استفان هامر: تنوع فرهنگی نباید منجر به جدایی انسان ها با یکدیگر شود

مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش، گفت: تنوع فرهنگی ظرفیتی است که برای هموارسازی راه ارتباطی بین انسان‌ها مؤثر خواهد بود و منجر به ایجاد درک متقابل می‌شود.

استفان هامر مسئول گفت و گوی ادیان اتریش در هفتمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با اتریش با عنوان «انسان؛ طبیعت و آزادی» که صبح امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت مسئولیت پذیری انسان در الزامات اخلاقی وی مشخص می شود و ضرورت دین و منابع آن در این مقوله قابل تامل است.

وی افزود: در تفکر هرمنوتیک نوع تعامل انسان با منابع طبیعی اهمیت زیادی قائل است و بنا بر جلسات قبل گفت و گوی ادیان در این دور از گفت و گوها سعی داریم به یک گفت و گوی واقع بینانه در قالب شناخت بهتر ادیان دست یابیم و گفت و گو دوستی میان دو طرف را ایجاد می کند.

هامر اظهار کرد: از دورهای گذشته گفتمان ادیان صداقتی حاصل شد که این صداقت منجر به شفافیت گفتمان جاری در این جلسات می شود و این برگ برنده ایران و اتریش است.

وی در پایان سخنانش از تلاش های مسئولان برگزار کننده این کنفرانس که از وی و گروهش پذیرایی شایسته ای را به عمل آوردند تشکر کرد و از غنای فرهنگ ایران و تنوع غذایی آن به خوبی یاد کرد.

مسئول گفت و گوی ادیان اتریش اظهار کرد: بشر در تنوع فرهنگها و سنت ها دارای ارزش است. زیرا انسان ها براساس عقلانیت با فرهنگ های مختلف آشنا می شوندو این تنوع فرهنگی نباید منجر به جدایی انسان ها با یکدیگر شود بلکه باید راه ارتباطی بین انسان ها در راستای درک متقابل بهتر ایجاد کند و منابع دینی انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

وی در سخنان پایانی خود، بهترین شعار برای هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش را سوره 49 قرآن کریم (الحجرات، آیه 13) برشمرد و گفت: خداوند در سوره 49 قرآن کریم می‌فرمایند: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏‌تردید خداوند داناى آگاه است.

براساس این گزارش، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، صبح امروز (27 شهریور) به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت‌الله محمد‌علی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سید مصطفی محقق‌داماد، رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر، مسئول گفتگوی ادیان اتریش و رییس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه وین، اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در محل این سازمان، افتتاح شد.

این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» طی روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 838152

وب گردی

وب گردی