عزاداری‌های شبانه زود شروع کنند تا به موقع خاتمه یابد

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای ایام محرم، از هیات های مذهبی و دسته‌جات حسینی خواست تا برنامه های فاخر و در شان اهل بیت(ع) اجرا کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید شهاب‌الدین حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: ساماندهی هیئات مذهبی و دسته‌جات حسینی یا شاه‌حسین گویان از جمله اولویت‌های ما در مدت اخیر بوده است.
وی خبر داد: از دسته‌جات و هیئات خواسته بودیم که در ایام عید غدیر خم مراسم عزا برگزار نشود و به خاطر همکاری آن‌ها در این امر تقدیر و تشکر می‌کنیم. ما باید هم اعیاد مذهبی را گرامی بداریم و هم عزاداری‌ها را.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی تشریح کرد: مجوزهای لازم را از مراکز انتظامی و همچنین شهرداری و... برای دهه محرم جهت برگزاری مراسم‌های مختلف عزاداری در شهرهای استان اخذ کرده‌ایم و همچنین منشور عزاداری‌ها نیز توسط ستاد ساماندهی شئون مناسبت‌های فرهنگی استان تهیه و اعلام شده است.
وی همچنین از برگزاری چند همایش توجیهی برای مرتبطین با عزاداری‌های ماه محرم خبر داد و افزود: همایش ستایش‌گران عشق که ویژه مداحان ، شاعران و ذاکرین اهل بیت (ع) که در روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه بعد از نماز مغرب در مسجد آیت ا....انگجی تبریز برگزار می‌شود. همچنین چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه صبح نیز در مسجد جامع تبریز همایش طلایه داران تبلیغ ویژه روحانیون معزز قبل از اعزام ماه محرم و بعد از ظهر همایش مسئولین هیئات مذهبی شهرستان تبریز را در سالن همایش های مصلای اعظم امام خمینی (ره)برگزار خواهیم کرد که در این مراسم ها نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز حجت الاسلام و المسلمین دکتر آل هاشم نیز حضور و سخنرانی خواهند داشت.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان ۲هزار و ۲۰۰روحانی اعزامی به نقاط مختلف استان داشتیم، تصریح کرد: انتظار می‌رود در ایام محرم بیش از این تعداد روحانی اعزامی برای تبلیغ دین مبین اسلام داشته باشیم.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: مهرماه سال گذشته در سطح استان ۵۱روحانی مستقر داشتیم درحالی که اکنون این تعداد را به بیش از۱۱۵روحانی رسانده‌ایم و به عبارتی در مدت ۱۰ماه به اندازه ۱۰سال گذشته دراین‌باره رشد داشته‌ایم.
وی در ادامه با اعلام اینکه باید دسته‌جات حسینی عزاداری‌های فاخری برگزار کنند، تاکید کرد: باید در مراسم‌ها از عناوین غیرمستند و همچنین برخی ابزار آلات غیر متعارف استفاده نشود و سعی کنیم به روشی صحیح به عزاداری بپردازیم. برگزاری مراسم با محوریت‌های قرآن خوانی، سخنرانی روحانیون، تفسیر قرآن و... در مساجد باید در این ایام صورت بگیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی همچنین ابراز کرد: خیرین باید در کنار نذورات مرسومی که هرساله بین مردم پخش می کنند، باید نذورات فرهنگی مثل سی‌دی، کتاب و... برای تبیین فرهنگ حسینی احسان کنند.
وی با بیان اینکه ماه محرم ماه بیان معارف اهل بیت(ع) است، اعلام کرد: از مداحان خواهشمندیم از متون پرمحتوا و حماسی استفاده کنند و از متون غیرمستند و غیرتاریخی پرهیز کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه عزاداری مستحب است اما حفظ حریم مردم و حقوق و آرامش شهروندان واجب و وظیفه ماست، گفت: برای اینکه برای مردم مزاحمت ایجاد نشود باید عزاداری‌های خیابانی سرموقع یعنی بعد از نماز مغرب شروع و به موقع و زود تمام شوند.
به گزارش تبریز بیدار، حجت‌الاسلام حسینی در پایان بیان کرد: جلوگیری از استفاده از ابزارآلاتی مثل قمه و نی و...، جلوگیری از ایجاد حواشی، جلوگیری از پخش محصولات غیرقانونی مثل تصاویر منتسب به ائمه اطهار از جمله مواردی هستند که باید توسط مردم و هیئات مذهبی رعایت شوند.

902/900

کد خبر: 838099

وب گردی

وب گردی