حجت‌الاسلام یونسی: جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌گو تحقق می‌یابد

حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: جهان عاری از خشونت تنها از طریق گفت‌گو تحقق می‌یابد، زیرا گفت‌وگو  وسیله شناخت متقابل است و به همین خاطر باید ادیان مختلف پیشقدم شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علی یونسی در هفتمین کنفرانس گفت و گوی ادیان ایرن و اتریش بیان کرد: دستیابی به امنیت در تحقق این گفت‌وگوی ادیان ممکن است و راه و رمز رسیدن به این هدف شناخت و درک متقابل است، بشر باید مجامع مختلف را بپذیرد و قبول کند، نه فقط آن را بشناسد، بلکه به رسمیت بشناسد.

یونسی اظهار کرد: قرآن تنوع را لازمه خلقت و طبیعت می‌داند، طبیعت مخلوقات الهی تنوع است و کلیت انسان با تنوع و تکثر دینی، مذهبی، زبانی و قومی همراه است، بنابراین بشر هنگامی کامل است که همه در کنار هم باشند.

وی افزود: نادیده گرفتن برخی انسان‌ها موجب فاجعه‌ میانمار شده است، فاجعه‌ای که در میان مسلمانان شاهد هستیم، فاجعه‌ای که در فلسطین وجود دارد، این است که برخی انسان‌ها برخی انسان‌ها را نمی‌پذیرند.

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بیان داشت: دین آمده است که این مشکل را حل کند، امروز بشر برای نجات خودش باید از انحصار طلبی به عقلانیت روی آورد، نباید میان ادیان، دینی را استثنا کنیم، بلکه باید تنوع دینی را بپذیریم.

یونسی گفت: در این شرایط بایستی ادیان میان خود صلح برقرار کنند و متوجه باشند که با جنگ نمی‌توان به صلح دست یافت.

** اسلام تنها دینی است که هم ادیان الهی را به رسمیت شناخته است

سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست، گفت: گفت و گوی بین ادیان نخستین بار در قرآن عنوان شد و بر پیامبر اسلام امر شد که بر سر مشترکات دینی میان ادیان مختلف گفت وگویی صورت دهد تا به یک کلمه مشترک برسند و اسلام تنها دینی است که هم ادیان الهی را به رسمیت شناخته و برایشان احترام قائل است.

وی افزود: اسلام با وجود پذیرش سایر ادیان در داخل خود گروه های مختلفی دارای تمایزاتی هستند که این اختلافات نباید به دشمنی منجر شود و یقین بدانید کسانی که حیات انسانی را به نام دین از بین می برند ما آنان را پیرو ادیان نمی دانیم زیرا حتی در دین بودا به موجودی چون مورچه احترام قائل هستند و چگونه ما می توانیم بپذیریم کسی که پیرو پیامبر اسلام است به نام وی خون کسی را بریزد و در این جلسات گفت و گوی ادیان به دنبال درک یکدیگر هستیم.

**افضلیت انسان به واسطه عقل اوست

در ادامه مراسم آیت الله محمد علی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در جهان اسلام اظهار کرد: موضوع این جلسه در رابطه با انسان، طبیعت و آزادی سه مفهوم مورد مشترک بین همه ادیان آسمانی است.
وی افزود: از دید همه ادیان آسمانی بخصوص اسلام، انسان اشرف مخلوقات است و این افضلیت را به واسطه عقل بدست آورده است.
تسخیری اظهار کرد: انسان حامل امانت بزرگ الهی عقل است و براساس آن محور تکامل این جهان هستی است. البته انسان دارای کرامت ذاتی و اکتسابی است.
وی با بیان اینکه طبیعت مسخر انسان است گفت: زمینه تکامل انسانی به طرز زیبایی در طبیعت آماده شده است. همچنین آزادی یکی از حقوق معقول انسان است و یکی از زیباترین صفات انسان است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بیان کرد: خداوند با دادن صفت ازادی به انسان لطف بزرگی به وی کرد و به خودش در خلقت انسان احسنت گفت.
وی افزود: در اندیشه اسلامی رابطه انسان با طبیعت رابطه زیبایی است و اهمیت طبیعت در تکامل انسان در قران نیز عنوان شده است.
تسخیری گفت: گاهی انسان از رابطه دو طرفه انسان با طبیعت غافل می شود و مبتلای ظلم به طبیعت می شود.
وی با اشاره به اینکه جهان خلقت دارای توازن بنا شده اظهار کرد: این تعادل تکوینی لازمه تعادل تشریحی است و یکی از توازن هایی که خداوند به انسان تاکید کرده عدم ظلم به طبیعت است و توجه به حفظ طبیعت بسیار سفارش شده است.
تسخیری در پایان گفت: اگر علمای ادیان با یکدیگر تعاون خوبی داشته باشند می توانند راه صلح بشریت را هموار کنند.

این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» طی روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 838156

وب گردی

وب گردی