«مرگ وزیر مختار» در پیشخوان کتابفروشی ها

نشر ماهی کتاب «مرگ وزیر مختار» نوشته یوری نیکلایویچ تینیانوف با ترجمه مهدی سحابی را به زودی راهی بازار نشر می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشر مرکز به زودی رمان مرگ وزیر مختار به قلم یوری نیکلایویچ تینیانوف با ترجمه مهدی سحابی را منتشر می کند.

این کتاب روایتی داستانی از زندگی الکساندر گریبایدوف، دیپلمات، نمایشنامه نویس، شاعر و آهنگساز روس، از زمان ورودش به دنیای سیاست تا در زمان قتلش در تهران است.

نویسنده کتاب در زمان مرگ وزیر مختار روسیه، در ایران بوده و نگارش یک سوم پایانی کتاب در تهران می گذرد. تینیانوف، یکی از معروف ترین نویسندگان فرمالیست است و این کتاب هم بی نصیب از فرمالیسم نیست.

همچنین پیش از این، سریال «وزیر مختار» در سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد که سرگذشت الکساندر گریبایدوف در تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کرد.

یکی از مهمترمین تحولات سیاست خارجی ایران با روسیه، بعد از دوره دوم جنگ‌های ایران و روس و امضای عهدنامه ترکمانچای، در زمان سلطنت فتحعلی شاه و دوره دوم صدارت عبدالله خان امین الدوله، سفر گریبایدوف به عنوان سفیر روسیه به ایران و قتل وی در تهران است.

گریبایدوف برای اجرای مقرارت مربوط به عهدنامه ترکمنچای و حل اختلافات مرزی به ایران آمد، ولی به علت سوء رفتار و اهانت به مقدسات اسلامی ایرانیان که خواستار استرداد زنان گرجی و ارمنی که مدت‌ها در ایران اقامت داشتند، با تحریک علمای مذهبی به اتفاق همراهانش، توسط مردم به قتل رسید. خوشبختانه عواقب این حادثه به علت درگیری که بین روسیه و عثمانی گریبان‌گیر ایران نشد و نیکلای اول، تزار روس، به یک عذرخواهی خشک و خالی هیات اعزامی دولت ایران قناعت کرد.

کتاب «مرگ وزیر مختار» نوشته یوری نیکلایوچ تینیانوف با ترجمه مهدی سحابی در قطع رقعی، 568 صفحه به زودی توسط نشر ماهی منتشر می شود.

502

کد خبر: 837720

وب گردی

وب گردی