موفقیت کاراته کاها با تلاش خودشان به دست می آید ، نه فدراسیون!/لیگ ما هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود

دارنده مدال طلای کاراته جهان گفت: بهترین کاراته کاهای ما علی رغم اینکه افتخارات زیادی کسب می کنند اما در لیگ ایران برای یک سال با دستمزدهای حدود 7-8 میلیون تومان فعالیت می کنند. این دستمزدها حتی برای یک سفر خارجی و شرکت در یک مسابقه کاراته وان هم کافی نیست.

حسن غفاری، دارنده مدال های طلا، نقره و برنز در مسابقات جهانی و آسیایی کاراته در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز گفت: کاراته کشور بسیار پیشرفت کرده و کاراته کاهای ما حتی در رده بانوان بسیار خوش می درخشند و افتخارات زیادی را برای کشورمان کسب می کنند. اما کاراته کشور دارای مشکلاتی هم هست. یکی از مشکلاتی که کاراته کشور دارد این است که لیگ ما امسال در حال فعالیت می باشد ولی رسما تعطیل است. من سال 93 کاراته را کنار گذاشتم اما تا همان زمان به مدت 10-15 سال ما لیگ بسیار درخشانی داشتیم و 10 الی 12 تیم در لیگ ما فعال بودند. در حال حاضر تعداد تیم ها بسیار کمتر شده است و لیگ ایران اصلا فعال نیست. حتی کاراته کاهای ما با دستمزدهای بسیار ناچیزی کار می کنند و در حالی که کاراته ورزشی المپیکی نیز هست، این شرایط اصلا جالب نیست.

وی افزود: قطعا رییس فدراسیون و سایر مسئولین که می توانند در این شرایط تاثیرگذار باشند، ضعیف عمل می کنند. در این شرایط اگر کاراته کاهای کشورمان افتخار می آفرینند و در جهان حرفی برای گفتن دارند به این دلیل است که خودشان بی وقفه تلاش می کنند و با هزینه خودشان روی پای خودشان ایستاده اند و در مسابقات برون مرزی، برای کسب سهمیه المپیک شرکت می کنند. متاسفانه کاراته کاهای ما هیچ پشتوانه ای ندارند و از طرف فدراسیون حمایت نمی شوند.

غفاری در ادامه گفت: بهترین کاراته کاهای ما علی رغم اینکه افتخارات زیادی کسب می کنند اما در لیگ ایران برای یک سال با دستمزدهای حدود 7-8 میلیون تومان فعالیت می کنند. این دستمزدها حتی برای یک سفر خارجی و شرکت در یک مسابقه کاراته وان هم کافی نیست. مسابقات کاراته وان برای کسب سهمیه المپیک است که ورزشکار با هزینه شخصی در آنها شرکت می کند. اما بعد از موفقیت همه چیز به نام فدراسیون تمام می شود.

وی درباره وظیفه فدراسیون در مقابل مشکلات کاراته کشور گفت: فدراسیون برای بهبود این شرایط باید لیگ را رونق بدهد تا کاراته کاها با دستمزدهای بالاتری فعالیت کنند و مجبور نباشند برای کسب درآمد در کنار ورزش حرفه ای، به سمت شغل های دیگر بروند. کاراته کاها هرچقدر درآمد داشته باشند بازهم همان درآمد ناچیز را برای کاراته هزینه می کنند چرا که از سوی فدراسیون حمایت نمی شوند. روزی هم می رسد که می بینند تمام پول هایشان را برای کاراته خرج کرده اند و باید مثل من که به عنوان آتش نشان هم کار می کردم، به سراغ شغل های غیر ورزشی بروند.

کاراته کای سابق تیم ملی ایران در ادامه گفت: کاراته کاها برای کسب مقام های جهانی باید همیشه تمرین کنند و در اوج باشند و برای این کار باید همیشه در سفر باشند و در مسابقات و اردوهای مختلف شرکت کنند. همه این ها هزینه دارند که فدراسیون باید این هزینه ها را متحمل شود. نه اینکه آنها با هزینه شخصی و اندک به مسابقات برون مرزی بروند و در ایستگاه قطار بخوابند و عکس آنها نیز در جوامع مجازی پخش شود. شأن ورزشکاران کشورمان بسیار بالاتر از اینهاست و فدراسیون کاراته باید برای نگه داشتن شأن کاراته کاها و حمایت از آنها بسیار بهتر عمل کند. این یکی از دغدغه های بزرگ کاراته کشور است. ما استعدادهای بسیار خوبی داریم که از آنها حمایت نمی شود و خود آنها نیز توانایی تامین هزینه های سفر و شرکت در مسابقات را ندارند. مقصر اصلی تمام این مشکلات فدراسیون کاراته است که باید برای تامین بودجه، جذب اسپانسر و رونق دادن لیگ بیشتر تلاش کند.

وی در پایان گفت: قطعا فدراسیون کاراته می تواند از کاراته کاهای کشورمان حمایت کند تا ما بهترین نتیجه را در المپیک بگیریم و افتخار آن نیز از آن خود فدراسیون خواهد بود. این رقابت ها، رقابت های شخصی نیستند. این ها رقابت هایی بین ملت های دنیا هستند و در پایان پرچم ایران است که بالا می رود پس باید از ورزشکارانی که همواره برای ورزش کشورمان و افتخار آفرینی تلاش می کنند، حمایت کرد.

607

کد خبر: 838194

وب گردی

وب گردی