‏ های زیادی است که البته در مورد سفید ‏بالک‏ ها که حشراتی چند نسلی هستند (تولید چندین نسل در یک سال) مصرف سموم شیمیایی در نهایت منجر به مقاوم شدن آن ها نسبت به سموم شده و این روش معمولا به‏عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته می‏شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز اضافه کرد: به زراعی، اصلاح آبخور درختان، رساندن اکسیژن به ریشه درخت و... مواردی است که باید برای جلوگیری از آفت درختان بر آنها تمرکز داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان باید به دنبال تدابیر دائمی برای کنترل جمعیت سفید بالک ها باشند، گفت: در این رابطه میطلبد کارشناسان حوزه کشاورزی با بررسی علل طغیان سفید بالک ها راهکار و تدابیر مناسب را برای مبارزه با آنها بیندیشند.
معصومی بیان داشت: البته سفید بالکهای روی درختان زیتون هیچ ضرری ندارد و با شسته شدن از بین می رود.
رئیس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، اظهار داشت: پدیده آفت درختان در مناطقی که دارای درختان سرو هستند بیشتر است و به همین دلیل سروهای حافظیه، سعدیه، باغ دلگشا و باغ جهان نما هر ساله نزدیک فصل بهار آفت کشی می شوند.
وی با بیان اینکه برای نابودی کنه و آفت درختان سرو از روش رهاسازی کفش دوزک استفاده میکنیم، افزود: در سال گذشته برای درختان بزرگ از 600 و برای درختان کوچک از 300 کفش دوزک استفاده کردیم چراکه بهترین گزینه برای نابود کردن شته ها و کنه ها کفش دوزک است.
معصومی اضافه کرد: با استفاده از کفش دوزک ها برای کنترل آفت 10 هزار درخت، در مصرف 40 لیتر سم صرفه جویی کردیم همچنین با این روش از عوارض استفاده از سموم نیز جلوگیری می شود.
رئیس سازمان فضای سبز شهرداری شیراز به هجوم سنجاقکها به شیراز در این روزها نیز اشاره کرد و گفت: سنجاقک ها از نظر گزش و انتقال بیماری هیچ خطری ندارند و در نهایت دو هفته دیگر مهمان شیراز هستند.
وی ادامه داد: البته این سنجاقک ها در بعضی از دیگر ماه های سال در سطح شهر حضور دارند اما به علت اینکه تعدادشان کم است دیده نمی شوند و عموما به علت تغییر مسائل اقلیمی و آب و هوا به شهر پناه میآورند.
معصومی بیان داشت: عمر این سنجاقکها فصلی است و مردم در مواجهه با آنان هراس نداشته باشند و آنها را نکشند.

902/900

کد خبر: 837618

وب گردی

وب گردی