آغاز کوچ پائیزه عشایراستان تهران

مدیرکل امورعشایراستان تهران از آغاز کوچ پاییزه عشایر این استان از مناطق ییلاقی (سردسیر) به سمت مناطق قشلاقی (گرمسیر) خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز سیروس نصیری در این باره افزود: کوچ پاییزه عشایراستان تهران از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی استان به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: یک هزار و 800 خانوار عشایراستان تهران به همراه 600 خانوار عشایر میهمان از استانهای سمنان، قم و مرکزی که حدود 100 روز را در چادر و در مناطق ییلاقی شهرستانهای فیروزکوه،دماوند وشمیرانات مستقر بودند هم اکنون به مناطق میانبند و مناطق قشلاقی جنوب استان عزیمت می کنند.

مدیرکل امورعشایراستان تهران در ادامه به خدمات رسانی مناسب به عشایر خبر داد و خاطرنشان کرد: در سالجاری به عشایر کوچنده خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، توزیع آرد، مرمت ایل راه های عشایری و سایر خدمات را ارائه و با سایر دستگاه های اجرایی از قبیل بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، اداره کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری ها هماهنگی لازم انجام شده است.

به گفته نصیری در سالجاری استقرار سامانه های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام های خورشیدی در مناطق ییلاقی اجرا شد.

وی مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، استقرار پاسگاه انتظامی در حوزه لار، واکسیناسیون دام عشایر ، فعال سازی شبکه تلفن همراه و راه اندازی فروشگاه سیار در مناطق عشایری را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

نصیری با بیان اینکه بازگشت عشایراز مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میانبند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است خاطرنشان کرد: بدلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر دچار انسداد شده است.

وی تاکید کرد: هر گونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر مغایر قانون بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیرکل امورعشایراستان تهران از شهروندان این استان درخواست کرد در صورت حضور دام عشایر در معابر و جاده های مواصلاتی با حوصله و سعه صدر در گذر دام عشایر از این معابر همکاری کنند.

حدود سه هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می کنند که این جامعه تولید کننده پس از 100 روز زندگی در مناطق ییلاقی استان تهران به همراه دام خود در حال عزیمت به مناطق قشلاقی استان تهران از جمله شهرستانهای ورامین، پاکدشت، ری، ملارد و شهریار هستند.

عشایراستان تهران در سال گذشته بیش از66 هزار تن محصولات زراعی، دامی، باغی، لبنی، کشاورزی و پروتئینی تولید و جهت عرضه روانه بازار مصرف کردند.

700

کد خبر: 838502

وب گردی

وب گردی