مذاکره با بانک مرکزی برای تامین مالی پتروشیمی/ تعیین تکلیف سرمایه‌ گذاری‌های خارجی پتروشیمی ظرف سه ماه آینده

شاهدایی با اشاره به اینکه مذاکره با نک مرکزی برای تامین اعتبار پتروشیمی شروع شده است گفت: تامین مالی در وزارت نفت پیگیری می‌شود اما تاکنون مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ، در پرسش به سوال خبرنگاران، در مورد تاسیس بانک تخصصی پتروشیمی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همه بانک‌ها تعامل خوبی دارد. این شرکت به دنبال صندوق پروژه برای داخل و خارج از کشور است. در این راستا مذاکراتی را با بانک مرکزی آغاز کرده تا شرایط را برای تامین منابع مالی مورد نیاز پتروشیمی فراهم کند. تامین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی در وزارت نفت پیگیری می‌شود، اما مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شاهدایی از تعیین تکلیف چند سرمایه‌ گذاری‌ کلان خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود که توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات وصول پول صادرات محصولات پتروشیمی به چین تصریح کرد: هیچ گاه صادرات محصولات پتروشیمی به هیچ کشوری به مشکل نخورده است، در خصوص چین هم فقط در پرداخت پول محصولات صادر شده مشکلاتی به وجود آمده بود که با رایزنی های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این مشکلات مرتفع شد و من مشکلی در این خصوص نمی بینم.

او در ادامه با اشاره به افزایش یک میلیون تنی تولید در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در این راستا درصدد فعال کردن شرکت های غیرفعال، توسعه بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان و تغییر سیاست برای عدم واگذاری این بازارها به ترکیه و همچنین اجرای طرح‌های جدید برای افزایش تولید یک میلیون تنی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد بروز مشکلات و تاخیر در تولید تجاری پتروشیمی‌های پردیس و مرجان نسبت به زمان پیش بینی شده، توضیح داد: متانول مرجان با تاخیر شش ماهه و متانول کاوه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. بعضی از طرح‌های کوچک که قرار بود امسال به بهره برداری برسد در اوایل سال ۱۳۹۷ به تولید پایدار می‌رسند.

شاهدایی از افزایش ظرفیت تولید ۵.۵ میلیون تن در سال جاری خبر داد و گفت: پس از برجام روابط ما با کشورهای خارجی و شرکت‌های پتروشیمی بهبود یافته است. در این راستا تلاش شد در نمایشگاه‌های جهانی همه شرکت‌های ایرانی به صورت پاویون حضور داشته باشند.

او با بیان این که تکنولوژی تولید محصولات پلیمری در عسلویه و ماهشهر متعلق به بیش از ۱۰ سال گذشته است، تصریح کرد: فناوری تولید پلیمرها دائما به روز می‌شود و تلاش شده استفاده از تکنولوژی روز در سرمایه‌ گذاری‌ها مدنظر قرار بگیرد.

402

کد خبر: 838103

وب گردی

وب گردی