بلاتکلیفی کارخانه ماشین سازی تبریز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه گروه ماشین سازی تبریز هنوز هم همان طور بلاتکلیف مانده است و خبری از تعیین تکلیف این واحد مادر صنعتی کشور نیست.

به گزارش ایسکانیوز، "حسین نجاتی" در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز، گفت: متاسفانه گروه ماشین سازی تبریز هنوز هم همان طور بلاتکلیف مانده است و خبری از تعیین تکلیف این واحد مادر صنعتی کشور نیست.

وی در خصوص برخی اخبار در رابطه واگذاری سهام ماشین سازی به یک شخص حقیقی، گفت: این شرکت به هیچ شخص حقیقی و یا خصوصی واگذار نشده است و معامله ای که قرار بود با شخصی حقوقی انجام شود، کن لم یکن شد.

روند فعلی به هیچ عنوان به نفع گروه ماشین سازی تبریز نیست

نجاتی ادامه با بیان اینکه روند پیش گرفته شده به هیچ عنوان به نفع گروه ماشین سازی تبریز نیست، تصریح کرد: دو سال پیش نظر کارشناسان و وزارت صنعت بر این بود که کارخانه ماشین سازی تبریز حداقل به مدت ۵ سال به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بازگردد تا پس از نوسازی و بروزرسانی تکنولوژی و خطوط تولید آن، سهام این شرکت در بورس عرضه شود، اما هر چقدر اصرار کردیم پذیرفته نشد.

وی گفت: الان در این حالت ماشین سازی را به هر کسی واگذار کنند، موفق نخواهد شد و به سرنوشت سایر واحدهای واگذار شده ناموفق مانند بلبرینگ سازی، کمپرسورسازی و.. دچار خواهد شد و کلی مشکل جدید برای دولت ایجاد خواهد کرد.

ماشین سازی دوباره به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بازگردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: نظر ما این است که ماشین سازی دوباره در اختیار سازمان گسترش قرار گیرد و پس از نوسازی و به سوددهی رساندن آن، سهام آن به بخش خصوصی واگذار یا در بورس عرضه شود.

نجاتی ادامه داد: درست است که دولت نباید بنگاه داری کند، اما بنگاه مشکل دار و فرسوده هم نباید به بخش خصوصی تحویل داده شود، چرا که مشکل بزرگتری ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات با هیات سرمایه گذاری جمهوری چک برای حضور و سرمایه گذاری در گروه ماشین سازی تبریز، اظهار داشت: دو سال پیش این هیات به ریاست وزیر اقتصاد جمهوری چک به تبریز و کارخانه ماشین سازی آمد و گفتگوها و تفاهم های خوبی هم صورت گرفت، اما به علت نا مشخص بودن وضعیت حقوقی شرکت ماشین سازی تبریز، این تفاهمات به مرحله اجرا نرسید.

سازمان خصوصی سازی در واگذاری صنایع استان درست عمل نمی کند

نجاتی از عملکرد سازمان خصوصی سازی در نحوه واگذاری صنایع آذربایجان شرقی به بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: سازمان خصوصی سازی زیر نظر وزارت اقتصاد است و متاسفانه در واگذاری صنایع استان درست عمل نکرده است و نمی کند.

وی تاکید کرد: ماشین سازی تبریز یک برند جهانی است و امکانات زیرساختی آن برای توسعه بسیاری از صنایع بالادستی از جمله صنعت خودروسازی آماده و مهیاست و یک مدیریت آینده نگر، قوی و صادق می خواهد تا این شرکت را به یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی منطقه تبدیل کند، چرا که در خود ماشین سازی هم زیرساخت های فنی، نیروی انسانی متخصص، سرمایه و حتی زمین های بسیار بزرگ و کافی برای ایجاد یک صنعت خودروسازی تمام عیار فراهم است، اما چون این شرکت از اختیار وزارت صنعت خارج شده و در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی قرار گرفته، متاسفانه تلاش ها برای تعیین تکلیف این گروه مادر صنعتی به جایی نمی رسد.

این مقام مسئول در خصوص نقش مدیریت استان برای هماهنگ کردن دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت برای حل مشکل ماشین سازی تبریز، گفت: چون خصوصی سازی در استان نمایندگی ندارد، کارها به شدت کند جلو می رود و این یک ضعف است. این همه واحد بزرگ صنعتی در استان خصوصی سازی شده اما یک نمایندگی از این سازمان در تبریز حضور ندارد تا به مشکلات صنایع واگذار شده استان که در اثر سوء تدبیرهای گذشته این سازمان با مشکل مواجه شده اند رسیدگی کند ما هم اختیارات کافی نداریم تا به این قبیل مشکلات رسیدگی کنیم.

به گزارش تبریز بیدار، نجاتی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی هماهنگی خوبی با مدیران استان ندارد، تاکید کرد: حتما باید سازمان خصوصی سازی در تبریز نماینده ای با اختیارات کافی داشته باشد تا به مشکلات صنایع واگذار شده رسیدگی کند.

وی در پایان گفت: عملکرد سازمان خصوصی سازی در واگذاری ناموفق صنایع بزرگ تبریز تبعات اجتماعی هم دارد و متاسفانه کسی به این مسائل توجه نمی کند.

902/900

کد خبر: 838104

وب گردی

وب گردی