وزیر خارجه آمریکا: برنامه موشکی ایران ناقض متن مقدمه برجام است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ادامه برنامه موشکی ایران در روزهای پسابرجام، با آنچه 1+5 از برجام انتظار داشته و به صراحت در متن مقدمه این موافقتنامه آورده، در تعارض است.

به گزارش ایسکانیوز ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا امروز با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، از نقض «مقدمه» برجام توسط ایران سخن گفت.

مجری برنامه «در پیشگاه ملت» ابتدا از تیلرسون در خصوص تفاوت نظر آمریکا و دیگر طرف‌های برجام بر سر نقض یا عدم نقض این معاهده توسط ایران سوالی پرسید و گفت: « ... مثلاً وزیر خارجه انگلیس معتقد است که برجام نقض نشده ولی شما چنین اعتقادی دارید.»

وزیر خارجه آمریکا به بهانه‌ای که جدیداً از میان متن برجام پیدا شده اشاره کرد و گفت: «آنها از نظر فنی به ساز و کار هسته‌ای پایبند بوده‌اند اما اگر شما برگردید و مقدمه برجام را بخوانید، در میان طرفین موافقتنامه این انتظار وجود داشت که با پرداختن به این تهدید هسته‌ای (ایران)، تنش موجود میان ایران و مابقی کشورهای دنیا نیز کاهش می‌یابد و شرایط پیوستن مجدد ایران به جامعه بین‌الملل به عنوان یک کشور مفید که در پی ایجاد صلح، ثبات و رفاه منطقه است، ایجاد می‌شود.»

در اولین پاراگراف از مقدمه برجام آمده که «آنها (1+5) انتظار دارند که اجرای کامل برجام، در جهتی مثبت به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک می‌کند.»

تیلرسون سپس به صراحت گفت که آمریکا تنها در قبال توقف بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را برنداشته و در قبال این اقدام ایرانیان، انتظارات دیگری هم داشته است.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: « ... به همین خاطر بود که تحریم‌ها را برداشتیم. اما همانطور که می‌بینیم، ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای، اقدامات ثبات زدایانه خود را در یمن و سوریه شدت بخشیده و برای حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی، اسلحه می‌فرستد.»

در زمان مذاکرات هسته‌ای بارها از سوی تیم ایرانی اعلام شده بود که «موضوع گفتگو با 1+5 فقط برنامه هسته‌ای ایران است» ولی تیلرسون اعتقاد دیگری داشت.

وی در خصوص انتظارات واشنگتن از برجام گفت: « ... آنها (ایرانیان) همچنین برنامه موشکی بالستیکی خود را به صورت خیلی فعال پی گرفته‌اند و به اعتقاد ما، هیچ‌کدام از اینها با تعهدات همه طرفین موافقتنامه بر اساس مقدمه برجام، همخوانی ندارد.»

وزیر خارجه آمریکا در خصوص تنش جاری میان کشورش و کره شمالی هم سخن گفت.

وی از اعلام آمادگی آمریکایی‌ها به کره شمالی برای مذاکره و پاسخ سرد موشکی کره شمالی سخن گفت و افزود: «ما منتظریم که رژیم کره شمالی نشانه‌های آمادگی برای گفت‌وگوهای سازنده و مفید را آشکار سازد؛ چند نوبت تلاش کرده‌ایم که آمادگی خود را به آنها منعکس کنیم ولی آنها با پرتاب موشک‌های بیشتر، پاسخ داده‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکایی‌ها برای شروع مذاکرات، به توقف آزمایش‌های موشکی قانع است؛ تیلرسون تصریح کرد: «کره شمالی برای نشان دادن آمادگی مذاکره، کافی است که پرتاب موشک و این اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند.»

تیلرسون ادامه داد: «تهدید کره شمالی روزافزون است و می‌بینیم که با هر پرتاب موشک و هر آزمایش اتمی، برنامه تسلیحاتی آنها، از نظر توانمندی و تکنولوژیک در حال پیشرفت است. از همان ابتدا گفته بودیم که وقت زیادی نداریم.»

کد خبر: 837951

وب گردی

وب گردی