توسعه صنعت پتروشیمی باید «ساحل» محور شود/ ساخت پتروشیمی بدون تامین آب توجیه ندارد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با تاکید بر ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی صرفا در حاشیه سواحل خلیج فارس و دریای عمان، اعلام کرد: ساخت طرح‌های پتروشیمی در مرکز کشور و بدون منبع تامین آب توجیه ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، احمد مهدوی با اشاره به ضرورت مدیریت منابع آب برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران در طول اجرای برنامه ششم توسعه، گفت: مکان یابی طرح‌ها در صنعت پتروشیمی مقوله بسیار مهمی بوده و هم اکنون ساخت طرح‌های پتروشیمی‌ در برخی شهرستان‌ها که مکان یابی درست نشده و منبع تامین آب آنها دیده نشده، با معضل روبرو شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه مصرف آب در صنایع پتروشیمی بالا بوده و این درحالی بوده که وجود بحران آب در کشور به اثبات رسیده است، تصریح کرد: عقل حکم می‌کند که ساخت واحدهای پتروشیمی صرفا در حاشیه سواحل دریای عمان و خلیج فارس انجام شود، اظهار داشت: ساخت واحدهای پتروشیمی در حاشیه سواحل علاوه بر تامین آب، هزینه انتقال خوراک و صادرات محصولات پتروشیمی را هم کاهش می دهد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ساخت طرح ها و واحدهای جدید پتروشیمی در حاشیه سواحل باید به یک برنامه اولویت‌دار در صنعت پتروشیمی تبدیل شود، بیان کرد: صدور مجوزهای جدید احداث واحدها در کنار سواحل باید مورد توجه و تاکید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت قرار بگیرد.

مهدوی، افزود: اگر مجتمع پتروشیمی در مرکز کشور باشد برای صادرات باید هزینه حمل به بندر را متحمل شویم و این درحالی بوده که ساخت پتروشیمی در حاشیه سواحل این هزینه ها را به حداقل کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به معیارهای اقتصادی تعیین شده برای توسعه صنعت پتروشیمی حتما برای احداث واحدهای جدید باید مطالعات اقتصادی و امکان سنجی (FS) انجام شود.

گفتنی است، همزمان با جدی شدن بحران کمبود آب در ایران، مدیریت مصرف آب در طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی به ویژه در مناطق دور از سواحل به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس به منظور مدیریت بیشتر مصرف آب از یک سو طرح‌هایی که مصارف بالای آب دارند از مناطق مرکزی به حاشیه سواحل خلیج فارس منتقل شده و در سایر طرح‌های به بهره برداری رسیده مدیریت و صرفه‌جویی گسترده مصرف آب با نصب و راه اندازی تجهیزات و سامانه‌های اصلاح مصرف آغاز شده است.

402

کد خبر: 838362

وب گردی

وب گردی