صدور حکم قصاص برای قاتل بنیتا/آخرین وضعیت پزشک کیارستمی و نتیجه پرونده اش

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حکم پرونده بنیتا صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده، البته متهم به لحاظ قتل عمد حکم قصاص نفس برایش صادر شده است، به لحاظ سایر مواردش احکام دیگری داشته که شنیدم تبعید هم در پرونده‌اش وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: امیدواریم خداوند ما را یاری کند تا خون شهدا و زحمات آنها را پاسداری کنیم و فراموش نکنیم که در آغاز انقلاب در سال 59 که در محاصره بودیم در یک جنگ نابرابر، این مردم متدین بودند که با ایمان به خدا و توکل به خدا توانستند همه این مراحل را پشت سر بگذارند.

وی افزود: این مردم با همه تروریست‌ها و داعش‌های آن روز مبارزه کردند و تحریم‌های آن تاریخ تا امروز را پشت سرگذاشتند، امیدواریم اینها فراموش نشود و بدانیم این ملت چه اتفاق بزرگی را رقم زده است.

اژه ای گفت: ماه محرم را در پیش داریم و امیدواریم همه ملت حسین دوستمان این ایام را پاس بدارند و شیعیان و عزاداران خوبی باشیم و این ایام را با مراسم‌های پر محتوا پشت سر بگذاریم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: یکی از توقعات مردم ورود بیشتر قوه قضاییه در موضوع حقوق عامه است، ما هم توسط دادستان کل کشور و بازرسی کل کشور از سال‌های قبل در این حوزه ورود کرده‌ایم و تلاش شده تا این موراد احصا شود و بعد از ان به این موارد اولویت بندی کند.

وی افزود: پس از اولویت بندی در حد مقدور به آنها رسیدگی می‌شود، البته از دولتمردان هم می‌خواهیم به این موارد توجه کند که یکی از این موارد تصادفات جاده‌ای است که در همه دنیا وجود دارد اما در کشور ما تلفات آن زیاد است.

وی ادامه داد: البته می‌شود با سلامت راه‌ها و کنترل بیشتر وسایل حمل و نقل و با متعهد کردن شرکت‌های حمل و نقل در جهت استخدام راننده بیشتر و اموراتی که عموما می‌تواند برای کاهش تلفات جاده ای کمک کند، اقداما خوبی را انجام دهیم و امیدواریم وزارت راه و سایر وزارتخانه‌ها نیز برای کاهش تلفات تلاش کنند.

نقش فضای مجازی در افزایش قتل‌های فجیع در سال 96

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه، یکی دیگر از موارد خواست مردم را امنیت سرمایه گذاری نام برد و گفت: برخی از شرکت‌های لیزینگی باعث آن شده‌اند که امنیت مالی و سرمایه گذاری مردم به خطر بیفتد که این امر لزوم توجه بیشتر دولت را می‌خواهد.

وی افزود: البته دولت اولاً باید بر موضوع اشتغال‌زایی و استفاده از سرمایه های مردم و بعد از آن به موضوع نظارت بر مؤسسات ورود کند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: دولت و رسانه‌ها موظف هستند در جریان پیشگیری از وقوع جرم بیشتر نقش آفرینی کنند البته دستگاه قضایی هم وظایفی دارد که در حال انجام است.

اژه ای درخصوص امنیت و آرامش جامعه نیز گفت: برخی موارد شاید به چشم نیاید ولی آرامش جامعه را برهم بزند که یکی از آنها همین آثار استفاده از فضای مجازی است.

وی افزود: در سال 96 قتل‌های فجیع نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است، البته نمی‌گوییم همه اش آثار فضای مجازی است اما برخی کارشناسی‌ها حکایت از آن دارد که فضای مجازی هم بی تاثیر نبوده است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: البته در کنار فضای مجازی، موضوع مواد روان گردان هم بی‌تاثیر نیست، برای مثال همین جنایت اتوبان تهران - قم که یک نوجوانی به قتل رسید براساس آنچه مطرح شده انگیزه‌ها همین فضای مجازی و مصرف مواد روانگردان است.

وی در پاسخ به این سوال که دادستان کل کشور از ساخت چند هزار ویلا در گرگان خبر داده، حال بفرمایید چه اقدامی درخصوص مبارزه با زمین خواری شده است؟ گفت: یکی از مسائلی که قوه قضاییه را درگیر خود کرده است همین زمین خواری است و البته باید دولت در این حوزه ورود جدی کند.

وی افزود: سالیان زیادی است با این موارد دست و پنجه نرم می‌کنیم. البته نکته جالب این است که اکثر این افراد یک مجوزی دستشان دارند هرچند که آن مجوز از مرجعی گرفته شده باشد که صالح به صدور مجوز نبوده است.

اژه ای گفت: در 6 ماهه اول امسال از 21 استان گزارش گرفتیم که در حدود 18 هزار و 247 هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار 2 هزار و 961 هکتار مربوط به استان تهران بوده است، البته ما این را در اولویت کارهای دستگاه قضایی قرار دادیم.

وی تاکید کرد: در همین حدود شش ماه بیش از 3 هزار مورد قلع و قمع داشته‌ایم که عمدتاً در سال‌های قبل ساخت و ساز شده است.

صدور حکم قصاص برای قاتل بنیتا/ 5 سال حبس برای محمود بهشتی به اتهام جرم امنیتی

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درخصوص کشف مواد مخدر هم گفت: در خصوص احکامی که صادر شده اعم از مجازات اعدام و حبس ابد عددی ندارم اما باید بگویم که یکی از معضلات بسیاری از کشورها مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی است که آثار زیان بار صنعتی از سنتی‌ها هم بیشتر است.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: درصدی از شرارت‌ها و قتل‌ها توسط همین افراد مصرف کننده رخ داده است، در همین شش ماه 160 هزار کیلوگرم مجموع مواد مخدر کشف شده است که پرونده آنها به دادسراها رفته که بیش از 3 هزار کیلو از آن هروئین بوده است.

وی ادامه داد: البته شاید قرار نبوده همه آنها در کشور توزیع شود اما اگر کمی از این هم در کشور توزیع می‌شدآثار سویی به همراه داشت، یک خانواده گرفتار می‌فهمد که این موضوع چه دردی دارد.

خبرنگار فارس پرسید: در هفته‌های اخیر تعدادی از افراد به دلایل نامعلومی بازداشت شده‌اند نظیر اقای بهشتی که برخی جریانات تلاش داشته‌اند این دستگیری‌ها را دستگیری‌های صنفی قلمداد کنند، مشخصاً بفرمایید آیا این دستگیری‌ها صنفی بوده یا علت دیگری داشته و اتهام این افراد چیست؟

اژه‌ای در پاسخ گفت: هیچ کسی به عنوان فرهنگی بودن بازداشت نمی‌شود اما تبلیغات ضد انقلاب حاکی از آن است که مثلاً این تعداد خبرنگار شده است، در حالی که هیچ کس به عنوان یک مذهب یا یک شغل خاص دستگیر نمی‌شود چه بسا یک فرد شیعه نمازخوان هم دستگیر می‌شود.
وی ادامه داد: تفاوتی نمی‌کند چه کسی دارای چه حرفه و تفکر و مذهبی باشد به عنوان داشتن مذهب و صرف یک عقیده بازداشت نمی‌شود اما اگر یک روزنامه نگار جرمی مرتکب شود قطعا بازداشت می‌شود.
وی گفت: فردی بهایی یا مسیحی است از این بابت بازداشت نمی‌شود بلکه به لحاظ جرم مرتکب شده دستگیر می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این فردی که نام بردید به پنج سال حبس محکوم شده و هیچ موضوع صنفی هم نداشته است بلکه مرتکب جرم امنیتی شده و پرونده اش رسیدگی شده و پس از محکومیت و قطعی شدن حکم دستگیر شده است تا تحمل کیفر کند.
وی درباره حکم صادر شده در پرونده بنیتا گفت: این حکم صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده البته متهم به لحاظ قتل عمد حکم قصاص نفس برایش صادر شده است، البته به لحاظ سایر مواردش احکام دیگری داشته که شنیدم تبعید هم در پرونده‌اش وجود دارد.

محاکمه غیابی خاوری در آبان‌ماه/منع تعقیب متهم ردیف دوم پرونده بنیتا از لحاظ قتل عمد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص محاکمه غیابی خاوری و صدور حکم برای وی گفت: من هم شنیدم که اینها همه تلاش را برای بازگرداندن وی انجام دادند اما به لحاظ غیابی در اواخر برج مهر یا اول آبان وقت رسیدگی غیابی تعیین شده است و اگر صدای ما رو می‌شنود بهتر است بازگردد.
اژه ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده کماکان برخی از افراد در رده‌های مختلف دستگیر شده‌اند، آیا تایید می‌کنید؟ گفت: یکی از مسایل مهم کشور مسأله قاچاق است و این موضوع و تأثیرش بر تولیدات داخلی مشخص است و همه دستگاه ها در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی داشته اند، هرچند این تلاش کافی نیست و نیاز است این تلاش افزایش یابد و این قاچاق کالا به صفر برسد.
وی افزود: در این رابطه طبیعی است که هر کسی اعم از گمرک دادسرا ناجا و سایر موارد تخلفی کنند باید با آنها با اشد امکان برخورد کرد تا قاچاقچی فرصت نکند به کارش ادامه دهد.

اژه ای گفت: در بوشهر به تازگی دستگیری نداشتیم اما پرونده ای با دوازده متهم که شش نفر از آنها گمرکی بوده اند به دادگاه رفته و در قزوین هم بازداشت هایی داشتیم و حتی این موضوع در تهران هم بوده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت پزشک کیارستمی و نتیجه پرونده وی گفت: با توجه به گزارش‌های پزشکان و تحقیقات انجام شده نسبت به پزشک معالج کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است اما اطلاعی از زمان محاکمه ندارم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص منع تعقیب سایر متهمان پرونده قتل بنیتا گفت: همه ما باید به مستندات یک پرونده توجه کنیم. قرار نیست از سر احساس و عواطف تصمیم بگیریم و از طرفی هم نمی‌گوییم که قاضی ما بری از اشتباه است.
وی کفت: شاید یک حکمی صادر شود اما درست نباشد شاید یک فردی جرمی مرتکب شود اما اثری از جرم وی نباشد خب قاضی ما باید چه کند؟

وی ادامه داد: در این پرونده متهم ردیف دوم از لحاظ قتل عمد منع تعقیب برایش صادر شده است اما در سایر جرایم مورد رسیدگی قرار گرفته است.

701

کد خبر: 837840

وب گردی

وب گردی