بازنشسته ها از تبعیض رنج می برند/ دولت  قانون خدمات کشوری را اجرا کند

با گذشت 10 سال از تصویب لایحه مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس دولت برنامه ای برای اجرای آن ندار د و هر ساله عملیاتی کردن آن را به تأخیر می اندازد. با اجرای این قانون اوضاع معیشتی بازنشستگان بهبود می یابد و دریافتی ماهیانه آن‌ها یکسان سازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ قانون مدیریت خدمات کشوری مشتمل بر 128 ماده و 106 تبصره در جلسه مورخ هشتم مهر ماه 1386 کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه مدیریت خدمات کشوری مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال، در تاریخ 18/7/1386 به تائید شورای نگهبان رسید و در تاریخ 25/7/86 جهت اجرا طی نامه‌ای از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد.

در همین خصوص حمیدرضا حاجی بابایی گفت: اولین مصوبه دوره هفتم مجلس شورای اسلامی قانون خدمات کشوری بود که من به عنوان رییس کمیسیون مربوطه به مجلس پیشنهاد داده بودم و این قانون دولت را مکلف می کند اقدامات لازم جهت ایجاد شرایط قانونی برای نظام هماهنگ پرداخت را مهیا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در آن زمان دولت تلاش کرد و لایحه را به مجلس آورد اما چون بازنشسته ها شامل نمی شد، لایحه به دولت برگشت و از دولت خواسته شد که بازنشسته ها را هم در لایحه اضافه کند اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه دولت احمدی نژاد روی کار آمد و بعد از یکی دو بار مکاتبه دولت بازشستگان را هم به این لایحه اضافه کرد و سپس قانون خدمات کشوری در مجلس تصویب شد.

او ادامه داد: پس از تصویب، این قانون اولین بار برای بازنشسته ها اجرا شد و معیشت رفاهی بازنشسته ها بهتر شد اما با گذشت زمان دولت و مجبلس دست به دست هم دادند و در روند اجرا مشکل ایجاد کردند مثلا نفت، خارجه و سیاسیون را از این لایحه جدا کردند و آموزش و پرورش و بخشی از کارمندهای وزارت کشور باقی ماندند.

حاجی بابایی تاکید کرد: به جز آموزش و پرورش جاهای دیگه وضعشان خوب شد که بهترین وضعیت هم برای نجومی بگیران بوجود آمد و در حقوق های نجومی مجلس و دولت هر دو مقصر هستند حتی می توان گفت مقصر اصلی مجلس است که در قانون مدیریت خدمات کشوری روزنه ایجاد کرد و افرادی از این روزنه تخلف ها را زیاد کردند و نتیجه ی آن حقوق های نجومی شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: در ماده ی 14 و 30 برنامه ی ششم، قانون اصلاح شد در ماده ی 14 گفته شده که باید برای کارگران متناسب سازی انجام شود و دولت مکلف شد، سالانه 10 درصد از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی که در مجموع 120 میلیارد تومان است، پرداخت کند و از اعتبار این مبلغ همسان سازی انجام شود.

او ادامه داد: ماده ی 30 به سازمان های کشوری و لشکری می پردازد که در این ماده هم دولت مکلف شد قوانین و امکانات لازم برای همسان سازی حقوق آن ها را ایجاد کند که چند سال پیش شایعه شد شورای نگهبان با این قانون مخالفت کرده است، در صورتی که این بار وقتی برنامه ششم به شورای نگهبان برده شد، در مورد حقوق ها هیچ مخالفتی انجام نشد ولی مجمع تشخیص به آن ایراداتی گرفت.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: بیش از دو میلیون بازنشسته داریم که از دولت خواسته شده نظام هماهنگ و متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند، چون پذیرفته نیست که دو نفر در یک جا کار کنند و حقوق یکی دو برابر دیگری باشد و قرار نیست حقوق ها برابر شود ،اما باید متناسب سازی صورت گیرد.

نماینده ی مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: 90 درصد رنجی که بازنشسته ها می برند بخاطر تبعیض و تنها 10 درصد بخاطر کمبودهاست، البته که برخی کمبودها بسیار شدید است اما تبعیض، آن ها را بیشتر اذیت می کند.

حاجی بابایی گفت: خواهش ما از دولت این است که قانون را اجرایی کند، البته دولت همیشه گفته که قانون خدمات کشوری را آماده کرده است. الان دو سال است که قرار است این قانون اجرایی شود و هم چنان نیز اجرا نشده است.

در ابتدای هفته جاری در مراسمی که قرار بود توسط وزارت کار برای تکریم بازنشستگان انجام شود، عده ای از بازنشستگان در مقابل تالار وحدت تجمع اعتراض آمیز کردند. برنامه ریزی تجمع سبب شد مکان همایش شبانه تغییر کند و بجای تالار وحدت در مرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود. همایشی که بازنشستگان به آن اعتراض داشتند و تکریم را نمادین می دانستند.

با توجه به نرخ تورم و حقوق کم برخی بازنشستگان، باید دید دولت برای معیشت این قشر چه برنامه هایی دارد و اجرای قانون مصوب خدمات کشوری تا چه زمانی تمدید می شود.

403

کد خبر: 838471

وب گردی

وب گردی