ابراهیم محسنی: انتخابات 96  فرضیه پیش بینی ناپذیری مردم را رد کرد

اولین نشست تحلیل راهبردهای رسانه ای جریان های سیاسی در انتخابات در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در این نشست که به همت مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شده بود دکتر ابراهیم محسنی، مدیر مرکز پژهش های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر پرویز امینی تحلیلگر سیاسی ، دکترمحمد آقاسی رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، مهندس عباس عبدی عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت و مسعود معینی پور عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم حضور داششتند و تحولات سیاسی و رسانه ای انتخابات 96 را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

در ابتدای این نشست ابراهیم محسنی مدیر مرکز پژهش های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران درباره فرضیه پیش بینی ناپذیری مردم گفت: انتخابات ۹۶ مثل انتخابات سال 88 و ۹۲ خیلی خوب توانست این رویکرد که ما نمی‌توانیم از ابزار کمی جامعه را بشناسیم و مردم را پیش بینی کنیم را رد کرد.

وی در ادامه افزود: انتخابات در ایران و در سایر کشورها دو نوع است یک نوع آن به این صورت است که رئیس جمهور مستقر خود کاندیدا است و نوع دیگر وقتی که رئیس جمهور مستقر کاندیدا نیست.

مدیر مرکز پژهش های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران در همین رابطه گفت: زمانی که رئیس جمهور مستقر خود کاندیدا است دو قطبی لاجرم شکل می گیرد و افکار عمومی به دنبال فردی است که رقیب اصلی رئیس‌جمهور مستقر چه کسی است وسپس دست به انتخاب می زند.

محسنی در ادامه با بیان فضای کلی انتخابات 96 گفت: ما درحالی وارد انتخابات می شویم که ارزیابی ها درباره دولت مستقر خوب نیست و درصد افرادی که می گویند شرایط درحال بدتر شدن است بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد: این نگرش که قطعا روحانی رای خواهد آورد یا نه، 69 درصد جامعه معتقد بودند که رای نمی آورد و این عدد عجیبی بود در حالی که در انتخابات سال ۸۸ کاملا برعکس بود.

مدیر مرکز پژهش های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران در زمینه وضعیت چینش آرای دکتر روحانی گفت: تا روز مناظره سوم، رای آقای روحانی پائین بود اما از روز بعد از مناظره سوم شرایط به نفع او تغییر کرد.

محسنی در زمینه سبد رای قالیباف پس از کناره گیری از انتخابات گفت: 40 درصد سبد رای قالیباف به سمت روحانی و 60 درصد به سبد رای رئیسی رفت.

مدیر مرکز پژهش های افکار عمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه دغدغه اصلی مردم در انتخابات اشتغال بود، تاکید کرد: ۵۱ درصد جامعه حل معضل اشتغال را بعنوان دغدغه می دانستند و این موضوع تا روز انتخابات دغدغه اصلی مردم بود و این که گفته می شود در روزهای آخر فضا به سمت سیاسی و اجتماعی سوق پیدا کرد و به سمت آزادی های مدنی و اجتماعی رفت، در داده ها مشاهده نمی شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: روحانی در تمام حوزه‌ها یا مزیت کامل داشتند یا نسبت به رقبا بهتر بودند ، در حوزه روابط خارجی وضعیت روحانی بهتر بود و در روابط خارجی، وجهه و اعتبار ایران در جهان، رفع تحریم ها و آزادی های اجتماعی جایگاه روحانی بهتر بود.

وی همچنین فزود: در حوزه یارانه، محیط زیست و بیکاری قالیباف از جایگاه بالاتری نسبت به روحانی برخوردار بود و رئیسی در حوزه های مبارزه با فقر و مبارزه با قاچاق نسبت به روحانی مزیت بالاتری داشت ولی این دغدغه و تصور عمومی درباره رییسی شکل گرفت که با آمدن او نه تنها اقتصاد بهبود نمی یابد، بلکه سایر حوزه ها را هم دچار مشکل می کند.

کد خبر: 838542

وب گردی

وب گردی