برنامه هایی برای کاهش بیکاری در روستاها

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه نرخ تسهیلات در روستاها ۶درصد شده است گفت: اولویت با طرح های فراوری محصولات کشاورزی، تغییر در حوزه کشاورزی، شیلات، باغداری ، زراعت، فرآوری محصول و... است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اصغر نوراله‌زاده درباره جزئیات پرداخت تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: طبق قانون متوسط نرخ تسهیلات در روستاها 6درصد است. تسهیلات به صورت انفرادی نیست. بلکه به صورت پشتیبان پرداخت می شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در جواب این سوال که سهم بخش تعاون از اشتغال روستایی چقدر است گفت: سهم مشخصی وجود ندارد،بخش تعاون هم از این تسهیلات بهره مند است اما سهم به طور مشخص برای بخش تعاون وجود ندارد. اولویت پرداخت این تسهیلات با روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری خواهد بود.قانونگذار پرداخت تسهیلات به روستاها و شهرها را مشخص کرده است اما اولویت پرداخت تسهیلات با روستاها است ولی اما سرمایه در گردش هم به شهرهای زیر 10 هزارنفرپرداخت می شود.

نورالله زاده در پاسخ به اینکه اولویت پرداخت با کدام طرح ها است اظهار داشت:اولویت با طرح های فراوری محصولات کشاورزی،تغییر در حوزه کشاورزی،شیلات، باغداری،زراعت، فرآوری محصول و غیره است.تولید محصول در روستا در برنامه کاری ما است به همین دلیل به دنبال این هستیم که فضایی طراحی کنیم تا طرح ها با حمایت و پرداخت تسهیلات در روستاها انجام شود تا بخشی از بیکاری روستاها کاهش یابد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه متقاضیان پس از دریافت تسهیلات یک سال فرصت برای اجرای طرح دارند گفت:مدت بازپرداخت این تسهیلات حداقل 3 سال و حداکثر 5 سال تعیین شده است.ضمانت ها برای روستائیان خانه های روستایی و ملک هایی است که متقاضیان در روستاها دارند.

او درپاسخ به اینکه سقف تسهیلات به چه میزان است گفت: میزان تسهیلات در آیین نامه مشخص می شود، هنوز آیین نامه نهایی نشده است. به همین دلیل هنوز سقف نهایی نشده است. متقاضیان برای دریافت تسهیلات باید 10 تا 20درصد آورده داشته باشند.

نورالله زاده ادامه داد: از آنجایی که گردشگری،خدمات ، فناوری اطلاعات، ict در زیرمجموعه ایجاد این تسهیلات است. با گسترش شبکه های اجتماعی و فناوری که شکل گرفته است نیازی نیست که متخصصان فناوری در شهرها اپلیکیشن بنویسند، می توانند درروستاها این کار را انجام دهند و اشتغالزایی رونق گیرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات سیاستی جایگزین برای اشتغالزایی نیست ادامه داد: سیاست پرداخت تسهیلات یک سیاست مکمل در کنار سیاست های اشتغالزایی است که باید به کار گرفته شود. اگر همه شرایط و پارامترها در روستاها برای اشتغالزایی وجود داشته باشد اما عدم دسترسی اعتبارات یکی از موانع اجرای سیاست‌های اشتغالزایی است.

منبع: تسنیم

403

کد خبر: 838545

وب گردی

وب گردی