درگیری نظامی روسیه و آمریکا در سوریه

به گفته پنتاگون نیروهای هوایی روسیه با حمله به نیروهای سوری وابسته به ایالات متحده و مستشاران همراه این نیروها در ساحل شرقی رود فرات واقع در شهر دیرالزور، در تلاش برای منزوی سازی آن ها در شرق سوریه هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از الجزیره، روز شنبه نیروهای هوایی روسیه با حمله هوایی به رزمندگان سوری بیش از شش نفر را زخمی کردند. البته در این حملات آسیبی به مستشاران نظامی همراه با این نیروها نرسیده است.

پنتاگون ضمن متهم کردن روسیه به انجام این عملیات اظهار داشته است که نیروهای هوایی روس­ با اطلاع کامل از حضور سربازان سوری و مستشاران نظامی آنان در این منطقه، این حمله را انجام داده­اند.

سخنگوی نظامیان روسیه در سوریه ضمن رد این ادعا ابراز داشت که آن ها هیچ نقشی در این حملات نداشته اند. ایگور کواشنکوف،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه در پایگاه نظامی حممیم در استان لاذقیه در غرب سوریه، اظهار داشت:"این حمله توسط نیروهای هوایی روسیه انجام نگرفته است، این یک امر غیر ممکن است."

داعش از سال 2014 با اشغال بخش­های بزرگی از شهر و استان دیرالزور در شرق سوریه، موفق به کنترل مرزهای این کشور با سوریه شده است.

از یک ماه پیش تلاش ­ها برای کنترل دیرالزور،یکی از مهمترین و آخرین پایگاه­ های داعش در سوریه شروع شده است. نیروهای متحد به رهبری ارتش سوریه و حضور مستشاری کشورهای ایران و روسیه دو هفته پیش و با شکستن محاصره این شهر در تلاش برای پایان حضور داعش در شرق سوریه هستند؛ اما با شروع حملات ارتش سوریه برای کنترل این شهر نیروهای سوری وابسته به ائتلاف ایالات متحده نیز تلاش خود را برای کنترل مناطق شهری این استان و ساحل شرقی شهر دیرالزور را آغاز کرده ­اند.

شرق سوریه که توسط رود فرات به دو بخش تقسیم می­شود به میدان تنش جدید میان شرق و غرب بدل شده است. هم نیروهای وابسته به ارتش سوریه با همکاری ایران و روسیه و هم نیروهای سوری وابسته به جبهه غرب در تلاش برای کنترل این منطقه و نوار مرزی آن هستند. روز گذشته نیروهای ارتش سوریه عملیات دیگری برای کنترل مرز بین المللی ابوکمال -مرز میان سوریه و عراق در شرق این کشور- را آغاز کردند. با کنترل این منطقه توسط دولت سوریه، نیروهای وابسته به ایالات متحده در تنگنای ژئوپولتیکی سختی قرار خواهند گرفت، اگرچه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در چند روز گذشته با هشدار به نیروهای ارتش سوریه از آنان خواسته­ اند از شرق فرات عبور نکنند. هنوز معلوم نیست که آیا نیروهای وابسته به جبهه ایران و روسیه از شرق فرات عبور خواهند کرد یا خیر؟ اما این احتمال وجود دارد که درصورت عدم تفاهم میان دو طرف این تنش نظامی، درگیری ها در شرق سوریه ابعاد جدیدی به خود بگیرد.

کد خبر: 837657

وب گردی

وب گردی