لزوم آسیب شناسی نقشه راه احیای دریاچه ارومیه/ با شرایط سنتی نمی‌توان نیاز آبی کشور را برطرف کرد

مدیرکل دفتر مدیریت حوضه دریاچه ارومیه بر لزوم آسیب شناسی نقشه راه احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: آب تجدیدپذیر کشورمحدوده ثابت دارد اما جمعیت ما فزونی یافته است؛ بنابراین با شرایط سنتی نمی توانیم نیاز جمعیت کنونی کشور را تامین کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، سیدمرتضی هاشمی با اشاره به موضوع «احیای دریاچه ارومیه؛ موانع و راهکارها»اظهار کرد: منابع مورد نظر دریاچه ارومیه هم اکنون از 17 رودخانه دائمی و 36 رودخانه فصلی تامین می‌شود.

او یادآور شد: قبل از سال 73 و شروع کاهش تراز دریاچه متوسط بارندگی در این منطقه 385 میلمتر بود که طی سالیان اخیر میانگین این بارش‌ها به 317 و در سال آبی اخیر نیز به 208 میلیمتر رسیده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه افزود: در سال آبی جاری میزان بارش ها نسبت به سال گذشته 36 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 24 درصد کاهش داشته است.

موسوی با تاکید بر اینکه دریاچه فراز و فرودهای متعددی را در سالیان متمادی داشته است، ادمه داد: گاهی دریاچه ورودی 13 میلیارد مترمکعبی را نیز تجربه کرده است ولی در طی سالیان اخیر با تغییر شرایط اقلیمی وضعیت دریاچه نیز دچار اختلال شده است.

لزوم آسیب شناسی نقشه راه احیای دریاچه ارومیه

او بر لزوم آسیب شناسی نقشه راه احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته نقشه راهی به منظور تثبیت و سپس افزایش حجم دریاچه تدوین شده بود ولی بخش از آن به خوبی به نتیجه نرسیده است و باید دلایل عدم موفقیت آن آسیب شناسی شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه هم اکنون یک میلیارد مترمکعب آب درون دریاچه ارومیه وجود دارد، اضافه کرد: اقلیم کشور و بارش های آن پراکنده و نابهنگام است و حتی در استان های شمالی 25 درصد بارش ها به هنگام است.

نبود سدها تامین آب شرب را دچار اختلال می‌کند

موسوی خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایطی که بارش های ما در فصول مختلف یکسان نیست اگر تاسیسات زیربنایی همچون سدها وجود نداشته باشد حتی تامین آب شرب ما به مخاطره خواهد افتاد بنابراین برای شرایط استراتژیک کشور و جمعیت کنونی بایستی چاره اندیشی کنیم.

او یادآور شد: برخی معتقدند هزاران سال نیاز آبی کشور توسط قنات ها تامین می شد ولی باید به این نکته توجه کنیم که آب تجدیدپذیر کشورمحدوده ثابت دارد اما جمعیت ما فزونی یافته است؛ بنابراین با شرایط سنتی نمی توانیم نیاز جمعیت کنونی کشور را تامین کنیم. به طوری که اگر حتی در همین شهر تهران سدهای تامین کننده آب استان را از مدار خارج کنیم یک روز هم قادر به تامین آب چنین جمعیتی نخواهیم بود.

خشک شدن دریاچه به دلیل سدسازی پذیرفته شدنی نیست

موسوی افزود: ما نباید خشک شدن دریاچه ارومیه را تنها به دلیل سدسازی های این منطقه بدانیم و طرح چنین موضوعی را به لحاظ کارشناسی نمی پذیریم. ما نباید تنها یک پارامت را مبنای خشک شدن این دریاچه بدانیم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه نباید از اقدامات مثبت به منظور احیای دریاچه ارومیه غافل شویم، خاطرنشان کرد: ما امروز نیاز به نقد منصفانه داریم؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از شکل گیری مرکزی را ایجاد کرد تا به صورت فرابخشی تمام دستگاه های اجرایی و دانشگاهی را گردهم جمع کند تا ضرورت های این حوزه را بررسی و راهکارهای احیا را به صورت علمی با هماهنگی بخش های مختلف احصا و به کارگروه نجات دریاچه ارائه بدهد.

او یادآور شد: سابق بر این یک میلیارد مترمکعب از محل سدها برای کشاورزی این منطقه اختصاص پیدا می کرد که طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید هر ساله هشت درصد از میزان اختصاص یافته به بخش کشاورزی کاهش و آب آن برای رهاسازی به سمت دریاچه اختصاص پیدا کند.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه ادامه داد: سابق بر این برخی از جریان های آبی رودخانه ها قادرنبودند خود را به دریاچه برسانند که در اثر فعالیت های صورت گرفته و لایروبی های انجام شده شرایطی فراهم شده که این جریان های طبیعی رودخانه ها بتوانند خود را به دریاچه ارومیه برسانند.

موسوی با تاکید بر اینکه سدهای نیمه کاره حوضه دریاچه ارومیه اجازه فعالیت پیدا نکرده اند، تصریح کرد: امروزه طرح های در زمینه احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است که ثمره آن را در سال های آتی خواهیم دید.

او ادامه داد: به دلیل حساسیت های که در مدیریت منابع آب کشور وجود دارد، عالی ترین سطح مدیریتی این حوزه شورای عالی آب است. این شورا در تلاش است تا بتواند تعادل را بین تمامی فعالیت های صورت گرفته برقرار کند و بتوانیم پروژه های حیاتی کشور را با حداقل مخاطرات زیست محیطی انجام دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه تصریح کرد: شوراهای هماهنگی حوضه آبریز با مشارکت ذینفعان به وجود آمده است و هم اکنون مسائل مدیریت منابع آب به صورت مشارکتی صورت می گیرد.

موسوی با بیان اینکه انتقال آب بین حوضه ای نیز در تصمیم گیری های کلان شورای عالی آب قرار دارد، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اینگونه نیست که وزارت نیرو راسا تصمیم بگیرد که آبی را منتقل کند یا خیر بلکه چنین تصمیمی در اختیارات شورای عالی آب است که در ذیل این مجموعه شوراهای هماهنگی آبریز دایر شده و تمامی ذینفعان از جمله نمایندگان صنوف نیز در این شورا حضور دارند.

402

کد خبر: 838079

وب گردی

وب گردی