خاطرات کلینتون از انتخابات آمریکا حاشیه‌ساز شد

در حالی که چند روزی است کتاب خاطرات هیلاری کلینتون از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ وارد بازار کتاب شده، هواداران ترامپ سعی در بی‌اعتبار کردن این کتاب دارند.

به گزارش ایسکانیوز از گاردین، هنوز چند ساعت از انتشار کتاب هیلاری کلینتون نگذشته بود که صدها امتیاز آنلاین یک ستاره به این کتاب راهی اینترنت شد.

کتاب «چه اتفاقی افتاد» هیلاری کلینتون در ۵۱۲ صفحه، تنها ساعتی پس از انتشار با صدها نقد و امتیاز یک ستاره رو به روشد و آمازون در واکنش به این رفتار همه این امتیازها را حذف کرد.

در این کتاب کلینتون از آنچه در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ رخ داد نوشته است.

این کتاب که سه‌شنبه گذشته وارد بازار کتاب شد تا چهارشنبه صبح با بیش از ۱۵۰۰ نقد در سایت آمازون روبه روشد که به این کتاب امتیاز یک ستاره به معنی پایین‌ترین امتیاز را داده بودند.

سیمون‌اند شوستر ناشر کتاب در این باره به آسوشیتدپرس گفت: به نظر بعید می‌آید که ۱۵۰۰ نفر کتاب را خوانده باشند و شروع به امتیازدهی به آن کرده باشند و از نظر همه آنها نیز این کتاب یا عالی یا وحشتناک باشد.

کوارتس که جزییات امتیازدهی‌های آنلاین را در اختیار دارد گفت که از ۱۵۰۰ نقد عجیب تنها ۳۳۸ نفر بودند که سفارش خرید کتاب را داده بودند. این در حالی است که امتیاز کسب شده نهایی از همه آرا در مجموع ۳.۲ ستاره بود و به گفته کوارتز اگر امتیاز آنهایی که کتاب را نخریده بودند حذف شود، امتیاز ۴.۹ کسب می‌شود.

تا روز پنج شنبه تنها ۵۸۱ نقد از آنهایی که کتاب را خریده بودند دریافت شد که ۹۵ درصد آنها به کتاب ۵ ستاره داده بودند.

آمازون نیز پنج شنبه صبح اعلام کرد نقدهای مشتریانی را که دستورالعمل‌های جامع را زیر پا می‌گذارند، حذف می‌کند. در عین حال آمازون اعلام کرد نقدهای وارد بر این کتاب بسیار از حد معمول بالاتر است و در مدت کوتاهی همه آنها روانه اینترنت شدند و به همین دلیل امتیاز افرادی که کتاب را خریداری نکرده‌اند از سوی آمازون منتشر نخواهد شد و از اعتبار خارج است.

در توضیح سایت آماوزن آمده است که درباره این کتاب نظریات نویسنده و نقد مخاطبان وجود دارد و آمازون در این میان هیچ نقشی ندارد، اما آنچه مکانیسم این تصمیم گیری را تعیین می‌کند این است که باید صداهایی منتقل شوند که به اعتبار انها خدشه‌ای نتوان وارد کرد و نظراتی اندک نباید با نظرات غالب اشتباه گرفته شوند.

با این حال جدای از نقدهای آمازون که به صورت آنلاین و در سایت آمازون منتشر می‌شود نقدهای حرفه‌ای به این کتاب نیز جنبه‌ای مختلط داشتند. نیویورک تایمز این کتاب را به عنوان «یک حکایت سرراست و به طرز تیره‌ای بامزه خواند که دقیقا نشان دهنده موقعیت روحی کلینتون در دوران پس از باخت او به دونالد ترامپ است. اما منتقد این نشریه افزوده است: اما این کتاب دربرگیرنده لحظاتی حاکی از خستگی، سرمستی و بی‌ صمیمیتی نیز هست که گاه اوج می‌گیرد وبه بالاترین نقطه می‌رسد.

واشنگتن پست هم کتاب را گاهی خشن و گاهی خام و نشاط انگیز نامیده که راهنمایی برای شناخت سیاست دوران ماست.

ترامپ هنوز نظری درباره کتاب کلینتون منتشر نکرده اما روز سه‌شنبه دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت مطمئن هم نیست که رییس جمهور بخواهد چنین کاری بکند.

وی افزود: فکر می‌کنم وی بهتر از هر کسی می‌داند چه اتفاقی افتاد و این برای همه آمریکا هم روشن است. به نظر من این خیلی غم‌انگیز است که هیلاری پس از برگزاری یکی از منفی‌ترین کمپین‌های انتخاباتی در تاریخ آمریکا و بازنده شدنش بخواهد در آخرین فصل عمومی زندگی‌اش از راه کتابش و با حمایت هوادارانش و با جملاتی دروغین پول درآورد.

منبع: مهر

502

کد خبر: 838260

وب گردی

وب گردی