تنگ‌ شدن عرصه برای تولید با وجود دلال‌ها/ قوانینی که هنوز لباس اجرایی به تن نکرده اند

بسیاری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت معتقدند هنوز بسته حمایتی از توان داخلی به صورت اکمل در کشور اجرا نشده است. بنابراین برای ایجاد جهاد اقتصادی در صنعت نفت، باید از ظرفیت سازندگان داخلی استفاده کرد و همچنین باید تجهیزات وارداتی، هدفمند و مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بحث حمایت از ساخت داخل چند سالی است که توسط مسوولان ذی ربط مطرح می‌شود تا جاییکه رهبر معظم انقلاب در این زمینه تاکید مستمر دارند که باید تولید داخلی در کشور مورد حمایت قرار گیرد اما متاسفانه با وجود تاکیدات مکرر هنوز بسته حمایتی توان داخل که در سال 91 در مجلس به تصویب رسیده به صورت اکمل در کشور اجرا نشده است.

براساس این گزارش، زمانی که پای صحبت های سازندگان داخلی می‌نشینیم، مدام دغدغه و این نگرانی در بین آنها وجود دارد و معتقدند که دولت تا به امروز اقدامات موثری در این راستا انجام نداده است؛ در حالیکه سازندگان داخلی توانایی ساخت قطعات کلیدی صنعت نفت و گاز را دارند اما به دلیل کم توجهی مسوولان و واردات بی رویه کالاهای مشابه، توان داخلی پشت گوش انداخته شده و حمایت اساسی از آنها صورت نمی‌گیرد.

برخی از تولیدکنندگان اعتقاد دارند که واردات برخی از قطعات صنایع و کالاهای نفتی، به صنعت نفت آسیب می رساند و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود تا جلوی ورود تجهیزات نفتی بی‌کیفیت به داخل گرفته شود. بنابراین برای ایجاد جهاد اقتصادی در صنعت نفت حتما باید از ظرفیت سازندگان داخلی استفاده کرد و هچنین باید تجهیزات وارداتی، هدفمند و مدیریت شود.

با توجه به اینکه در سیاست‌های وزارت نفت، حمایت از ساخت داخل یک اصل مهم تلقی شده اما با وجود این امر مهم هنوز زنجیره حمایت از ساخت داخل محکم نشده و به جای محکم شدن مدام از هم گسیخته می‌شود.
سیروس تالاری عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: هم‌اکنون صددرصد توانمندی داخلی را در عرصه ساخت تجهیزات کسب کردیم اما متاسفانه صفردرصد آن در پروژه‌ها استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در مجموع 20 تا 30 درصد از توان داخلی در کلیه پروژه‌ها صنعتی استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر با وجود تولید تجهیزات در داخل کشور اکثر تجهیزات و قطعات از طریق دلال‌ها از خارج وارد کشور می‌شود.

تالاری تصریح کرد: بسته حمایتی که در مجلس به تصویب رسیده کاملا در حد امضاء و کاغذبازی بوده و تا به امروز عملکرد مثبت و اجرایی در این زمینه ارائه نشده است. به نظر می‌رسد این کاغذ بازی‌ها بیشتر در حد سرگرمی باشد تا به نوعی ثروت ملی غارت و چپاول شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا از توان داخلی دراجرای پروژه فاز یازده پارس جنوبی که با مشارکت توتال قرار است انجام شود استفاده خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه قریب به 40 سال است که از این حرف ها زده می‌شود و بیشتر در حد شعار باقی مانده و می مانند.

او خاطرنشان کرد: باید در کنار ساخت داخل و حمایت از آن، از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود تا چرخه تولید کالا در داخل کامل شود.

402

کد خبر: 837870

وب گردی

وب گردی